زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است

زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار و فداکاری است

مدیر کاروان دانشجویی گفت: زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی است، دانشجویان حاضرند برای راحتی دیگر زائرین گاهی از حق خود هم بگذرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پایگاه دانشجویی لبیک با حاج داود رضائی، از مدیران کاروان های عمره و عتبات دانشگاهیان گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می آید:


 


دلیل انتخاب و تشرف شما با کاروان های عتبات دانشگاهیان چیست؟


از سال 1384 در خدمت کاروان های دانشجویی در عمره و عتبات بودم، توفیق خدمت به زائرین در کاروان های عادی را هم دارم .جوّ کاروان های دانشجویی و شاکله شخصیت دانشجو باعث می شود که بتوانیم متناسب با شرایط سنی، تحصیلی و روحی با آنها تعامل بیشتری داشته باشیم و آنچه آموخته ایم در اختیار این نسل جوان قرار دهیم، به عبارتی فرهنگ سازی کنیم.


آنچه برای کاروانهای دانشجویی انجام می دهیم همان را برای کاروان های عادی متناسب با شرایط کاروان انجام می دهیم.ما موظفیم در مسیر زیارت اهل بیت(ع) از هر کوششی بهره بگیریم و به عبارتی حق نداریم در مسیر زیارت و خدمت به زائرین اهل بیت(ع) کم کاری کنیم .


زیارت چه نقشی در زندگی دانشگاهیان دارد؟


زیارت در زندگی همه ما نقش آفرین است، خصوصا زیارتی که توام با معرفت باشد. زیارت باعث تجدید عهد با اهل بیت(ع) است و باعث می شود نسبت به سیره زندگی معصومین(علیهم السلام) شناخت بیشتری پیدا کنیم و مسیر زندگی مان را با این شناخت طی کنیم و خانواده و جامعه مان را در این مسیر الهی قرار دهیم. همچنین با آموزه هایی که از ایشان می آموزیم می توانیم زندگی توام با معرفت داشته باشیم و آن چیزی که به عنوان مسلمان شیعه وظیفه داریم در خصوص هموطن ها و آحاد کشور انجام دهیم.


چرا نام همه کاروان های شما الزهرا(س) است؟


نام مقدس «الزهرا» نامی است که از اولین سفر زیارتی من از سال 1384 برای تمامی کاروان هایی که توفیق داشتم به عنوان خدمتگزار، زائرین را همراهی کنم برگزیدم و همیشه این نام در جهت معرفت افزایی کاروان ما تاثیرات بسیار زیادی داشته و تلاش کردیم با عنایت ویژه حضرت در این مسیر گام برداریم و خدا را بابت این نعمت شاکریم.


به عنوان مدیر کاروان کمی از اقدامات خود بگوئید.


قبل از سفر، از طریق فضای مجازی، سایت های مرتبط با حوزه زیارت و منابعی را که برای آگاهی زائرین مفید است به زائرین معرفی می کنیم، علاوه بر کتبی که در سال های اخیر توسط ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در اختیار زائرین قرار می گیرد.


ستاد منابعی را جهت ارتقای سطح آگاهی زائرین منتشر و توزیع می کند، سایت لبیک و اپلیکیشن های مختلف دارد، قبلا که این ها نبود هر مدیر و روحانی با سلایق خودشان منابعی را به زائرین کاروانشان معرفی می کردند.


تلاش ما این است که زائرین دانشجو در فرصت باقی مانده تا سفر با اطلاعات کافی به زیارت مشرف شوند تا حظ و بهره معنوی بیشتری از زیارت ببرند.


فاصله بین شهرها در عراق، از کربلا تا سامرا و از سامرا تا کاظمین برای زائرین مسابقاتی را طراحی و اجرا می کنیم تا آنچه در طول سفر مدیر و روحانی گفته یادآوری شود و حتی از منابعی که ستاد در اختیار زائرین گذاشته، سوالاتی در مسیرها و داخل هتل می پرسیم تا فرصت دانشجویان بیهوده نگذرد.


در چینش زائرین به سن، رشته تحصیلی و محل تولد توجه می کنم، همچنین از زائرین مهارت هایشان را می پرسم تا در طول سفر از آنها کمک بگیریم. شب دوم در کربلای معلی و در عمره شب آخر در مکه مکرمه جلساتی می گذاشتیم. در کربلا به زائرین می گویم بعد از کربلایی شدن باید چه کنیم تا کربلایی بمانیم؟در این جلسه از سخنرانان بعثه، نماینده ستاد، مدیر هتل و حتی مداح دعوت می کنیم تا در جلسه حضور داشته باشند. لوح یادبود، هدیه به کودکان در کاروان های متاهلی و مهر هم به زائرین اهدا می کنیم.


روحانی کاروان در خروج از هر شهر عراق، حدیثی به عنوان سوغات برای دانشجویان بیان می کند که می تواند گام های فرهنگی- مذهبی موثری در این مسیر باشد.


آیا جلسات پس از سفر را برای کاروان هایی که با آنها مشرف شده اید برگزار می کنید؟


تلاش کردیم ارتباط با زائرین منقطع نشود. گروه های مختلفی را در شبکه های مجازی ایجاد کرده ایم که با همکاری زائرین فعال است. مجموعه این فعالیت ها کمک می کند زائر در مسیر معرفت حرکت کند .


از طریق این گروه ها ارتباطمان با زائرین حفظ می شود، حتی زائرین سوالات دینی و شرعی خود را از روحانی و معینه کاروان سوال می کنند.


خوشبختانه با همت ستاد در خصوص سفرهای عمره دانشجویی در مشهد مقدس خدمت عزیزان بودیم و برای سفر عتبات هم امکانات و برنامه های خوبی در شهر قم پیش بینی شده است. در این سفرها خدمت دانشجویان و روحانی محترم کاروان بودیم، هدایایی هم توسط ستاد در قالب کتاب به زائرین داده می شود. برنامه هایی مثل قم شناسی، حضور در محل زندگی حضرت معصومه (س)، دعای کمیل در حرم و حضور در مسجد مقدس جمکران از نقاط مثبت این سفر است. حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدا حتی شهدای غیر ایرانی در مسیر ارتباط با دانشجوها و حفظ معنویت این سفر موثر است.


آنچه در سفرهای دانشجویی نمود بیشتری دارد چیست؟


درهمه این سفرها ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی زائرین نسبت به هم کاروانی ها را دیده ایم. وقتی زائر دانشجو در مدرسه کربلا قرار می گیرد ایثار و رعایت حال دیگر زائرین را می آموزد. زیارت سیدالشهدا(ع) مدرسه عشق، ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی است، دانشجویان حاضرند برای راحتی دیگر زائرین گاهی از حق خود هم بگذرند.


حرف پایانی...


امیدوارم آنچه در این سالها انجام دادیم به حق خون سیدالشهدا(ع) به امضای مادرش حضرت زهرا (س) برسد.


| شناسه مطلب: 99139




عتبات دانشجو



نظرات کاربران