خانوادگی شدن سفر اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با اشاره به افزایش چشم‌گیر حضور بانوان در مراسم اربعین، گفت: حالت برگزاری اربعین خانوادگی‌تر شده است و این مسئله اقتضائاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام ‌حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اعلام این مطلب که برنامه‌ریزی برای مراسم اربعین سال آینده در حال انجام است، گفت: اقدامات انجام شده در اربعین امسال و آسیب‌ها، کاستی‌ها و ظرفیت‌های موجود بررسی شد و به زودی این اقدامات در قالب برنامه‌های اربعین سال آینده تدوین می‌شود.


وی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌های کلی اربعین ۹۹، گفت: تمام نهادهای مسئول و جریان‌های مردمی فعال، در حال برگزاری جلسات مربوط به اربعین سال آینده و تهیه اهم رویکردهای آن هستند.


حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به شرایط موجود و ناامنی‌های عراق که منجر به کاهش زائران عتبات عالیات طی روزهای عادی سال شده است، گفت: همین مسئله احتمال افزایش زائران اربعین را به وجود آورده است که پیش‌بینی‌های آن نیز در حال انجام است و ما منتظر نتایج رخدادهای عراق هستیم. در صورتی که شرایط تغییر کند، برنامه‌های اربعین نیز براساس همان شرایط تغییر داده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در اربعین امسال سه میلیون و ۵۰۰ هزار زائر ایرانی حضور داشتند، گفت: ترانزیت این جمعیت از کشوری به کشور دیگر، دشوار است، پیش‌بینی این تعداد زائر برای سال آینده و حتی کمی بیشتر در برنامه‌های سال آینده گنجانده می‌شود.


افزایش چشم‌گیر بانوان زائر اربعین


وی در ادامه از تغییر نسبت جنسیتی زائران اربعین خبر داد و گفت: حضور خانم‌ها در اربعین امسال بسیار چشم‌گیر بود. در سال‌های قبل ترکیب جمعیتی ما حضور ۲۵ درصدی بانوان بود، اما امسال حدود ۳۷ درصد زائران اربعین را بانوان تشکیل می‌دادند. این تغییرات جمعیتی تأثیرات خاص خود را دارد. حضور خانم‌ها در اربعین یک واقعیت است و باید بر اساس این واقعیت برنامه‌ها و خدمات متناسب طراحی شود.


رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین افزود: به همین دلیل امسال بخش زیادی از اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی را به خانم‌ها اختصاص خواهیم داد.


حجت‌الاسلام احمدی از خانوادگی‌تر شدن سفر اربعین و حضور خانم‌ها و بچه‌های بیشتر در این مراسم نیز سخن گفت و افزود: این مسئله پیامدهای مثبت و منفی دارد که باید دیده شود. اینکه افراد به صورت خانوادگی در یک فضای معنوی حضور دارند بسیار خوب است و به بهبود فضای فرهنگی اربعین کمک می‌کند، اما اقتضائاتی هم دارد مثل سطح پذیرایی، نحوه اسکان، ارتباطات و نوع بسته‌های فرهنگی و ... که باید براساس حضور خانوادگی زائران طراحی شود.


وی در پایان با تأکید بر اینکه در مراسم اربعین اگر مردم اطلاعات کافی داشته باشند و توجیه شوند، خودشان مسائل را مدیریت می‌کنند، گفت: امسال نیز مردم خودشان مدیریت و به پیام‌هایی که ستاد می‌فرستاد اعتماد کردند؛ این مسئله نشان می‌دهد باید با شیوه‌های مختلفی اطلاعات را به مردم ارائه و تعاملات اجتماعی و میان فرهنگی مردم ایران و عراق را توسعه دهیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران