شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود

شیخ عباس قمی، دانشمندی پارسا، پرهیزکار و ساده زیست بود

کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی با بیان این که شیخ عباس قمی از علمای مشهور دوران خود بوده، گفت: مرحوم شیخ عباس قمی دانشمندی پارسا، پرهیزگار و ساده زیست بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد مقدس، محمدرضا صداقت کارشناس نسخه خطی آستان قدس رضوی در سی و هفتمین برنامه سه شنبه فرهنگی در موزه آستان قدس رضوی گفت: شیخ عباس قمی در سال ۱۲۹۴ هجری قمری در خانواده‌ای متدین در شهر قم به دنیا آمد.


وی افزود: پدرش کربلایی محمدرضا فردی صالح از شیفتگان خاندان ائمه اطهار (ع) بود. مادر او نیز از بانوان پارسا و متدین قم بود، وی دوران کودکی، نوجوانی و اوایل جوانی را در زادگاهش شهر قم سپری کرد. دروس مقدماتی را در حوزه‌های علمیه نزد اساتیدی همچون حاج احمد طباطبایی و حاج میرزا محمد ارباب قمی فراگرفت.


وی ادامه داد: شیخ عباس قمی در سال ۱۳۱۶ هجری قمری و در حدود ۲۲ سالگی برای ادامه تحصیل و فراگیری دانش به نجف اشرف رفت. در آنجا از محضر اساتیدی چون آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، حاج میرزا حسین نوری و برخی دیگر از اساتید استفاده نمود، وی پس از درگذشت میرزا حسین نوری در سال ۱۳۲۲ هجری قمری از نجف به قم بازگشت و به تدریس و ارشاد مردم مشغول شد.


صداقت خاطرنشان کرد:  شیخ عباس قمی پس از مدتی عازم مشهد مقدس شد و با اساتید حوزه علمیه مشهد مصاحبت داشت، وی حدود ۲۲ سال در مشهد مقیم بود و در این مدت کتاب های مفاتیح الجنان، فوائد الرضویه، نفس المهموم و چند اثر دیگر را تالیف نمود. او سپس به قم و نجف مراجعت نمود و تا پایان عمر ساکن نجف بود، شیخ عباس قمی سرانجام در سال ۱۳۵۹ هجری قمری در نجف اشرف در سن ۶۵ سالگی درگذشت و در صحن مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) در کنار قبر استادش میرزا حسین نوری به خاک سپرده شد.  


وی یادآور شد: حاج شیخ عباس قمی محدث و دانشمندی پرهیزکار، ساده زیست، متواضع و کوشا بود. بسیاری از علمای مشهور عصر وی از جمله آیت الله سید هادی میلانی، آیت الله شیخ محمد هاشم قزوینی، آیت الله مهدی الهی قمشه‌ای، آیت الله سید مصطفی خوانساری از وی اجازه روایت کرده‌اند. محدث قمی علاقه وافری به مطالعه و تحقیق داشت و همواره مدت زیادی از وقتش را به مطالعه کتاب‌های مختلف می گذراند.




نظرات کاربران