تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی

تدفین آیت‌الله خلخالی در حرم مطهر رضوی

پیکر آیت‌الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی امروز از مهدیه مشهد به سمت حرم رضوی تشییع خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم تشییع آیت‌الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی امروز دوشنبه (۲دی ماه) ساعت ۹ صبح از مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا (ع) به طرف حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.


آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی بر پیکر مرحوم آیت‌الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی نماز خواهد خواند، همچنین پیکر مطهر ایشان نیز در حرم علی بن موسی الرضا (ع) به خاک سپرده خواهد شد.


گفتنی است، آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، شب گذشته، در سن ۹۵ سالگی در مشهد درگذشت.


بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام مصطفی درّی، از شاگردان مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی درباره فعالیت‌های علمی این عالم دینی، تئوریزه کردن نظریه ولایت فقیه و تحکیم جایگاه ولایت در جمهوری اسلامی تشریح می‌کند: ارتباط او با انقلاب اسلامی و عمودهای خیمه انقلاب مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به دو بخش تقسیم می‌شود. بخشی به لحاظ تئوریک و فقهی و دیگر روابطی که با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری داشت.


او اضافه می‌کند: از نظر تئوریک، آیت‌الله خلخالی کتاب حاکمیت در اسلام در موضوع ولایت فقیه را به دو زبان فارسی و عربی در ابتدای دهه ۶۰ به نگارش در آورده و با ادله مختلف و بدیع ولایت فقیه را اثبات کرد. کتابی که در همان ایام، کتاب سال جمهوری اسلامی هم شناخته شد و بعدها توسط خود این بزرگوار تدریس و مقالات متعددی از آن منتشر شد.


این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در مورد ارتباطی که مرحوم با بنیان‌گذار انقلاب داشت نیز عنوان می‌کند: طبق آنچه خود ایشان برای من تعریف کرد این شناخت به ایام فوت مرحوم آیت‌الله بروجردی برمی‌گردد. زمانی که پس از سال‌ها تعلم و تدرس در حوزه علمیه نجف به ایران و قم برگشت و تا زمان فوت آیت‌الله بروجردی در کلاس‌های درس او شرکت می‌کرد. آن زمان به دلیل آشنایی و دوستی با مرحوم حاج آقای اشراقی، داماد مرحوم امام(ره) برای دیدار با امام(ره) به منزل ایشان رفته و امام(ره) هم به منزل آن‌ها رفتند و توصیه‌های مبنی بر بازگشت به نجف و یا اقامت در قم و نیز پرداختن به فعالیت‌های علمی داشتند.


تلاش علمی خستگی‌ناپذیر


حجت‌الاسلام دری به رابطه مرحوم خلخالی با مقام معظم رهبری نیز اشاره کرده و می‌گوید: پس از رحلت امام(ره) رابطه او با رهبری به واسطه حضورش در حوزه علمیه تهران، محکم بود و در مراسم مختلف دیدارهای رهبری همواره شرکت داشته و ارادت طرفینی بین این دو بزرگوار برقرار بود. ضمن اینکه بسیاری از مسئولان انقلاب در ایام تدریس در تهران، از شاگردان او بودند. مانند حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه که در درس کفایه او شرکت کرده و نیز بسیاری دیگر از مسئولان نظام. او به کادرسازی و نیروسازی برای انقلاب پرداخت و شاگردان زیادی که بعدها تبدیل به مسئولان جمهوری اسلامی شدند، تربیت کرد. او هیچ وقت از تلاش علمی و کادرسازی برای انقلاب خسته و غافل نمی‌شد.


حجت‌الاسلام دری با تأکید بر اینکه آیت‌الله خلخالی روحیه تألیف را در حوزه علمیه مشهد بنیان گذاشت، می‌افزاید: در حوزه علمیه مشهد، تقریرات درس خارج خیلی کم به نگارش در می‌آید و طی قرن‌هایی که از وجود حوزه علمیه می‌گذرد، فقط در سال‌های اخیر یک یا دو جلد تقریرات آیت‌الله میلانی منتشر شده است. اما این عالم اصرار داشت تقریرات درس خود، توسط من و یکی دیگر از طلاب به نگارش در بیاید که این کار به سرانجام رسید. می‌توان گفت روحیه تألیف در حوزه علمیه مشهد توسط آیت‌الله موسوی خلخالی بنیان گذاشته شد. او هیچ وقت وظیفه اصلی طلبه‌بودن خود که تدریس، تألیف و تبلیغ بود را فراموش نکرد و این مسیر را تا پایان عمر ادامه داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران