طلاکاری گنبد حرم سیدالشهدا (ع) به ایران واگذار شد

طلاکاری گنبد جدید حرم امام حسین(ع)، با روش نوین توسط ایرانیان انجام می‌شود و ایرانیان خشت‌های مسی این گنبد را با روش نوین طلاکاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) با عنوان «معراج» به همت ستاد بازسازی عتبات طراحی و اجرایی شد.


در این طرح قرار است گنبد جدید حرم امام حسین (ع) هفت متر و نیم نسبت به گنبد فعلی حرم سیدالشهدا (ع) بلندتر و یک متر و نیم عریض‌تر شود.


گنبد جدید حرم اباعبدالله (ع) در کرمان ساخته شده است و تمامی مراحل اولیه و ساختاری آن به خوبی طی شده، به طوری که بخشی از این گنبد طی ماه‌های گذشته به کربلا منتقل شده است.


اما آنچه موجب شد تا نصب گنبد جدید حرم امام حسین (ع) که قرار بود نوروز امسال  رونمایی شود، به تأخیر بیفتد، اختلاف سلیقه با متولیان حرم امام حسین (ع) در زمینه طلاکاری این گنبد بود.


متولیان حرم مقدس سیدالشهدا (ع) معتقد بودند که طلاکاری گنبد باید به همان روش سنتی و قدیمی صورت گیرد، اما مسؤولان ستاد بازسازی عتبات قصد طلاکاری گنبد با روش های نوین را داشتند.


با توجه به اینکه مسؤولان حرم سیدالشهدا (ع) نسبت به این نوع طلاکاری اطمینان خاطر نداشته و روش سنتی طلاکاری نیز اکنون در کشور هند صورت می‌گرفت، در مذاکرات ایران و عراق مقرر شد در صورت پذیرش هندی‌ها برای طلاکاری گنبد حرم امام حسین (ع) این کار را به هند بسپارند و در غیر این صورت به همان روش نوین گنبد جدید حرم امام حسین (ع) و خشت‌های مسی آن توسط ایرانیان طلاکاری شود.


بر همین اساس، حسن پلارک رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به روند طلاکاری گنبد جدید حرم امام حسین (ع)، اظهار داشت: قرار بود طلاکاری حرم امام حسین (ع) به روش سنتی توسط هندی‌ها انجام شود ولی این روش منسوخ شده و با تحقیقاتی که انجام دادیم چند نفر در هند هستند که با روش سنتی اقدام به طلاکاری می‌کنند.


وی با بیان اینکه بعد از مذاکرات با هندی‌ها امکان طلاکاری به روش سنتی برای آن‌ها مقدور نبود، افزود: ما با مسؤولان حرم امام حسین (ع) توافق کردیم که در صورت عدم پذیرش هندی‌ها، طلاکاری گنبد جدید با همان روش جدید الکتروآنالیز انجام شود.


پلارک خاطر نشان کرد: همانطور که با متولیان حرم سیدالشهدا (ع) تفاهم کرده بودیم، طلاکاری حرم امام حسین (ع) به همان روش نوین توسط ایرانیان انجام می‌شود و با توجه به اهمیت طلاکاری مناسب گنبد جدید، شاید این روند حدود ۸ ماه زمان نیاز داشته باشد.


وی با بیان اینکه پس از طلاکاری گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) روند نصب آن انجام می‌شود، گفت: پس از پایان طلاکاری گنبد جدید، نصب آن حدود ۴۰ روز زمان نیاز دارد که سعی داریم گنبد جدید را سال آینده رونمایی کنیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران