رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب رونمایی از کتاب

رونمایی از کتاب "قاموس کتاب مقدس" در حرم مطهر رضوی

در آستانه ولادت حضرت عیسی مسیح (ع)، از قدیمی‌ترین نسخه چاپی موجود در گنجینه رضوی "قاموس کتاب مقدس" طی مراسمی در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مسئول تالار کتاب‌های خارجی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که روز گذشته (3 دی ماه) با عنوان "سی‌ونهمین سه‌شنبه‌های فرهنگی" این نهاد برگزار شد، گفت: این نسخه چاپی از قاموس کتاب مقدس متعلق به سال ۱۴۷۳ میلادی است که همزمان با اختراع صنعت چاپ به خط و زبان لاتین به چاپ رسید، در عین حال این نسخه قدیمی‌ترین کتاب چاپی در ایران نیز به شمار می‌رود.
حمیدرضا منتظر ابدی افزود: نسخه "قاموس کتاب مقدس" توسط "سیدجلال‌الدین تهرانی" وقف آستان قدس رضوی شده و در ابتدای آن یادداشتی از وی در باره خرید کتاب از بروکسل در سال۱۹۵۶ میلادی به ثبت رسیده است. در انتهای کتاب نیز یادداشتی به زبان انگلیسی به تاریخ ۱۹۸۸ میلادی از مسیو "ژان آر.میشو" مشاهده می‎شود که این اثر فوق‎العاده نفیس را خلاصه‎ای از کتاب "برادران رانر" می‎داند. در این یادداشت ذکر شده که کتاب با نام «قاموس کتاب مقدس» در ششم آوریل ۱۴۷۳ در نورمبرگ آلمان به چاپ رسیده است.
وی ادامه داد: این اثر در قطع رحلی در ۲۸۰ برگ و بر روی کاغذ فرنگی صنعتی چاپ شده است و مطالب آن به شکل دوستونه و ۵۷ سطری تنظیم شده و هر پاراگرافِ کتاب با حروف درشت فانتزی به شنگرف آغاز شده است.
منتظر ابدی گفت: در تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه آستان قدس رضوی حدود ۲ هزار نسخه کتاب قدیمی و نفیس وجود دارد که تاریخ چاپ آنها متعلق به پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی است، کتابی به زبان فرانسه، در موضوع افکار و عقاید مذهبی که تاریخ چاپ آن ۱۶۱۴ میلادی است و همچنین مجموعه آثار شکسپیر به زبان انگلیسی که در سال ۱۶۲۲ میلادی در لندن به چاپ رسیده است از جمله آثار نفیس این تالار به شمار می‌رود.

وی افزود: تالار کتاب‌های خارجی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی ۱۲۱ هزار و ۵۶۰ نسخه کتاب به ۹۲ زبان و ترجمۀ قرآن کریم به ۷۸ زبان دارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران