کتاب «انیس المریدین و شمس المجالس» منتشر شد

کتاب «انیس المریدین و شمس المجالس» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «انیس المریدین و شمس المجالس» گنجینه‌ای ارزشمند از میراث کهن فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در تأملات قرآنی است که در آن، سوره حضرت یوسف(ع)، به شیوه‌ای عرفانی و با زبانی دلنشین و محتوایی جذاب، تفسیر شده است.
این متن به زبانی ساده و روان نوشته شده است و مؤلف پس از ذکر هر آیه و ترجمه‏‌ای مختصر از آن، به بیان حکایات تمثیلی، اخبار و روایات تاریخی و نکات عرفانی پرداخته و گاه آنها را با شواهد شعری، زینت می‎بخشد.
کتاب« انیس المریدین و شمس المجالس» توسط یکی از عرفای قرن هشتم در سال 1256 هجری قمری نگارش یافته و توسط کاتبى به نام مرتضى قلى بن محمد على در 48 برگ در قطع رحلى تحریر شده است.
مفسر، در نگارش تفسیر، توجهى به مطالب ادبی، لغوى و یا گفته‌های مفسران نکرده است بلکه تنها داستان حضرت یوسف(ع) را بر اساس روایتى که منبع براى آنها ذکر نکرده با بسط و تفصیلى خاص به رشته تحریر در آورده است.
در این تفسیر، از مسلک عرفا، سخن به میان نیامده، تاویلات عرفانى براى آیات، ذکر نشده و در جهت فهم آیات از نگاه تفسیرى، تحلیلى صورت نگرفته است.
این اثر به تازگی توسط محبوبه شمشیرگرها به زبان فارسی ترجمه شده است و در شمارگان 200 نسخه و در قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار قرآن دوستان قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران