60 هزار زائر افغانستانی امسال در اربعین شرکت کردند

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار سرپرست حجاج ایرانی گفت: امسال فرصت زیارتی برای 60 هزار زائر افغانستان از طریق مرزهای ایران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در خاک عراق فراهم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، پیش از ظهر امروز (10 دی ماه) با حضور در محل بعثه مقام معظم رهبری در تهران با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایران دیدار و گفتگو کرد.


در این دیدار که آقای دکتر سیدمحمد حسینی معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشت، سرپرست حجاج ایرانی، گفت: هر قدر این دیدارها و گفتگو ها افزایش یابد به نفع جهان اسلام است، امیدواریم روزی شاهد این باشیم که به منظور تعامل و همگرایی بیشتر، مسلمانان جهان بتوانند به راحتی به کشورهای اسلامی سفر کنند.


وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه تعامل بسیار خوبی دارد و ایران به دنبال اخوت اسلامی با برادران دینی خود است؛ ولی استکبار و دشمنان اسلام و منفعت طلبان جهانی نمی‌خواهند میان مسلمانان ارتباط دو سویه برقرار شود.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: آغوش ایران برای همه مسلمانان جهان گشوده است، زیرا ملتی مهماننواز هستند. بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز امر زیارت برادران افغانستانی را همیشه مورد توجه قرار داده و همچنان با آن‌ها در تعامل است.


وی با بیان اینکه حج فرصت بسیار ارزشمندی برای تعامل میان کشورهای اسلامی است، یادآور شد: با توجه به تجربه موفقی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه حج و زیارت دارد، برای تعامل و انتقال این تجربیات به کشور افغانستان اعلام آمادگی می‌کند تا این کار سبب هم‌افزایی بیشتر میان دو کشور دوست و همسایه شود.


سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: برنامه عتبات فرصت بسیار خوبی را برای زائران فراهم کرده است، جمهوری اسلامی ایران نیز برای خدمتگزاری به زائران کشورهای شرقی که جهت زیارت به عراق اعزام می شوند، همکاری می‌کند.  


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، همچنین با محکوم کردن حمله آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق، تصریح کرد: این حمله نشان داد، آمریکا در عراق به دنبال تفرقه‌افکنی است و می‌خواهد در درون کشورهای اسلامی شکاف ایجاد کند، البته این دخالت‌ها باعث می‌شود تا کشورهای اسلامی در دفاع از مواضع خود جدی‌تر شوند.


 60 هزار زائر افغانستانی امسال در اربعین شرکت کردند


عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، نیز در این دیدار گفت: حج و زیارت و توریستم زیارتی مسئله بسیار مهمی برای افغانستان و کشورهای اسلامی است،  خوشبختانه همه ساله وضعیت حجاج و مسئله انتقال حجاج به عربستان در حال بهبودی است.


وی با بیان اینکه جمعیت کشور جمهوری اسلامی افغانستان به بیش از 32 میلیون نفر می‌رسد، افزود: در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و در شئونات زندگی‌شان به حج و زیارت اهتمام ویژه‌‌ای قائل‌اند و برای آن‌ها شئون معنوی بسیار مهم است.


آقای لیوال تصریح کرد: خوشبختانه همکاری خوبی میان ایران و افغانستان وجود دارد و از اینکه فرصتی برای حضور زائران کشورمان در عتبات به خصوص در ایام زیارتی اربعین فراهم شد، بسیار تشکر می کنیم، البته درخواست داریم که این فرصت زیارتی در طول سال برای زائران افغانستانی فراهم شود تا زائران بیشتری بتواننند برای زیارت به اعتاب مقدسه در عراق مشرف شوند.


وی با بیان اینکه مشترکات فراوانی میان ایران و افغانستان وجود دارد، یادآور شد: خوشبختانه در همه سطوح روحیه همکاری میان هر دو کشور مشاهده می شود، به گونه‌ای که امسال فرصت زیارتی برای 60هزار زائر از کشور افغانستان از طریق مرزهای ایران به کشور عراق فراهم شد و این جای بسی خوشحالی است.


 


 




نظرات کاربران