عدالت جان مایه انصاف است عدالت جان مایه انصاف است عدالت جان مایه انصاف است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عدالت جان مایه انصاف است عدالت جان مایه انصاف است عدالت جان مایه انصاف است عدالت جان مایه انصاف است عدالت جان مایه انصاف است

عدالت جان مایه انصاف است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه خداوند اهل انصاف را دوست دارد، تصریح کرد: عدالت جان مایه انصاف است.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب امروز درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری درباره اهمیت انصاف سخن گفت و توانائی های فردی، شناخت شرایط زمانی و مکانی، پرهیز از حب و بغض و رودربایستی را از نیازهای قضاوت منصفانه برشمرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت  با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیربا نمایندگان شان در استان ها تاکید داشتند که باید به مردم امید داد، اظهار داشت: معظم له فرمودند: در رابطه با کارهایی که در کشور انجام می شود سیاه نمایی نشود و تلاش ها و کارهای خوبی که انجام می شود بازگو گردد.  


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه درجامعه افراد چند گروهند، گفت: برخی افراد وقتی با کسی آشنا می شوند تمام سیاهی های او را سفید می بینند و اگر با کسی هم دشمن شوند تمام سفیدی های او را سیاه می بینند درحالیکه شرع تاکید دارد انسان باید سفیدی ها را سفید و سیاهی ها را سیاه ببیند وبه این حالت، انصاف گویند.


وی با بیان وصیت نبی مکرم اسلام(ص) به عبدالله بن مسعود که فرمود:" أَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ – با مردم از راه انصاف برخورد کن" افزود: انسان باید انصاف داشته باشد و همان مقداری را که سیاه است سیاه ببیند و نه بیشتر.


حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین اهمیت انصاف در زندگی روزمره، مسائل اجتماعی و بویژه در انتخابات را یادآور شد و گفت: انسان باید فردی را که برتری دارد و اصلح است انتخاب کند لذا از انصاف بدور است که این ویژگی ها را نادیده گرفته و در انتخاب خود به وابستگی های حزبی و جناحی و رفاقت با افراد توجه کند.


سرپرست حجاج ایرانی، با بیان اینکه پیامبراکرم در ادامه به عبدالله بن مسعود می فرمایند: " وَ انصَحِ الأُمَّةَ و ارحَمهُم فَإِذا کُنتَ کَذلِکَ وَ غَضِبَ اللّه‏ُ عَلى أَهلِ بَلدَةٍ أَنتَ فیها وأَرادَ أَن یُنزِلَ عَلَیهِمُ العَذابَ نَظَرَ إِلَیکَ فَرَحِمَهُم بِکَ - نسبت به مردم خیرخواه و مهربان باش، زیرا اگر چنین بودى و خداوند بر مردم آبادیى که تو در آن به سر       مى ‏برى خشم گرفت و خواست بر آنان عذاب فرو فرستد، به تو نگاه مى ‏کند و به خاطر تو به آن مردم رحم  مى‏ کند، اظهار داشت: فردی که اهل انصاف و خیرخواه جامعه و با مردم مهربان باشد شهر خود و مردم آن را بیمه می کند.


وی افزود: رسول گرامی اسلام در این حدیث می فرمایند: " و ما کانَ رَبُّکَ لِیُهلِکَ القُرى بِظُلمٍ و أَهلُها مُصلِحونَ- پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است شهرهایى را که مردمش درستکارند، به ستمى هلاک کند.


وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) نیز ازانصاف بعنوان خصلت افراد بزرگوار یاد   می کند، گفت: امام امت (رض) هم اهل انصاف بود و حتی برخی اوقات به آنچه که در ظاهر به ضرر ایشان بود تذکرمی دادند ولی چون از روی انصاف بود موجب عزت شخصیت شان میشد.


نماینده ولی فقیه همچنین به روایاتی از حضرت علی (ع) درباره اهمیت انصاف اشاره کرد و با بیان اینکه انصاف دوستی را پایدار می کند، اظهار داشت: امام علی توصیه  می کند که انسان با دشمن خود نیز با انصاف برخورد کند.


وی اغراق کردن را بدور از انصاف دانست وگفت: خداوند اهل انصاف را دوست دارد و عدالت جان مایه انصاف است.


نماینده ولی فقیه در پایان از انصاف بعنوان نوعی قضاوت یاد و تصریح کرد: وقتی انسان می خواهد با انصاف برخورد کند در واقع درحال قضاوت است و باید به اهمیت آن در زندگی و جامعه توجه داشته باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران