آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج» آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج»

آشنایی با «آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج»

درباره آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج تاکنون ده‌ها کتاب توسط حوزه نمایندگى ولى‌فقیه در امور حج و زیارت تولید شده است تا زائران خانه خدا پیش از این سفر معنوی آگاهی های لازم را بدست آورند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، زائران خانه خدا لازم است که پیش از سفر حج تمتع، آگاهی‌های لازم را کسب کنند، از آداب سفر گرفته تا موقعیت جغرافیایی، تاریخی، آداب زیارت، فلسفه و اسرار حج، اطلاع از مبانی اعتقادی مذاهب مختلف، پاسخ‌یابی به پرسش‌هایی که احیاناً در سفر با آن مواجه می‌شوند و بالاخره شناخت احکام و مناسک حج و غیره.
نظر به اهمیت و ضرورت آگاهی‌های یادشده، یکی از فعالیت‌های مستمر و ارزشمند بعثه مقام معظم رهبری، چاپ و نشر و پخش آثاری درباره حج و ابعاد گوناگون فقهی، تاریخی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی آن و عتبات عالیات و نیز تنقیح و بازکاوی و بازچاپ آثار پیشین است. کار آماده‌سازی و تولید این آثار را، نشر مشعر با همکاری و همیاری محققان «پژوهشکده حج و زیارت» در قم بر عهده دارد.
درباره آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج تاکنون ده‌ها کتاب توسط حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تهیه شده است که در اینجا به معرفی چهارده اثر ویژه در سه بخش می‌پردازیم:
۱ ـ آداب سفر حج
سید علی قاضی عسکر، قم، نشر مشعر، ۱۳۸۲، ۹۱ صفحه، پالتویی.
راهیان سفر حرم کبریایی، پیش از آن باید خود را برای راهیابی به حریم محبوب آماده کنند تا زمینه برگزاری حجّی مقبول و تحوّلی شگرف در روح و جانشان مهیّا شود.
این کتاب با استفاده از آیات و روایات می‌تواند، کسانی را که به چنین حجّی می‌اندیشند، در این سفر روحانی یاری رساند.
۲ ـ آشنایی با اسرار عمره، ویژه دانشجویان
نجف نجفی روحانی، قم، نشر مشعر، ۱۳۸۲، ۹۶ صفحه، جیبی.
حضور در کاروان عمره که «حج اصغر» به شمار می‌آید برای همگان به ویژه دانشجویان، فرصت مغتنمی است برای تعمّق در آیین اسلام و فرایض و مناسک مختلف آن و نیز برای آشنایی بیشتر و پیوندی محکم‌تر و ایمانی راسخ‌تر و قوی‌تر نسبت به آن.
کتاب حاضر ـ که به سفارش ستاد عمره دانشجویی نگاشته شده ـ تلاشی است برای آشنایی این نوسفران گرانقدر به لطائف، دقایق، اسرار، رموز عرفانی و معنوی عمره مفرده.
۳ ـ اَبعاد سیاسی و اجتماعی حج
محمدتقی رهبر، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۷، ۲۶۴صفحه، رقعی.
حج، الگوی جامعه ای به دور از رذائل مادّی و معنوی و دارای تمام ابعاد سیاسی و اجتماعی است. این اثر نگرشی است نو، به ابعاد گوناگون این فریضه الهی که به طور محقّقانه مورد بحث قرار گرفته است.
۴ ـ اخلاق و آداب در حج و زیارت
محمدتقی رهبر، قم، نشر مشعر، ۱۳۸۲، ۱۵۹صفحه، رقعی.
رسیدن به کمال انسانی، تزکیه نفس، تخلّق به اخلاق فاضله و تأدّب به آداب حسنه از آموزه‌های حجّ و بلکه روح حج است. در این زمینه منابع روایی، رهنمودهای بسیار ارزنده ای را ارائه داده‌اند که این کتاب با استناد به آنها می‌تواند راهنمای خوبی برای زائران بیت‌الله الحرام باشد.
۵ ـ برکات سرزمین وحی
محمد محمدی ری شهری، قم، نشر مشعر، ۱۳۸۳، ۱۴۴ صفحه، جیبی.
سرزمین وحی، نقطه مرکزی و اصلی نزول برکات الهی است. مسافران و زائران آن دیار، خاطرات شیرین و مشاهدات جالب و آموزنده‌ای از برکات و کرامات این سرزمین دارند.
۶ ـ جرعه‌ای از بیکران زمزم
عبدالله جوادی آملی، مترجم: علی حجّتی کرمانی، تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۱، ۱۷۷ صفحه، رقعی.
تمام عبادات ـ و از جمله حج ـ را باطن و سرّی است، ظاهر حج را مردم می‌شناسند و می‌دانند، امّا به باطن آن، تنها عارفان نائل می‌شوند. انسان، ظاهر عبادات را با قالبِ خود می یابد و باطن آن را با قلب خویش. برای بحث از هرکدام، دانشی ویژه است. ظاهر را فقه درست می کند و باطن را عرفان.
کتاب حاضر، گوشه ای از اسرار حج را نمایانده و مقداری از لذایذ معنوی حج را تقدیم خوانندگان کرده است.
۷ ـ جرعه ای از صهبای حج
عبدالله جوادی آملی، قم، نشر مشعر، ۱۳۸۳، ۲۸۷ صفحه، وزیری.
پرسش‌های برخی معرفت پژوهان و مراجعان به کتاب «صهبای
حج» حضرت استاد، چنین می‌نمود که بعضی از مطالب آن نیازمند تبیین و توضیح بیشتر است. از این رو آن موارد به حضرت استاد ارائه و از ایشان درباره آن استفسار شد. پاسخ‌های کتبی معظم له به آن پرسش ها، همچنین نکات بدیع و لطیفی که در بازنگری نهایی مباحث تفسیری آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره بقره مرقوم داشته اند با تحفظ بر اصول معارف موجود در اصل اثر، به تلخیص آن اقدام و با نام «جرعه‌ای از صهبای حج» در چهار بخش تدوین و چاپ شد.
۸ ـ حج، نماز بزرگ
غلامعلی حداد عادل، قم، نشر مشعر، ۱۳۸۲، ۱۱۲ صفحه، پالتویی.
نویسنده در این کتاب پا به پای مناسک پیش رفته و در حدّ توان سعی کرده باطن حج و رمز آن را بشناساند و بگشاید. در این کتاب حج به نمازی بزرگ تشبیه شده که حج گزار باید آن نماز بزرگ را الگوی نمازهای واجب روزانه خود قرار دهد.
۹ ـ چهل حدیث حج
حسین انصاریان، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۴، ۱۴۰صفحه، رقعی.
پیشوایان معصومین(علیهم السلام)و اولیای دین راهنمایی‌ها و سفارش‌های فراوانی را در کیفیت مناسک، ثواب اعمال این سفر معنوی، ارائه داده‌اند. برای بیان شمه‌ای از این رهنمودها و احادیث و در راستای عمل به سنت حسنه نگارشِ «چهل حدیث»، کتاب حاضر به رشته تحریر در آمده و با توضیحاتی ساده و روان امکان استفاده عموم حاجیان از آن را فراهم آورده است.
۱۰ ـ چهل حدیث حج
جواد محدّثی، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۵، ۹۴صفحه، پالتویی.
در این کتاب از دل دریای روایات نغز و زیبای معصومان: چهل روایت، گزیده شده و برای هر حدیث، توضیحی آمده است که خواننده را با اسرار و معارف نهفته حج آشنا می‌کند.
۱۱ ـ حج
محسن قرائتی، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۱، ۲۸۸صفحه، رقعی.
نویسنده کتاب، خواننده را به اهمیت حج و اعمال آن و معنای شرک آگاه می‌کند، وی با خواننده کتاب، به قبرستان بقیع و شهدای احد سر می‌‌‌‌‌‌زند.
در دو بخش پایانی، به بحث «لزوم هدایا» و «چند نکته مهم» می‌پردازد.
۱۲ ـ حج در اندیشه اسلامی
سیدعلی قاضی عسکر، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۵، ۳۷۶صفحه، رقعی.
کتاب حاضر برای دستیابی به معرفت و شناخت اسرار حج و اماکن و ویژگی‌های سرزمین وحی تحریر شده و در آن مباحثی چون: حج در اندیشه اسلامی، آداب سفر حج و اسرار و معارف آن، طواف و پیشینه و اهمیت آن، مقام ابراهیم، صفا و مروه، عرفات و مزدلفه بحث و بررسی شده است. این کتاب پیشتر به صورت مقالاتی در فصلنامه «میقات حج» منتشر شده بود.
۱۳ ـ حجّ عارفان
رحیم کارگر، قم، نشر مشعر، ۱۳۷۷، ۱۹۹صفحه، رقعی.
این اثر سرگذشت‌ها، دستورالعمل‌‌ها و نکته‌های باریک‌تر از مو را در قالبی عرفانی و دلپسند و آمیخته با شهد آیات و روایات و اشعار، در فصل‌های ذیل عرضه می‌کند:
در ره عشق، عزم کوی دوست، در میقات، در مسجدالحرام، در مشاعر مقدس و زیارت عارفان.
۱۴ ـ حجّ مقبول
سید ابوالحسن حسینی ادیانی، قم، نشر مشعر، بی تا، ۲۱۵صفحه، رقعی.
در روایات اسلامی، ضمن تأکید فراوان بر شناخت اسرار و شگفتی‌های حج، از مردم خواسته شده است که این فریضه بزرگ الهی را با توجه به اسرار و آثار آن انجام دهند.
کتاب حاضر، گوشه‌ای از اسرار و رموز بی شمار این سفر معنوی را نشان می‌دهد.
برای مطالعه کتابخانه آداب، اخلاق، اسرار و معارف حج اینجا را کلیک نمایید !




مطالب مرتبط

نظرات کاربران