معرفی آثاری درباره «آداب، اخلاق، ‌اسرار و معارف حج»

کتابخانه دیجیتالی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری با بیش از دو هزار و پانصد جلد کتاب و مقاله، یکی از اقدامات ابتکاری در رابطه با انتشار آثار زیارتی در حوزه دیجیتال است.

یکی از برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری استفاده بیشتر از رسانه‌های مکتوب و چندرسانه‌ای برای آشنایی و آموزش گسترده زائران حج تمتع است.
«پایگاه اطلاع‌رسانی حج» وابسته به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، تاکنون منابع متعدد مکتوب و همچنین چندرسانه‌ای برای آموزش به زائران ارائه کرده است.
با توجه به اینکه کتاب‌های زیادی در زمینه سفر به سرزمین وحی وجود دارد پایگاه اطلاع‌رسانی حج در نظر دارد برای اطلاع‌رسانی به زائران و بالا بردن معرفت زیارت، آن‌ها را با روش‌های گوناگون در دسترس زائران و علاقه‌مندان قرار دهد.
کتابخانه تخصصی ـ دیجیتالی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری با بیش از دو هزار و پانصد جلد کتاب و مقاله، یکی از اقدامات ابتکاری در رابطه با انتشار آثار زیارتی در حوزه دیجیتال است.
در ادامه معرفی آثاری چند درباره «آداب، اخلاق‌، اسرار و معارف حج‌» تقدیم خوانندگان گرامی به ویژه زائران حج تمتع 99 می‌شود.
گفتنی است، متن کامل این کتب در «‌کتابخانه تخصصی - دیجیتالی بعثه مقام معظم رهبری‌» موجود است.



کتاب «حج و حرمین شریفین در تفسیر نمونه: این کتاب نوشته سیدعلی قاضی‌عسکر بوده و تمام لطایف و ظرایف مربوط به حج و اعمال آن و بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم و مراسم قربانی فرزند و مانند آن آمده است،‌ ولی به طور پراکنده (به تناسب آیات) در مجلدات مختلف در آن گردآوری شده است.‌
گردآوری و تهذیب و تنقیح این مباحث سبب می‌شود خوانندگان احاطه کاملی بر مسائل حج از دیدگاه قرآن مجید پیدا کنند‌.
مباحث این کتاب شامل زندگانی حضرت ابراهیم‌(‌ع) بنیان‌گذار حج ابراهیمی، حج و مسائل مربوط به آن، مکه و رویدادها و موضوعات مرتبط به آن، مدینه‌، رویدادها‌، جنگ‌ها و حوادثی که در آن رخ داده است‌، می باشد.



کتاب «حج در قرآن، نوشته محمد علوی‌مقدّم»: آیات مربوط به حج در این کتاب گرد آمده و نظریه برخی از قدمای مفسران در ذیل آن آورده شده است‌.
کتاب «با قرآن در سرزمین وحی»: محسن قرائتی مؤلف که از چهره‌های قرآنی و کارشناسی کارآمد در تفسیر قرآن به شمار می‌رود‌، از اثر «‌تفسیر نور‌» خود برخی از آیات را برای زائران و روحانیون گزینش کرده و این اثر را سامان داده‌ است‌.
نموداری از مباحث کتاب‌، این عناوین است که قبل از سفر‌، اهمیت و ضرورت حج‌، اخلاص‌، حکمت‌های حج‌، مدینه‌، اهل‌بیت(ع‌) مسجدالنبی و مساجد دیگر‌، میقات و احرام‌، مکه‌، مسجدالحرام و کعبه‌، مقام ابراهیم‌، سعی صفا و مروه‌، عرفات و مشعر‌، منی و قربانی و حلق، بازگشت به مکه‌، پایان حج‌.
«پیمان پارسایی» نوشته ابوالفضل بهرام‌پور: انسان باید همواره قرآن را امام و راهنمای فکری و عملی خود قرار دهد‌، انسان مؤمن‌، خود را بر قرآن عرضه می‌‌کند و اعمال و رفتار خود را با آن مطابقت می‌دهد‌.
یکی از موضوعاتی که قرآن برای آن اهمیت خاصی قائل شده‌، حج است، مؤلف در این نوشتار‌، سعی کرده تا با استفاده از آیات قرآنی مرتبط با حج‌، نکات زیبا‌، قابل استفاده و بعضاً تازه‌ای را در اختیار مشتاقان معارف اسلامی قرار دهد‌.
از آنجایی که قدم به قدم اعمال حج‌، پیمان خاصی با خداوند است‌، کتاب، «‌پیمان پارسایی‌» نام گرفت.



کتاب «آداب سفر حج، نوشته سید‌ علی قاضی‌عسکر»: راهیان سفر حرم کبریایی‌، پیش از آن باید خود را برای راهیابی به حریم محبوب آماده کنند تا زمینه برگزاری حجّی مقبول و تحوّلی شگرف در روح و جانشان مهیّا شود‌. این کتاب با استفاده از آیات و روایات می‌‌تواند کسانی را که به چنین حجّی می‌اندیشند‌، در این سفر روحانی یاری رساند‌.
کتاب «اخلاق و آداب در حج و زیارت نوشته محمدتقی رهبر»: رسیدن به کمال انسانی‌، تزکیه نفس‌، تخلّق به اخلاق فاضله و تأدّب به آداب حسنه از آموزه‌های حجّ و بلکه روح حج است‌. در این زمینه منابع روایی‌، رهنمودهای بسیار ارزنده‌ای را ارائه داده‌اند که این کتاب با استناد به آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای زائران بیت‌الله‌الحرام باشد‌.



کتاب «برکات سرزمین وحی نوشته محمد‌محمدی ری شهری»: سرزمین وحی‌، نقطه مرکزی و اصلی نزول برکات الهی است‌. مسافران و زائران آن دیار‌، خاطرات شیرین و مشاهدات جالب و آموزنده‌ای از برکات و کرامات این سرزمین دارند‌.
مؤلف به دلیل مسؤلیت خویش (‌نمایندگی اسبق ولی‌فقیه در امور حج و زیارت‌) و ارتباط با زائران خانه خدا به گزارش‌های فراوانی از کرامات سرزمین وحی دست یافته و بخشی از آن را در این مجموعه گرد آورده است‌. در این مجموعه خاطراتی آورده شده که برای شخص گزارشگر اتفاق افتاده‌، یا او شاهد داستان بوده و یا شخص مورد وثوق و اطمینانی آن را برای مؤلف نقل کرده است‌.
این کتاب‌، زائران خانه خدا را با برکات سرزمین وحی آشنا می‌‌کند و راه و روش دستیابی به برکات این سرزمین را نشان می‌دهد‌. نشر این کرامات می‌تواند در تقویت مبانی اعتقادی جامعه‌، به خصوص نسل جوان مفید و مؤثر و سازنده باشد‌.



کتاب «جرعه‌ای از صهبای حج» نوشته عبدالله جوادی آملی: پرسش‌های برخی معرفت پژوهان و مراجعان به کتاب «‌صهبای حج‌» استاد‌، چنین می‌نماید که بعضی از مطالب آن نیازمند تبیین و توضیح بیشتر است‌. از این رو آن موارد به وی ارائه و از ایشان درباره آن استفسار شد‌. پاسخ‌های کتبی معظم له به آن پرسش‌ها‌، همچنین نکات بدیع و لطیفی که در بازنگری نهایی مباحث تفسیری آیات ۱۲۵ و ۱۲۶سوره بقره مرقوم داشته‌اند با تحفظ بر اصول معارف موجود در اصل اثر‌، به تلخیص آن اقدام و با نام «‌جرعه‌ای از صهبای حج‌» در چهار بخش تدوین و چاپ شد‌.



کتاب «حج‌، نماز بزرگ نوشته غلامعلی حداد عادل»: نویسنده در این کتاب پا به پای مناسک پیش رفته و در حدّ توان سعی کرده باطن حج و رمز آن را بشناساند و بگشاید‌. در این کتاب حج به نمازی بزرگ تشبیه شده که حج‌گزار باید آن نماز بزرگ را الگوی نمازهای واجب روزانه خود قرار دهد‌.



کتاب «حج در اندیشه اسلامی نوشته سیدعلی قاضی‌عسکر»: کتاب حاضر برای دستیابی به معرفت و شناخت اسرار حج و اماکن و ویژگی‌های سرزمین وحی تحریر شده و در آن مباحثی چون حج در اندیشه اسلامی‌، آداب سفر حج و اسرار و معارف آن‌، طواف و پیشینه و اهمیت آن‌، مقام ابراهیم‌، صفا و مروه‌، عرفات و مزدلفه بحث و بررسی شده است‌. این کتاب پیشتر به صورت مقالاتی در فصلنامه «‌میقات حج‌» منتشر شده بود‌.



کتاب «حجّ عارفان رحیم کارگر»: این اثر سرگذشت‌ها‌، دستورالعمل‌ها و نکته‌های باریک‌تر از مو را در قالبی عرفانی و دلپسند و آمیخته با شهد آیات و روایات و اشعار‌، در این فصل‌ها عرضه می‌کند، در ره عشق‌، عزم کوی دوست‌، در میقات‌، در مسجدالحرام‌، در مشاعر مقدس و زیارت عارفان.



کتاب «حجّ مقبول سید‌ابوالحسن حسینی ادیانی»: در روایات اسلامی‌، ضمن تأکید فراوان بر شناخت اسرار و شگفتی‌های حج‌، از مردم خواسته شده است که این فریضه بزرگ الهی را با توجه به اسرار و آثار آن انجام دهند‌. کتاب حاضر‌‌، گوشه‌ای از اسرار و رموز بی‌شمار این سفر معنوی را نشان می‌دهد‌.



کتاب «حج از میقات تا میعاد احمد صادقی اردستانی»: کتاب حاضر اسرار احکام و مسائل حج را از نیت و احرام در میقات تا پایان اعمال در ۱۵ فصل بررسی می‌کند و توضیحات نسبتاً خوبی می‌دهد ‌و زائر با مطالعه آن اطلاعات مناسبی به دست می‌آورد‌.



کتاب «حج در آئینه عرفان نوشته حسین انصاریان»: هدف از آفرینش و خلق انسان‌، شناخت خداوند و رسیدن به مرتبه دوستی و قرب به اوست‌. یکی از راه‌های آن‌، مناسک و اعمال مربوط به حج است‌. حجاج و زائران در این راستا‌، باید با فلسفه اصلی اعمال آشنا شوند‌. این کتاب توسط مؤلف‌، با هدف یاد شده تألیف شده است‌.



کتاب «فرهنگ زیارت جواد محدّثی»: این کتاب‌، «‌زیارت‌‌» را مورد مطالعه‌، بررسی و تحلیل قرار داده است تا برای اهلش‌، نسیمی باشد جان فزا و چشمه‌ای باشد زلال و گوارا و برای منتقدان این عرصه نیز دلیل و حجّتی محکم‌. خواننده در این کتاب با این مباحث آشنا می‌شود: زیارت و فلسفه تربیتی آن، زیارت و ابعاد اجتماعی‌، سیاسی و تاریخی آن، زیارت و محتوای اعتقادی آن، زیارت و موقعیّت زائر و مکانتِ مکان‌های زیارتی‌؛ زیارت و آداب آن‌.



کتاب «پلی به سوی ملکوت (‌راهنمای معنوی زائران‌) نوشته فاطمه کریمی» خواننده در این کتاب با اهم آداب و برنامه‌های روزانه حج به طور مفصل آشنا می‌شود‌. مقدمات معنوی و مادی سفر حج‌، تقویم حج‌، تصحیح و بازشناسی وضو و غسل‌، تصحیح قرائت نماز‌، اعمال و آداب در مدینه و مکه مکرمه و دعاهای وارده در اماکن و زمان‌های خاص‌، از جمله مواردی هستند که نویسنده به آن‌ها اهتمام ورزیده و خواننده را در هرچه بهتر انجام دادن اعمال حج یاری می‌کند‌.



کتاب «روح حج نوشته جواد محدثی»: این اثر با قلمی شیوا و روان و جذاب و به روز نگاشته شده و همان‌طور که از نام آن پیداست به روح حج و شمه‌ای از آداب باطنی آن پرداخته است.برخی از عناوین آن عبارتند از: روح زیارت‌، در حریم حرم‌، بقیع خاموش‌، عرفات خلوت با خویش‌، مشعر وادی شعور‌، پیوند حج و رهبری‌، بعد درونی مناسک‌، از «‌حرا‌» تا «‌ثور‌» و حفظ ره‌آوردهای معنوی حرم‌.



کتاب «اسرار عرفانی حج نوشته محمدتقی فعالی»: حج دو گونه است‌، حجّی که به قصد رفتن به کوی دوست انجام می‌گیرد و حجّی که تنها به خاطر دوست انجام می‌‌گیرد‌. افراد با توجّه به فراخور روحی‌شان‌، به یکی از این دو حج می‌روند‌. افرادی که فقط به خاطر محبوب به دیار حجاز می‌روند در پی عمل به اسرار عرفانی حج هستند و در پسِ عمل به مناسک ظاهری حج با شهد شیرینِ اسرار حج روح و جان شان را سیراب می‌کنند‌.
نوشته حاضر در این راستا در سه بخش اسرار حرم امن الهی‌، اسرار معنوی و عرفانی مناسک و مباحثی درباره فضائل شهر پیامبر (‌ص‌)‌، مسجدالحرام و بقیع‌، تدوین شده است‌.




نظرات کاربران