کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند

کاروان‌های ایرانی حج جوان‌تر شده‌اند

مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه‌‌ مقام معظم رهبری با اشاره به افزایش تعداد زائران ایرانی در حج آینده به حدود ۱۰۰ هزار نفر، گفت: با توجه به کاهش سنی زائران حج، برنامه‌های آموزشی آنها تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری، در گفت‌و‌گویی؛ با اشاره به افزایش تعداد زائران حج تمتع سال آینده در حدود ۱۰۰ هزار نفر، گفت: براساس تعداد کاروان‌های حج ۹۹ روحانی، معین و معینه تعیین می‌شود.


وی به کاهش سنی زائران حج تمتع اشاره و اعلام کرد: در گذشته تعداد زائران مسن زیادتر بود اما در سال‌های اخیر با توجه به اینکه افرادی که مدت‌ها در نوبت تشرف به حج بوده‌اند یا فوت کرده‌اند و یا استطاعت جسمانی خود را برای حضور در حج از دست داده‌اند و فیش حج خود را واگذار کردند، افراد میان‌سال و جوان‌تر بیشتری در حج حضور دارند. در حال حاضر زائران ایرانی حج تمتع جوان‌تر شده و درصد جوان‌ترهای کاروان‌ها افزایش یافته است.


حجت‌الاسلام پروانه به پشت نوبت بودن تعداد زیادی از زائران مسن حج تمتع که هنوز نوبت اعزام آنها فرا نرسیده است نیز اشاره کرد و گفت: البته در استان‌های مختلف درصد حضور بانوان، افراد تحصیل‌کرده، مسن و ... با هم متفاوت است.


مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و حضور روحانیون حج براساس اقتضائات هر استان، انجام می‌شود اما با توجه به جوان‌تر شدن کاروان‌ها، برنامه‌های آموزشی زائران نیز تغییر کرده است. سرفصل‌های آموزشی روحانیون تغییر کرده و دقیقاً برنامه‌ریزی شده است که هر روحانی چند دقیقه مناسک، اسرار و معارف، تاریخ و اماکن و احکام متنابه را تشریح کند.


وی از استفاده گسترده از نرم‌افزارهای آموزشی برای روحانیون و زائران حج تمتع نیز سخن گفت و افزود: روحانیون در اکثر قریب به اتفاق کلاس‌های آموزشی حج هم در ایران و هم در مکه و مدینه از پاورپوینت، نرم‌افزارهای آموزشی و ویدئوپروژکتور استفاده می‌کنند. یعنی آموزش‌ها سمعی ـ بصری است. در بحث آموزش احکام و معرفی اماکن نیز از تصویر استفاده می‌شود تا زائر قبل از تشرف کاملاً در فضای مکه و مدینه قرار گیرد.


حجت‌الاسلام پروانه همچنین به برگزاری دو جلسه ویژه حج برای نخبگان و افراد تحصیل کرده  اشاره کرد و افزود: برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و حتی برنامه‌های عمومی کاروان‌ها نیز با حضور سخنرانان، مداحان و راویان صورت می‌گیرد تا نیازهای به روز زائران تأمین شود.


وی در خصوص برنامه‌های آتی مدیریت جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه‌‌ مقام معظم رهبری، گفت: فراخوان اولیه جذب روحانیون حج ۹۹ اعلام شده است. پس از تشکیل کاروان‌های حج و مشخص شدن تعداد زائران زن و مرد، تعداد معین و معینه‌های حج تعیین و معرفی می‌شوند و براساس شکل‌گیری کاروان‌ها جلسات آموزشی زائران برگزار می‌شود.


یادآوری می‌شود؛ در حج امسال ابتدا قرار بود ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی حضور داشته باشند که ایران توانست دو هزار نفر سهمیه اضافه بگیرد و تعداد زائران ایرانی حاضر در حج به ۸۸ هزار و ۵۵۰ نفر رسید. اما برای حج سال آینده مسئولان ایرانی طی توافق با مسئولان عربستانی موفق به گرفتن سهمیه بیشتری در حج شده‌اند و قرار است حدود ۱۰۰ هزار ایرانی در حج سال آینده حضور یابند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران