تولیدات رادیو زیارت؛ متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: رادیو زیارت هم اکنون با داشتن پشتوانه قوی کارشناسی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در تمامی قالبها به صورت تخصصی برای تمام سنین و متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان برنامههایی را تولید میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، در نشست خبری «جشنواره تولیدات رادیو زیارت» که در صداوسیمای مرکز خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امسال بودجهای برای این جشنواره اختصاص داده نشده، اما برای اداره رادیو زیارت بنا بود که به لحاظ مالی از سوی نهادهای مشارکتی مانند آستان قدس رضوی، شهرداری و شورای اسلامی شهر و همچنین استانداری خراسان رضوی حمایتهایی صورت گیرد که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: صداوسیمای استان، اعتبار این جشنواره رادیویی را تامین میکند و بودجه ماهیانهای که ما برای این رادیو اختصاص دادهایم ۷۰ میلیون تومان است و غیر از این، هیچ اعتبار دیگری ندارد و امیدواریم که تا هنگام برگزاری مراسم اختتامیه همکاریهای لازم انجام شود تا بتوانیم در خصوص جوایز و سایر موارد لازمی که در این مسیر باید صورت گیرد اقدامات موثری انجام دهیم.
نصرپور در خصوص سیر تاریخچه رادیو زیارت، اظهار کرد: رادیو سراسری زیارت با عنایت خداوند و الطاف امام رضا(ع) در مهرماه سال ۹۶ پخش آزمایشی خود را آغاز و در تیرماه سال ۹۷ کار خود را با حضور رئیس صدا و سیما به صورت رسمی آغاز کرد.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: رادیو زیارت که با پخش ۲۴ ساعته در خدمت مردم ایران است، تاکنون در قالب نزدیک به ۶۰۰۰ ساعت کار تولیدی که اکثرا هم به صورت زنده بوده، برنامههایی را پخش و حدود ۷۰۰ ساعت هم در قالب برنامههای خبری تخصصی درحوزه زیارت ارائه داده است.
برنامههای رادیو زیارت با رویکردهای مختلف
نصرپور بیان کرد: در حال حاضر برنامههای رادیو زیارت در هشت صحنه سه ساعته نیز تولید و پخش میشود، از جمله این صحنها میتوان به معرفتنفس، عبادت و بندگی، نشاط و معنوی، امام محور، فناوری قدرتمند و زیارت، زیارت و ادب و هنر، خدمت و زیارت و جوان و زیارت اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تولیدات رادیو زیارت که در ابتدای فعالیت به اقتضای شرایط کنونی با نگاه عاطفی دنبال میشد هم اکنون با داشتن پشتوانه قوی کارشناسی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در قالبهای مختلف به صورت تخصصی برای تمام سنین و متناسب با نیاز و انتظار مخاطبان تولید میشود.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: انعکاس برنامهها و فعالیتهای آستان قدس رضوی، بهرهگیری از مجموعه آستان قدس رضوی و به ویژه بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و فعالیتهای پژوهشی آستان قدس رضوی جزو اولویتهای برنامهسازی رادیو زیارت تاکنون بوده است.
نصرپور اظهار کرد: با بهرهگیری از امکان پخش و دریافت رادیونما علاوه بر حضور در کنار مخاطبان کشور، امکان انتقال زیباترین حال و هوای حرم مطهر رضوی و حال و هوای زیارت و سایر اماکن مقدس را داشتهایم. همچنین انعکاس برنامهها از حرم حضرت معصومه(س) در قم، مسجد جمکران ، شاهچراغ در شیراز جزو تلاشهای رادیو زیارت است و برنامههایی را در این راستا پخش میکنیم.
استفاده از ظرفیتهای نهادهای زیارتی استان
وی بیان کرد: رادیو زیارت علیرغم داشتن برنامههای فراوان در تامین منابع خود به طور پیوسته ظرفیتهای زیارتی و خدماتی در حوزه زیارت، بقاعمتبرکه و معرفی امامزادگان در سراسر کشور داشته و همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه را سرلوحه برنامههای خود قرار داده و توانسته تولیدات خوبی را داشته باشد.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: در کنار سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمان حج و زیارت هم که متولی بزرگترین رویداد عبادی و سیاسی جهان اسلام در موضوع حج تمتع و ظرفیت زیارتی عتبات عالیات است بیشترین بهرهبرداری رسانهای را از رادیو زیارت پس از آستان قدس رضوی داشته است.
نصرپور خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این سازمانها بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) جزو مجموعههایی است که برای انعکاس برنامههای خود تاکنون از این رادیو استفاده کرده است. حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در مشهد مقدس، تنوع نیازها و البته بالا بودن نیازها و در مقابل خدمات برنامهریزی شهرداری مشهد نیز جزو ضرورتهایی بوده که در اولویتهای رادیو زیارت بوده است.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی بیان کرد: نکته بعدی توجه داشتن به همه نیازها با اولویتهای پیش روی زائران از جمله اقتصاد زیارت در همه زمینههای زیارت از جمله سوغات و گردشگری زیارت است که میتواند در سال رونق تولید قدمهای موثری را در فرهنگ سازی موثر در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر به همه زائران داخلی و خارجی به همراه داشته باشد.
نصرپور تصریح کرد: اکنون ۹۵ درصد از کل کشور افرادی که در منازل خود دستگاه دیجیتال و یا ستاپ باکس دارند، امکان دریافت پخش برنامههای رادیو زیارت را دارند اما باید گفت شهرهایی از طریق «اف ام» این رادیو، را دریافت میکنند و از این رو ۲۵درصد از جمعیت کشور امکان دریافت صدای رادیو زیارت را در داخل خودروهای خود دارند. در کنار این امر نیز اپلیکیشن ایران صدا در سراسر کشور امکان دریافت صدای این رادیو را فراهم کرده است.
وی با اشاره به فعالیتهای جشنواره در فضای مجازی نیز عنوان کرد: با توجه به اهمیت و نقش فضای مجازی به منظور انعکاس فعالیتهای زیارت برای آن دسته از افرادی که از این رادیو استفاده میکنند حوزه فضای مجازی رادیو زیارت نیز فعال است و به فاصله کمتر از ۱۵ دقیقه از پخش برنامهها، آیتمهایی در قالب برنامههای مختلف برای فضای مجازی انتخاب میشود و در پیام رسانهای مختلف در اختیار افراد قرار میگیرد.
اقدامات انجام شده در رادیو زیارت
نصرپور تاکید کرد: همزمان با اربعین حسینی امسال پویشی با نام «من رسانه حسینیام» راهاندازی شد. در رادیو زیارت با شعار رسانهای ۲۰ میلیونی با اعزام دو تیم تولید خبری به نجف اشرف و برقراری ارتباط و ظرفیتهای بزرگ فضای مجازی از جمله خبر فوری و آخرین خبر، ۲۰ میلیون نفر در این پویش شرکت کردند.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به جایگاه خبر در رادیو زیارت تاکید کرد: با توجه به اینکه اخبار حوزه زیارت به صورت تخصصی است از مهرماه ۹۶ تاکنون روزانه ۶۰ دقیقه خبر داشتهایم که جمعا ۷۰۰ ساعت بوده است.
وی افزود: همچنین در این مدت ۱۴۰ گفتوگوی خبری در رادیو زیارت داشتیم و برقراری ارتباط زنده با وزرا، معاونین وزرا، مسئولین کشوری و استانداران مرتبط با حوزه زیارت و روسای مرتبط با پیگیری موضوع زیارت شامل اخبار آستان قدس رضوی، حرمهای اهل بیت(ع) و شهرهای زیارتی با انعکاس فعالیتهای سازمان حج به ویژه در ایام حج تمتع و سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله اقداماتی است که رادیو زیارت طی فعالیت رسمی خود، انجام داده است.
نصرپور خاطرنشان کرد: در واقع ما توجه ویژهای به مناسبتهای دینی و ملی داشته و به نوعی توانستهایم با فعالیتهای مردم نهاد در دهه پایانی صفر، برنامههای زنده و اعزام خبرنگار به مرزهای ایران و عراق، تهیه گزارش در این ایام را انجام دهیم.