شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد

شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی طعم دیگری دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نهج البلاغه شرح‌های فراوانی دارد اما شرح این کتاب توسط حضرت آیت‌الله جوادی آملی طعم خاصی دیگری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سیدعباس صالحی در آیین رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف آیت‌الله جوادی آملی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: نهج البلاغه نَه فقط برای ما شیعیان و مسلمانان بلکه برای همه بشریت یک منشور ماندگار است.


وی افزود: نهج البلاغه تجلی یک انسان کامل و یک روح متعالی بوده و این کتاب تجلی روح بزرگ مردی به شمار می رود که قرآن ناطق و همدم و همنفس با پیامبر اکرم (ص) بوده و  این مرد سیاستمدار بزرگ، ادیب و سخنور بی‌مانندی بوده که دارای بالاترین روح لطیف انسانی است. چنین روحیه‌ای در مفاهیم و معانی نهج البلاغه تجلی یافته است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نهج البلاغه در تاریخ کتب انسانی کتاب متمایز و ممتاز است، ادامه داد: پس از قرآن کریم کمتر کتابی به اندازه نهج البلاغه در طول هزارسالی که به یادگار در کنار ما است در جهان اسلام مورد توجه بوده است.


صالحی افزود: نهج البلاغه شرح‌های فراوانی داشته اما شرح این کتاب توسط حضرت آیت‌الله جوادی آملی طعم خاصی دیگری دارد. شارحان نهج البلاغه برخی ادیب بوده و از منظر ادبیات ورود پیدا کرده‌اند برخی فقیه بوده و برخی دیگر از نظر سیاسی به این کتاب توجه داشته‌اند اما حضرت آیت‌الله جوادی آملی ویژگی‌های مختلفی را در این شرح مدنظر قرار داده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله جوادی آملی دانشمند جامع متخصص در حوزه نهج البلاغه است، ادامه داد: ایشان یک فقیه، فیلسوف، عارف و مفسر بوده و ترکیب این امور با یکدیگر به فردی که نزدیک نهج البلاغه می‌شود توان مضاعف می‌دهد.


وی بیان داشت: برخی شارحان نهج البلاغه فقط به حوزه حکمت نظری یا عملی و بالعکس ورود یافته اند اما حضرت آیت الله جوادی آملی در هر حوزه حکمت نظری و عملی جایگاه خاصی دارد.


وی با بیان اینکه نهج البلاغه کتاب توحید و سیاست است، ادامه داد: هر شخصی که بخواهد به شرح این کتاب بپردازد لازم است در این دو زمینه توانمند باشد.


صالحی با بیان اینگه در دو جلد از شرح نهج البلاغه حضرت آیت‌الله جوادی آملی تفسیرسازی از حضرت علی(ع) به خوبی مشهود است، افزود: در شرح نهج البلاغه حضرت آیت‌الله جوادی آملی رفت و برگشت قابل توجهی بین حوزه تفسیر قرآن و شرح نهج‌البلاغه دیده می‌شود.


وی افزود: نهج البلاغه را زمانی می توان شناخت که به افق جان علی علیه السلام نزدیک شد یعنی بین کلام و متکلم یک سنخیتی وجود داشته باشد. تاکید استاد جوادی آملی بر این است که فلسفه و حکمت را باید به مسئله های نو نیز پیوند داد. همانطور که در دو جلد شرح نهج البلاغه موارد متعددی دیده می شود که در پاسخ به شبهات آمده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو جلد به خطبه هایی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد فعالیت زنان و نیز مسئله ایام نحس اشاره شده است باید گفت که نکات ناگفته شده در این مجموعه قابل توجه است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: این مجموعه ۲۲جلدی تاثیر زیادی در نزدیکی ارتباط معرفتی مخاطبان با این اثر فراهم می کند و فرصتی است تا جوامع بشری با معارف نهج البلاغه نزدیکتر شوند.


در ادامه این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به کلامی از امیر المومنین حضرت علی علیه السلام مبنی بر «العلماء باقون ما بقی الدهر، اعیانهم مفقوده، و امثالهم فی القلوب موجوده» اشاره کرد.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظهارداشت: امروز از قلم با تاکید بر آیه شریفه «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» از علما و از نهج البلاغه و به عبارتی علم و دانش تکریم می‌کنیم.


وی با تاکید بر پاسداری قدر و منزلت علما، افزود: دانش برای نجات بشر است و علاوه بر اینکه انسان را از ذلالت می رهاند، راه تعالی و رشد را برای بشر فراهم می کند.


بروجردی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رسالت و مسوولیتی را که علما و بزرگان در تولید علوم نقش دارند پاس می دارد بر همین اساس دانشی که زاده اندیشه و تفکر علما است در این محفل رونمایی و به بحث گذاشته می شود.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به رسالت این سازمان اشاره و تصریح کرد: حفظ، نگهداری، ذخیرهسازی و فراهم سازی زمینه رشد برعهده این سازمان است.


وی با بیان اینکه مجموعه کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» دارای ۲۲ جلد است که امروز ۲ جلد آن در این محفل رونمایی می شود و امید است به واسطه این مهم دریایی از معرفت بر روی ما گشوده شود.


بروجردی گفت: نهج البلاغه گنجینه‌ای ناگشوده است و رسالت علما بر این است این دانش و گنجینه را به کار بگیرند و پیش روی نسل امروز قرار دهند.


سید مصطفی محقق داماد نیز در این مراسم با اشاره به قصیده صفی الدین حلی در باب فضائل امام علی(ع)، گفت: صفی الدین حلی خطاب به امام علی(ع) می گوید، ای مولا صفات متضادی در تو جمع شده است و شما از این منظر بی مثل و مانندی در عین زهد، حاکم و فرمانروایی.


وی تصریح کرد: امام علی (ع) می فرمایند اخلاق قواعد و اصولی دارد که بین حاکم و غیرحاکم فرقی نیست و نهج البلاغه نشانگر صفات ایشان است.


محقق داماد در ادامه نهج البلاغه را کتابی برای معرفی حقوق عمومی اسلامی دانست و گفت: در ۱۴ قرن ادبیات اسلامی، نهج البلاغه کتابی است که معرف حقوق عمومی اسلامی است و نکات مهمی از جمله احترام به حق اقلیت در آن به چشم می خورد.


وی با بیان اینکه در نهج البلاغه از حقوق خوارج سخن گفته شده است ادامه داد: در نهج البلاغه حتی برای کسانی که مسلحانه حمله کردند نیز حقوق در نظر گرفته شده و ۱۱ قرن قبل از اعلامیه حقوق بشر در نهج البلاغه به این حقوق اشاره شده است.


در ادامه آیت الله مقتدایی کتاب آیت الله جوادی آملی را دو جلد از یک دوره شرح نفیس نهج البلاغه امیرالمومنین دانست و گفت: مرحوم سید رضی فرمایشات امام علی(ع) را جمع آوری و در ۳ بخش خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار تنظیم و گردآوری کردند.


وی با اشاره به ارزش والای کلمات قصار امیرالمومنین گفت: اینها کلماتی کوتاه با معانی فراوانی هستند که هرکدام قلوب انسان را می نوازد.


مقتدایی با بیان اینکه فرمایشات امیرالمومنین تفسیری از آیات قرآن به نحوی دیگر است ادامه داد: این فرمایشات پایین تر از سخنان خداوند یعنی قرآن است ولی فوق کلام بشر است.


 وی تصریح کرد: کلمات مولاامیرالمومنین نعمت بزرگی در اختیار ما است که متاسفانه تا امروز آنچنان ارج نهاده نشده است و باید روح بشر با سخنان ایشان آشنا شود.


مقتدایی با اشاره به کتب دیگر آیت الله جوادی آملی گفت: کتاب مفاتیح الحیاة ایشان حیات طیبه را از آیات و روایات به انسان تعلیم می دهد و تفسیر تسنیم ایشان پس از تفسیر علامه طباطبایی قرار دارد.


وی تصریح کرد: امیدواریم این شرح از نهج البلاغه نیز همانند دیگر آثار ایشان مورد بهره برداری و استقبال باشد تا به عنوان فرهنگ در زندگی مردم مورد استفاده قرار گیرد.


 


منبع: خبرگزاری ایرنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران