شرط قبولی اعمال چیست؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی با اشاره به روایتی از نبی اکرم، شروط قبولی اعمال را برشمرد و گفت: اگر بعد از معصیت و گناه، طاعتی انجام می‌دهید دلیلی بر بخشیده شدن آن معصیت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی، ظهر امروز در جلسه تواصی به‌حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در تهران به بیان برخی نکات اخلاقی پرداخت و عمل به این مباحث را در تقویت مباحث معنوی بسیار مهم برشمرد.


وی بابیان اینکه خادمان بیت‌الله الحرام در حج و زیارت باید فرصت خدمت‌رسانی به زائران را قدر بدانند و از این فرصت معنوی به‌درستی استفاده کنند، افزود: افتخار خدمت به ضیوف الرحمان مایه افتخار و سربلندی است و شما که در این مکان مقدس خدمت کنید، باید از تمام زمان‌ها و موقعیت‌های آن به‌خوبی بهره بگیرید.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی لزوم توجه به مسائل معرفتی و معنوی را در خدمت‌رسانی به زائران یادآور شد و تصریح کرد: برای اینکه بدانید اعمالی را که انجام می‌دهید مورد قبول خداوند قرار می‌گیرد یا نه ببینید بعد از هر عمل چه‌کاری را انجام می‌دهید.


این کارشناس مذهبی با بیان این روایتی از پیامبر اکرم (ص) ادامه داد: الطاعه بعد الطاعه دلیل علی قبول الطاعه؛ اگر طاعت پشت طاعت انجام می‌دهید دلیلی بر مورد قبول قرار گرفتن طاعت‌های شماست. الطاعه بعد المعصیه دلیل علی غفران المعصیه؛ اگر بعد از معصیت و گناه، طاعتی انجام می‌دهید دلیلی بر بخشیده شدن آن معصیت است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی با طرح این سوال که در چه صورت اعمال مورد قبول واقع می شود، افزود: در روایت آمده است: المعصیه بعد الطاعه دلیل علی رد الطاعه؛ اگر بعد از طاعتی، گناه و معصیتی انجام دهید، دلیلی بر عدم پذیرش و رد شدن آن طاعت شماست. و المعصیه بعد المعصیه دلیل علی خذلان العبد؛ اگر گناه و معصیت پشت گناه و معصیت انجام شود، وای به حال آن بنده که در زیانکاری وحشتناکی است.




نظرات کاربران