توجه دانشگاههای جهان به موضوع زیارت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مفهوم زیارت موشکافانه رصد و بررسی می شود، گفت: در سال 2016دانشگاه ام‌آی‌تی در کربلا و در اربعین یک پایش بین ایران و عراق انجام داد و سؤالات این آزمون در ابعاد مختلف بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایسنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه (14 آذر ماه) در همایش بررسی رویکرد علمی و نوآوری آستان قدس رضوی در شکوفایی اقتصاد ایران که در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آستان برگزار شد، اظهار داشت: در سال 2016 میلادی دانشگاه ام‌آی‌تی در کربلا و در اربعین یک پایش بین ایران و عراق انجام داد و سؤالات این آزمون در ابعاد مختلف بود. محصول این پایش در سال 2019 میلادی درو شد. در همین کربلای امسال بخشی از اتفاقات قبل و بعد اربعین و فتنه‌ ایران و فتنه‌ عراق، به علت همین فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ ام‌آی‌تی است‌.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این افراد مفهوم زیارت را به جد و موشکافانه رصد و بررسی می‌کنند تا اینکه از کجا می‌توانند این آفت را به وجود بیاورند. این دسته مقالات به شدت در آمریکا، انگلیس، استرالیا و اسرائیل در حال رشد است.


وی ادامه داد: زیارت به عنوان یکی از دستاوردهای این حریم که در حرم صورت می‌گیرد مورد حمله قرار می‌گیرد و به شدت مورد تأثیر فناوری، اقتصاد و مسائل اجتماعی است و نمی‌شود دیگر این سازمان را به روش سنتی هدایت کرد.


طهرانچی بیان کرد: نکته مهمی که اتفاق افتاده اختراعات بزرگ مانند ماشین چاپ بود که علم را در جامعه همه‌گیر کرد. همچنین مسائل دینی به شدت تحت تاثیر اختراع ماشین چاپ قرار گرفتند. اینترنت هم اقتصاد، اجتماع و هم علم گذشته را تغییر و به آنها آرایش جدید می‌دهد که در اینجا گام دوم انقلاب مطرح می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در گام دوم بیان می‌شود که در رویکرد قبلی علم و فرهنگ می‌توانست یک بسته باشد و از آن اقتصاد، فناوری و مسائل اجتماعی زائیده شود، اما امروز علم و فرهنگ یک آرایش و پیچیدگی جدید دارد و با اقتصاد و فناوری درهم تنیده شده است. شما امروز در حرم نمی‌توانید موبایل را از زائر جدا کنید ما باید برای موبایل درون جیب زائر مدل علمی و فناوری داشته باشیم.


وی افزود: در بحث اقتصاد ما با شبکه‌سازی و برندسازی از این بستر، فضاسازی جدیدی انجام می‌دهیم. این پنج رکن یعنی فرهنگ، علم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و فناوری ارکانی هستند که درون آستان قدس به عنوان یک سامانه اجتماعی اگر به آنها تک تک و به عنوان ستون این خیمه توجه نشود، فرومی‌ریزند.


طهرانچی گفت: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند یکی از مواردی که بر آن اهمیت قائل هستند علم و پژوهش است. باید الگوهای ذهنی رفتاری گام اول در اداره، برخورد، گسترش سامانه اجتماعی و کشورداری شکسته شود تا الگوهای جدیدی را اختیار کنیم. ما وارد تحولات قرن 21 ‌شده‌ایم و اگر بخواهیم در آن چارچوب‌های ذهنی و رفتاری گام اول بمانیم نتیجه آن سقوط است.


وی افزود: گام دوم دوباره جوان شدن در اقتصاد و فناوری و بهره‌گیری از آنهاست که باید با نگرش‌های جوان و جدید رو به جلو حرکت کرد. آستان قدس رضوی برای اینکه نو و پیش‌رو بماند به عنوان یک نهاد برتر باید با الگوهای ذهنی و رفتاری نو در گام دوم انقلاب به مسائل اجتماعی، علم، فرهنگ، فناوری و اقتصاد نگاه کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ما باید به شبکه‌سازی، درهم‌تنیدگی، اثرات فرامرزی، تغییر رفتار و سبک زندگی به عنوان تاثیرات عصر جدید توجه کنیم. لزوم اینکه ما بتوانیم اقتصادی پویا، بهره‌گیر از فناوری و اثرگذار بر اجتماع مبتنی بر علم و فرهنگ در پناه امام داشته باشیم، شکستن الگوهای ذهنی و رفتاری گام اول است.


| شناسه مطلب: 98611




اربعین زیارت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران