واحد پول مشترک، قدرت کشورهای اسلامی را افزایش می‌دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: کشورهای اسلامی می‌توانند مبادلات اقتصادی خود را با پول مشترک انجام دهند و این اقدام قدرت کشورهای اسلامی را افزایش می‌دهد و نقش آنها را در دنیا پررنگ‌تر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهور، طی هفته‌های اخیر ضمن حضور در اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ در جمع رؤسای جمهور، نخست‌وزیران و رؤسای هیئت‌های حاضر در این اجلاس سخنرانی کرد.


در این کنفرانس که با حضور سران کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد، پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت اقتصادی مسلمانان و مقابله با سلطه دلار در مبادلات اقتصادی ارائه شد؛ از جمله این موارد «ایجاد رمز ارز واحد در میان کشورهای اسلامی»، تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی»، «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» و «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» بود.


ایکنا برای بررسی بیشتر این موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشست. وی در ابتدا گفت: اروپایی‌ها یورو را در مقابل دلار طراحی‌ کردند و الان دلار نقش سابق خود در معادلات اقتصادی جهانی را ندارد، بنابراین قطعاً یک واحد پولی مشترک در میان کشورهای اسلامی می‌تواند تا حدودی نقش کنونی دلار و یورو در معادلات اقتصاد جهانی را به حاشیه ببرد.


آثار شکل‌گیری بازار مشترک در جهان اسلام


وی درباره آثار شکل‌گیری بازار مشترک در جهان اسلام، افزود: کشورهای اسلامی می‌توانند مبادلات اقتصادی خود را با پول مشترک انجام دهند و این اقدام، قدرت کشورهای اسلامی را افزایش می‌دهد و نقش آنها را در دنیا پررنگ‌تر خواهد کرد.


حسینی‌کیا بیان کرد: همچنین شکل‌گیری این پول مشترک در جهان اسلام، باعث آسان‌تر شدن مبادلات اقتصادی در میان کشورهای اسلامی خواهد شد. از سوی دیگر می‌تواند نقش تحریم‌های اقتصادی علیه مسلمانان را از میان بردارد.


ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام برای شکل‌گیری بازار و پول مشترک


منتخب مردم سنقر و کلیایی در خانه ملت یادآور شد: شکل‌گیری این ارز مشترک می‌تواند هویت جدیدی در عرصه جهانی به کشورهای اسلامی بدهد تا کشورهای اسلامی این قدرت را در خود حس کنند که می‌توانند در عرصه اقتصاد جهانی معادله‌ساز باشند.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام برای شکل‌گیری بازار و پول مشترک بیان کرد: امروز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد و ۵۳ کشور با جمعیت مسلمان در جهان وجود دارند که می‌توانند یک بازار مشترک اسلامی را با یک واحد پولی بنیان بگذارند.


حسینی‌کیا درباره مهم‌ترین موانع شکل‌گیری این بازار در جهان اسلام نیز اظهار کرد: مهم‌ترین مانع شکل‌گیری این بازار و پول مشترک، سرویس‌های جاسوسی هستند، چراکه در کشورهای اسلامی رخنه می‌‌کنند و اجازه نمی‌دهند برخی از کشورهای مسلمان به عضویت چنین بازارهایی درآیند. اما اگر اراده‌ای وجود داشته باشد، قطعاً می‌توانیم این مهم را محقق کنیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران