نشست تخصصی نشست تخصصی نشست تخصصی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست تخصصی نشست تخصصی نشست تخصصی نشست تخصصی نشست تخصصی

نشست تخصصی "اربعین و ظرفیت‌های تمدن سازی" برگزار شد

نشست تخصصی "اربعین و ظرفیت های تمدن سازی" با حضور کارشناسان برجسته این حوزه در موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست تخصصی "اربعین و ظرفیت های تمدن سازی" روز گذشته در موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران برگزار شد.


در این نشست حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر علیرضا صدرا رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر محمد باقر خرمشاد دبیر شورای روابط خارجی و دیگر کارشناسان برجسته این حوزه حضور داشتند.


دکتر علیرضا صدرا در این نشست گفت: رابطه و نسبت اربعین و تمدن اسلامی باید پیدا بشود و ما باید خاستگاه و جایگاه اربعین را مشخص کنیم. ما باید فلسفه حج و زیارت را بدانیم و چگونگی اجرای آن و بهره برداری و اثر بخشی آن در  جهت تمدن سازی را مشخص کنیم.


وی با اشاره به جنبه های مختلف حج و زیارت اربعین و کارآمدی آن در جهت تمدن سازی گفت: ما باید بدانیم که چه عواملی و چه نهادهایی در جهت تمدن سازی موثر هستند، ما باید نقش و جایگاه اربعین را بدانیم؛ اربعین فرعی از کربلا و عاشورا است و عاشورا فرعی از جهاد است و جهاد یکی از فروع دین اسلام است بنابراین ما در این جا فرع جهاد یعنی فرع سلطه ستیزی و ستم ستیزی را در نظر گرفته ایم تا فرهنگ ستم ستیزی را ترویج دهیم.


رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال 2050 میلادی یعنی 30 سال دیگر، اکثر جمعیت اروپا مسلمانان خواهند بود و اروپا جزئی از جهان اسلام خواهد شد.


وی تاکید کرد: ایران پیشتاز و پرچمدار حج و اربعین است و در این مساله هیچ بحثی وجود ندارد اما ما باید کاری بکنیم که دیگر کشورها خودشان به این سو حرکت کنند. ایران باید شبکه را بدهد و دیگر کشورها به صورت خودجوش حرکت کنند. مشارکت گسترده در چنین مراسم هایی قدرت نمایی نرم است، چندین سال پیش بوش کاملا گارد حمله و آرایش تهاجمی گرفته بود اما پس از به وجود آمدن جریان اربعین و حرکت 6 میلیون عراقی به سمت کربلا گارد تهاجمی بوش به گارد دفاعی تبدیل شد.


در این نشست تخصصی دکتر محمد باقر خرمشاد، دبیر شورای روابط خارجی نیز گفت: ما باید بدانیم که چه نسبتی میان راهپیمایی اربعین و تمدن نوین اسلامی وجود دارد؟ مساله دوم جایابی تمدن نوین اسلامی است، یعنی باید بدانیم که تمدن نوین اسلامی را در کجا جایابی کنیم، وقتی ما در مورد تمدن نوین اسلامی صحبت می کنیم بدین معناست که ما قبلا تمدنی داشته ایم و اکنون به دنبال نوین هستیم پس در نتیجه ما یک سابقه ای از تمدن گذشته اسلامی داریم که به ما کمک خواهد کرد چارچوب تمدن نوین را تنظیم کنیم.


وی گفت: بحث دیگری که در تمدن اسلامی داریم تمدن در آینده است و بر اساس چیزی که از روایات فهم می کنیم، اسم آن را "تمدن مهدوی" می گذاریم یعنی به عبارتی ما با انقلاب اسلامی که اکنون داعیه تمدن نوین اسلامی را داریم با دو بحث تمدنی هدایت خواهیم شد؛ یکی تمدن اسلامی که در گذشته بوده است و دیگری آنچه که از عصر ظهور برای ما تعریف می شود.


دبیر شورای روابط خارجی تاکید کرد: بنابراین حضرت حجت با ظهورش یک تمدن برای ما می آورد، تمدنی که تمام تمدن ها را شامل می شود و اوج تمدن ها است. بنابراین می توان گفت که تمدن نوین احیا و بازسازی تمدن گذشته با نیم نگاهی به تمدن آینده است.


در پایان این نشست تخصصی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری سخنرانی کرد. وی گفت: تمدن به معنای مدنیت ورزی است و مدنیت به معنای بازسازی و بازآفرینی اجتماع است.


وی در ادامه سخنان خود با استناد به آیه ای از قرآن کریم گفت: چهار اصل اساسی اصول جامعه اسلامی را تشکیل می دهند؛ اطمینان، اقتصاد، امنیت و معنویت. بنابراین جامعه ای که در خوف است در امنیت نیست و اصل دوم که اطمینان است به معنای فراغت بال و آسودگی خاطر است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاکید کرد: اربعین بخشی از برنامه‌های اسلام است و قدرت بالایی برای تمدن آفرینی دارد. در اربعین سه مولفه ی اساسی وجود دارد؛ حرکت اجتماعی، معنویت اجتماعی و عقلانیت. عاشورا یک حرکت است، هم حرکت فیزیکی و هم حرکت هنجاری و ارزشی.


عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اربعین نیز یک حرکت است و معنای زیارت یعنی از یک محلی بلند شدن و حرکت به سوی یک مکان معین است بنابراین اربعین یک حرکت طبیعی و دینی و بسیار قدیمی است که قبل از اینکه صدام ابواب را بر روی این حرکت ببندد وجود داشت.


وی همچنین گفت: اربعین درنگاه دینی به معنای نضج دینی و نضج عقلانی است. ما باید ساحت اربعین را از نزاع میان شیعه و شیعه دور کنیم زیرا در عاشورا اختلاف وجود ندارد بلکه عاشور با کسانی که به دنبال ایجاد اختلاف بودند مقابله کرد. اربعین باید پایش را جای پای عاشورای حسینی بگذارد و شعار عاشورایی شعار انسانی باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران