لزوم برنامه‌ریزی، تدبیر و عاقبت اندیشی در برنامه‌های حج و زیارت

سرپرست حجاج ایرانی درجمع مدیران شرکت شمسا بر برنامه‌ریزی مناسب، تدبیر و عاقبت اندیشی در برنامه‌های حج و زیارت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درمجمع عمومی شرکت شمسا که در مشهد مقدس برگزار شد، خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) و حجاج را افتخار بزرگی دانست که امروزه نصیب خادمان حج و زیارت شده و باید قدردان این نعمت الهی بود.


نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت با طرح این سوال که ما چه وظیفه ای بر عهده داریم؟ به علاقمندی مردم به حوزه حج و زیارت اشاره کرد و گفت: خداوند افتخارخدمتگزاری ضیوف و عبادالرحمان را روزی ما کرده است و با تمام وجود باید برای ایجاد ارتباط بین بندگان خدا با خدا تلاش کنیم واین خدمتگزاری بسیار ارزش دارد.


وی با بیان روایت " أوَّلُ ما یَجِبُ علَیکُم للّهِ سبحانَهُ شُکرُ أیادِیهِ و ابتِغاءُ مَراضِیهِ - نخستین چیزى که بر شما در قبال خداوند سبحان واجب است سپاسگزارى از نعمتهاى او و فراهم آوردن موجبات خشنودى اوست " از امام علی (ع)،  لزوم شکر گزاری و  تلاش برای جلب رضایت باریتعالی را یادآور شد و گفت: امیرالمومنین می فرمایند: آن کسی که خدا را بخاطر سپاس از نعمت های الهی عبادت کند، عبادت او عبادت احرار هست و چون حر هست  خدا را برای شکر نعمتها عبادت می کند نه برای کسب شهرت یا فرار از دوزخ.


وی در ادامه مصادیق سپاسگزاری را برشمرد و نخستین شکرگزاری را حسن التقدیر - برنامه ریزی خوب دانست و گفت: برنامه ریزی خیلی مهم هست و به مطالعه نیاز دارد و نمی تواند عجله ای و باری به هرجهت باشد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه مزه ایمان را کسی می چشد که از سه صفت دین شناسی، صبوری در مشکلات و برنامه ریزی درکارها برخوردار باشد، افزود: امام علی (ع) می فرمایند: "قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدِیرِ و مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبیرِ" یعنی بدون برنامه ریزی و عاقبت اندیشی زندگی پایدار نخواهد بود.


وی برنامه ریزی ناقص را موجب فقر و حسن التدبیر را از مصادیق شکرگزاری عنوان کرد و گفت: حسن التدبیر به معنای آن است که انسان پایان کار را در نظر بگیرد و عاقبت اندیشی نماید.


وی عاقبت اندیشی را یکی از شاخصه های مدیریت جامعه توصیف کرد و افزود: با عاقبت اندیشی و تدبیر در کارها، سرمایه ها افزایش پیدا می کند.


نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت سومین مصداق شکرگزاری را "حسن السیاسه " ذکر کرد و افزود: امام علی (ع) می فرمایند: " حُسنُ السِّیاسَةِ یَستَدِیمُ الرِّئاسَةَ - نیکویىِ سیاست موجب پایندگى ریاست است ".


وی با تاکید براینکه در راس سیاست باید رعایت عدالت نیز مورد توجه قرار گیرد، کفران نعمت را در مقابل شکر نعمت دانست و گفت: یک نگاه اشتباه در کار و بهره نگرفتن از عقل موجب کفران نعمت می شود.


وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: بعضی از افراد گل به خودی می زنند یعنی باید توجه داشت وقتی دشمن شما را تشویق می کند در مسیر اشتباه حرکت و به نفع دشمن عمل می کنید.


وی ادامه داد: حداقل کاری که به عهده ماست این است با نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده معصیت و نافرمانی نکنیم و با فکر و تدبیر عمل نماییم.


وی با بیان اینکه همه ما خادم زائران امام حسین (ع) هستیم، خطاب به حاضران گفت: با زائر حسین بن علی باید با احترام و آغوش باز برخورد کرد، همه این عزیزان ولی نعمت ما هستند و اگر نمی‌توانیم کاری برای شان انجام دهیم حداقل با آنها دوستانه و صمیمانه سخن بگوئیم تا در هنگام بازگشت نگران و ناراحت نشوند.


وی در پایان تاکید کرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و سپاسگزار باشیم که خدای بزرگ فرصت خدمتگزاری به زائران را نصیب ما کرده است و ان شاءالله با برنامه ریزی، مدیریت و اجرای قوی، مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهیم .




نظرات کاربران