برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک

برگزاری کنگره «بقیع‌پژوهی» در آینده نزدیک

ضیایی با معرفی پروژه‌های در دست انجام پژوهشکده حج و زیارت، گفت: تدوین موسوعه «عتبات عالیات» در ۱۰ جلد، انتشار موسوعه «فاجعه منا» در ۵۰ جلد و اجرای پروژه «بقیع‌پژوهی» ازجمله کارهایی است که این پژوهشکده دنبال می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، خبرگزاری شبستان به منظور بررسی و اطلاع از آخرین پروژه های پژوهشکده حج و زیارت با «علی اکبر ضیایی»، رئیس این پژوهشکده گفت وگویی داشته  که در ادامه مشروح آن تقدیم می شود:


 


مهمترین مباحث پژوهشی در دست انجام پژوهشکده حج و زیارت چه مواردی است و با چه کیفیتی انجام آنها دنبال می شود؟


 


مهمترین بحث در پژوهشکده، انجام مطالعات راهبردی در حوزه حج و زیارت است که بیشتر شامل مباحث آینده پژوهی می شود، در این راستا سلسله نشست هایی به منظور بررسی راهبردهای مشخص درباره حج و زیارت برگزار می شود.


ازجمله مباحث مطرح در حوزه راهبردی آن است که حج به عنوان عامل همگرایی و وحدت جهان اسلام، چه نقشی می تواند در سیاست های بین المللی و همگرایی کشورهای اسلامی و حل مشکلات جهان اسلام داشته باشد و تحولات خاورمیانه در عرصه های مختلف چه نقشی می تواند در این کنگره جهانی دینی ایفا کند.


در این راستا بررسی دیپلماسی حج و امور بین الملل، با همکاری دانشگاه المصطفی(ص) در قالب نشست های تخصصی در اسفند ماه پیگیری می شود.


 


در حوزه عتبات عالیات پژوهشکده حج و زیارت چه کارهای جدیدی را در دست انجام دارد؟


 


تدوین موسوعه «عتبات عالیات» تا انتهای سال به پایان می رسد و سال آینده منتشر می شود. 10 جلد برای این موسوعه پیش بینی و 1500 مدخل تاکنون شناسایی شده است، شامل اماکن، شخصیت ها، آثار مرتبط با عتبات، نسخه هایی که در این باره هست و اسناد توصیف زیارتگاه ها، معرفی هنرمندان کمک کننده به بازسازی بقاع، مساجد مهم در جوار این عتبات، موسسات فعال و ... .


این موسوعه، مجموعه کاملی است از مداخل مرتبط با عتبات عالیات.


 


در حوزه رسانه و استفاده از فضای مجازی پژوهشکده حج و زیارت چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟


 


از دیگر فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت، روی آوری به فضای رسانه ای و ویکی سازی است. در این راستا «ویکی حج» در بخش فارسی با تعداد قابل توجهی مقاله بارگذاری شده و به زبان های عربی و انگلیسی هم در دستور کار است تا از این طریق برای رساندن پیام حج استفاده کنیم.


 


ویکی حج مشتمل بر چه مداخلی است؟


 


مقالات ویکی حج شامل مجموعه تولیدات پژوهشکده مثل دانشنامه حج و حرمین شرفین است، که جلد هشتم آن چند روز قبل منتشر شد.


بعد از اتمام مداخل دانشنامه، مقالات مندرج در چهار نشریه «میقات حج»، «پژوهشنامه حج»، «زیارت» و «فرهنگ و حج» نیز بازبینی و بارگذاری می شود.


علاوه بر این، فایل ورد و پی دی اف 1400 جلد کتاب نیز در اختیار ما است که برای افزودن به ویکی حج، در اختیار ویکی نویسان قرار می دهیم.


اولویت ما در فعال سازی ویکی حج، دانشنامه ها و مقالات است.


 


پروژه «بقیع پژوهی» با چه اهداف و بر اساس چه اولویت ها و سیاست هایی در دست اجرا قرار دارد؟


 


از دیگر برنامه های جدید پژوهشکده حج و زیارت که تا چهار سال آینده با قوت ادامه می یابد، اجرای پروژه «بقیع پژوهی» است که موسسات و نهادهای مختلف علمی برای تدوین مقالات، کتاب و فعالیت های رسانه ای آن با ما همکاری می کنند.


به منظور اجرای این پروژه، برگزاری کنگره بقیع شناسی را هم در دستور کار داریم و واحد بقیع پژوهی را نیز در پژوهشکده تاسیس کرده ایم.


 


این دانشنامه مشتمل بر چه مداخلی است؟


 


تخریب بقیع، افراد مدفون در بقیع، تدوین ماکت و برنامه های زیارت ائمه(ع)، مباحث حقوقی مربوط به این قبرستان مثل تخریب قبور ائمه(ع) آن و آثار تاریخی آن که جزء آثار ثبت شده جهانی است، ذیل این پروژه پیگیری می شود.


 


چه طرح های پژوهشی دیگری در پژوهشکده در دست اجرا است و دنبال می شود؟


 


از دیگر طرح های پژوهشکده، تشکیل مرکز اسناد و آرشیو حج و زیارت است که از سال قبل آغاز شده و تعداد بالایی از اسناد مربوط به سفرنامه ها، کاروان ها، روابط بین ایران و عربستان، حجاج، خاطرات و ... درباره آن جمع آوری شده است و اکنون در مرحله نمایه نویسی آن قرار داریم.


ذیل این پروژه 33 هزار سند در زمینه مدینه شناسی جمع آوری کرده ایم و در حال نمایه نویسی آنها هستیم.


 


موسوعه «فاجعه منا» با چه اهداف و بر اساس چه منابعی در دست اجرا است؟


 


از کلان پروژه های پژوهشکده حج و زیارت، موسوعه بزرگ «فاجعه منا» است که پیش بینی می شود به 50 جلد برسد؛ این موسوعه مجموعه کاملی از مقالات، سخنرانی ها، اسناد، مصاحبه ها، کتاب ها و تصاویر مربوط به این فاجعه است که سال آینده رونمایی می شود.


بخش غالب این موسوعه مربوط به گزارش های مرتبط با این فاجعه در رسانه های کشور است شامل مقالات، نشریات علمی پژوهشی، مصاحبه های منتشرشده یا موجود در آرشیو بعثه از آسیب دیدگان و شاهدان فاجعه منا و بخش دیگر مربوط است به کتاب های منتشرشده در این باره و نیز پایان نامه های دانشگاهی؛ حدود 15 رساله دانشگاهی در موضوع فاجعه منا دفاع شده که با رایزنی با دانشگاه ها آنها را نیز به موسوعه اضافه می کنیم.


رونمایی موسوعه حج خونین در 9 جلد نیز از دیگر فعالیت های پژوهشکده بود که انجام شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران