جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است

جایگاه زن در اسلام میان «عنایت» و «عدالت» الهی است

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تبیین مقام و منزلت زن در پرتو مکتب فاطمی نیاز نسل جدید است، گفت: جایگاه زن در اسلام میان عنایت و عدالت الهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهری سویزی در نشست تخصصی معرفت بصیرتی ویژه اساتید، مبلغات و مداحان محافل خانگی بانوان که با همکاری مدیریت خواهران سازمان بسیج مداحان کشور، سازمان بسیج جامعه زنان خراسان رضوی و مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در محل هتل ولایت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیان جایگاه زن با رویکرد اغنای نسل جوان ضروری است.
وی با اشاره به اینکه قرآن و روایات اهل بیت(ع) سند شناخت مکتب اسلام است، افزود: با اتکا به قرآن منهای عترت و عترت بدون قرآن نمی‌توانیم تمام مفاهیم اسلام را کسب کنیم، چرا که قرآن صورت علمی و رفتار و گفتار ائمه معصومین(ع) صورت عینی دین مبین اسلام است، لذا ما باید اسلام را از دو ساحت قرآن و عترت بشناسیم.
وی با اشاره به اینکه دیدگاه قرآن نسبت به زن تابش نورانی را به ما می‌رساند که بوسیله آن نور متوجه جایگاه زن در دین اسلام می‌شویم، خاطرنشان کرد: خداوند در ابتدای خلقتش یک موجودی را آفرید و با دمیده شدن روح الهی آن را اشرف مخلوقات قرار داد که آن روح معیار و ملاک اعتدال و کمال انسان شد.



بی توجهی به جایگاه زن منشأ همه ناآرامی‌هاست
سویزی گفت: بر اساس آیات کلام الله مجید در خلقت رحمانی حضرت حق ردپایی از تفاوت نیست بنابراین خداوند تمام اسباب به کمال رسیدن همه موجودات را مهیا فرموده است.
این استاد حوزه و دانشگاه روح انسانی و الهی را دستگاه تفکر مشترک بین زن و مرد دانست و ابراز کرد: زن و مرد در الماس حقیقی انسانیت یکی هستند اما پیکر انسان که جعبه این الماس الهی است متفاوت خلق شده است.
وی علم، جهاد، تقوی و عدالت را چهار عامل خارج کردن زن و مرد از تساوی بودن برشمرد و گفت: تمام قوانین و مقرراتی همچون هدایت، کرامت، حیات و ... که از روح انسانی نشأت گرفته است، در عرصه های تفاوت و تساوی زن و مرد حق است.
سویزی جسم را مرکب و روح انسانی را سوارکار دانست و تصریح کرد: از دیدگاه دین زن و مرد در ذات و جوهرشان تفاوتی وجود ندارد و در جوهره انسانیت و خمیرمایه رشد و کمال یکسان هستند.
وی با اشاره به اینکه در مکتب اسلام زن دارای دو حق است، افزود: مساوی بودن در روح انسانی و متفاوت بودن در شئونات اختصاصی و انسانی دو حق زن است، بنابراین احترام به تفاوت‌ها موجب رشد و ترقی می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه منشأ همه ناآرامی‌ها در سطح خانواده، جامعه و جهان مسئله بی توجهی به تفاوت‌های مرد و زن و عدم آگاهی از جایگاه زن است، گفت: جذابیت‌های خاصی در متفاوت بودن این دو است که در مکتب اهل بیت(ع) توجه ویژه ای به این تفاوت شده است که انتقال آن به جوانان رسالت مبلغان و متولیان فرهنگی است.
وی با بیان اینکه امام راحل(ره) در مورد زن فرمود: آن عنایتی را که اسلام به زن دارد به مرد ندارد، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری به موضوع زن سه گونه می‌توان نگاه کرد تبیین جایگاه زن در اسلام، تجلیل جایگاه زن در اسلام و شناخت واقعی مشکلات زنان و تلاش برای حل آن‌ها که اگر سومی اتفاق نیفتد مردم اول و دوم را هم از مسئولان و متولیان نخواهند پذیرفت.
یاد آوری می‌شود؛ دوره تخصصی معرفت بصیرتی با حضور بیش از 200 نفر از اساتید، مبلغات و مداحان محافل خانگی بانوان استان تهران و مشهد با مشارکت مدیریت خواهران سازمان بسیج مداحان کشور، پیروان عترت هیات رزمندگان اسلام، سازمان بسیج جامعه زنان خراسان رضوی و مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در محل هتل ولایت در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران