کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند

مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه‌‌ مقام معظم رهبری با اشاره به افزایش تعداد زائران ایرانی در حج آینده به حدود ۱۰۰ هزار نفر، گفت: با توجه به کاهش سنی زائران حج، برنامه‌های آموزشی آنها تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری، در گفت‌و‌گویی؛ با اشاره به افزایش تعداد زائران حج تمتع سال آینده در حدود ۱۰۰ هزار نفر، گفت: براساس تعداد کاروان‌های حج ۹۹ روحانی، معین و معینه تعیین می‌شود.


وی به کاهش سنی زائران حج تمتع اشاره و اعلام کرد: در گذشته تعداد زائران مسن زیادتر بود اما در سال‌های اخیر با توجه به اینکه افرادی که مدت‌ها در نوبت تشرف به حج بوده‌اند یا فوت کرده‌اند و یا استطاعت جسمانی خود را برای حضور در حج از دست داده‌اند و فیش حج خود را واگذار کردند، افراد میان‌سال و جوان‌تر بیشتری در حج حضور دارند. در حال حاضر زائران ایرانی حج تمتع جوان‌تر شده و درصد جوان‌ترهای کاروان‌ها افزایش یافته است.


حجت‌الاسلام پروانه به پشت نوبت بودن تعداد زیادی از زائران مسن حج تمتع که هنوز نوبت اعزام آنها فرا نرسیده است نیز اشاره کرد و گفت: البته در استان‌های مختلف درصد حضور بانوان، افراد تحصیل‌کرده، مسن و ... با هم متفاوت است.


مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و حضور روحانیون حج براساس اقتضائات هر استان، انجام می‌شود اما با توجه به جوان‌تر شدن کاروان‌ها، برنامه‌های آموزشی زائران نیز تغییر کرده است. سرفصل‌های آموزشی روحانیون تغییر کرده و دقیقاً برنامه‌ریزی شده است که هر روحانی چند دقیقه مناسک، اسرار و معارف، تاریخ و اماکن و احکام متنابه را تشریح کند.


وی از استفاده گسترده از نرم‌افزارهای آموزشی برای روحانیون و زائران حج تمتع نیز سخن گفت و افزود: روحانیون در اکثر قریب به اتفاق کلاس‌های آموزشی حج هم در ایران و هم در مکه و مدینه از پاورپوینت، نرم‌افزارهای آموزشی و ویدئوپروژکتور استفاده می‌کنند. یعنی آموزش‌ها سمعی ـ بصری است. در بحث آموزش احکام و معرفی اماکن نیز از تصویر استفاده می‌شود تا زائر قبل از تشرف کاملاً در فضای مکه و مدینه قرار گیرد.


حجت‌الاسلام پروانه همچنین به برگزاری دو جلسه ویژه حج برای نخبگان و افراد تحصیل کرده  اشاره کرد و افزود: برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و حتی برنامه‌های عمومی کاروان‌ها نیز با حضور سخنرانان، مداحان و راویان صورت می‌گیرد تا نیازهای به روز زائران تأمین شود.


وی در خصوص برنامه‌های آتی مدیریت جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه‌‌ مقام معظم رهبری، گفت: فراخوان اولیه جذب روحانیون حج ۹۹ اعلام شده است. پس از تشکیل کاروان‌های حج و مشخص شدن تعداد زائران زن و مرد، تعداد معین و معینه‌های حج تعیین و معرفی می‌شوند و براساس شکل‌گیری کاروان‌ها جلسات آموزشی زائران برگزار می‌شود.


یادآوری می‌شود؛ در حج امسال ابتدا قرار بود ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی حضور داشته باشند که ایران توانست دو هزار نفر سهمیه اضافه بگیرد و تعداد زائران ایرانی حاضر در حج به ۸۸ هزار و ۵۵۰ نفر رسید. اما برای حج سال آینده مسئولان ایرانی طی توافق با مسئولان عربستانی موفق به گرفتن سهمیه بیشتری در حج شده‌اند و قرار است حدود ۱۰۰ هزار ایرانی در حج سال آینده حضور یابند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران