زمان اقامه نماز آیات برای خورشیدگرفتگی پنجشنبه

خورشید گرفتگی حلقوی روز پنج شنبه از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی از شرق شبه جزیره عربستان آغاز می‌شود و ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای زیبا را در افق جنوب شرقی کشور رقم خواهد زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازخبرگزاری فارس، خورشید گرفتگی حلقوی پنج شنبه (۵ دی ماه) از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی (گرینویچ) از شرق شبه جزیره عربستان آغاز می‌شود و با گذشتن از کشورهای قطر، امارات و عمان، وارد اقیانوس هند می‌شود. جنوب شبه قاره هند و سریلانکا در ادامه مسیر خورشید گرفتگی قرار دارند؛ سپس مسیر نوار گرفتگی وارد کشور مالزی می شود و طولانی‌ترین خورشید گرفتگی حلقوی به مدت 3 دقیقه و ۳۹ ثانیه در این کشور رخ می‌دهد.


در ادامه مسیر، نوار گرفت وارد کشورهای اندونزی، فیلیپین و گوام می‌شود و در نهایت ساعت ۰۸:۰۵  به وقت جهانی (گرینویچ) در اقیانوس آرام از سطح زمین خارج می شود. کشور ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای بسیار زیبا را در افق جنوب شرقی رقم خواهد زد، در محدوده غرب ایران اوج گرفت جزئی دیده نمی‌شود و خورشید پس از طلوع، رو به باز شدن می‌رود، تمامی انواع کسوف‌ها از جمله خورشید گرفتگی پیش رو وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارند.


گفتنی است که این خورشید گرفتگی در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود و البته میزان گرفتگی در مناطق مختلف کشور متفاوت است؛ به گونه‌ای که هرچه به سمت جنوب و جنوب غربی حرکت کنیم، مساحت گرفتگی بیش‌تر می‌شود و هر چه به سمت شمال غرب روانه شویم، مساحت گرفت کاهش می‌یابد.


حجت الاسلام موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری دراین باره گفت: خورشید گرفتگی فردا در ایران به صورت جزیی خواهد بود و این طور نیست که تمام خورشید توسط قرص ماه گرفته شود.


وی گفت: با توجه به تفاوت طلوع آفتاب در شهر‌های مختلف، زمان حداکثر گرفتگی خورشید و پایان خورشید گرفتگی هم چند دقیقه‌ای در میان شهر‌ها تفاوت خواهد داشت.


عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: فتوای برخی از مراجع تقلید این است که نماز آیات باید قبل از حداکثر گرفتگی خورشید خوانده شود و بنابراین احتیاط این است تا قبل از حداکثر گرفتگی نماز آیات را خواند، اما برخی دیگر از مراجع می‌فرمایند که تا قبل از پایان گرفتگی خورشید هم می‌توان نماز آیات را خواند.


حجت الاسلام موحدنژاد گفت: زمان حداکثر گرفتگی خورشید در روز پنج شنبه از ساعت ۷ و ۹ دقیقه تا ساعت ۷ و ۱۷ دقیقه در شهر‌های مختلف تفاوت دارد، به طور مثال طلوع آفتاب فردا در تهران ساعت ۷ و ۱۲ دقیقه و حداکثر گرفتگی خورشید ۷ و ۱۳ دقیقه خواهد بود و همین طور پایان گرفتگی خورشید ۸ و ۲۳ دقیقه خواهد بود و تا این زمان فرصت برای خواندن نماز آیات هست.


وی افزود: اگر بخواهیم برای کل کشور ساعتی را اعلام کنیم بهتر است هموطنان تا قبل از ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه نماز آیات را اقامه کنند و چنانچه بعد از پایان خورشید گرفتگی نماز خوانده شود باید با نیت نه قضا و نه ادا خوانده شود.


عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: گرفتگی خورشید در تهران حدود ۶۵ درصد خواهد بود، ولی در بعضی شهر‌ها به ۸۲ درصد هم می‌رسد.




نظرات کاربران