مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت تأکید کرد:
بازنگری در برخی فتاوای حج با رعایت قاعده سمحه سهله
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت با توجه به تعبیر سمحه و سهله از پیامبر(ص) در احکام شرعی گفت: با توجه به دشواریهای مکلفان در ایام حج و تعبیر پیامبر اکرم(ص)، امکان جابجایی مقام ابراهیم(ع) یا فتاوای مربوط به وجوب خواندن نماز در پشت مقام قابل بررسی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجتالاسلام والمسلمین مقدادی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت روزچهارشنبه(۲۳ بهمن ماه) در نشست علمی «مقام ابراهیم(ع) و جایگاه آن در حج» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند: «بعثت لحنیفیة سمحة السهله»؛ اظهار داشت: باید دید این سمحه و سهله چه مقدار در فتاوا تأثیر دارد؟ و چه کسی حج را از این قاعده استثناء کرده است.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت اضافه کرد: کثیری از فتاوا در این عرصه همراه با عسر و حرج است، البته ما سماحت را با صناعت فقه در کنار همدیگر میخواهیم، نه بدون آنکه بخواهد به تشریع آسیب بزند، ولی به هر حال بحث سمحه و سهله هم موضوعی است که در برخی موارد باعث راحتی و آسانی مکلف میشود.
حجتالاسلام والمسلمین مقدادی با بیان اینکه کسانی مانند آیتالله محمدجواد فاضل با نواندیشی در فقه، راه را باز میکنند، تصریح کرد: ایشان در مورد اعمال سهگانه حج در منا گفتهاند که ترتیب این اعمال سهگانه وجوب ندارد و مستحب است و امید است، مراجع تقلید و شورای استفتائات، از این نظریه استقبال و در فتاوای خود تجدیدنظر کنند.
وی با بیان اینکه اهل سنت نماز طواف را برای عمره و حج، مستحب میدانند، ولی فقه شیعه نماز طواف را واجب در پشت مقام ابراهیم میداند و این با توجه به جایگاه مقام، دشواریهایی برای مکلفان دارد، اظهار کرد: با این وضعیت از نیم قرن پیش، در نجف اشرف استفتائاتی در این زمینه مطرح بوده از جمله پرسیدهاند که اگر جای مقام ابراهیم تغییر کند، آیا باز نماز در خلف آن واجب است؛ بسیاری از بزرگان آن دوره نجف مانند آیتالله حکیم و ... گفتهاند که باید اقامه نماز پشت مقام باشد.
وی بیان کرد: البته قرآن جایگاه مقام ابراهیم را روشن کرده است، ولی برخی مسائل و پیشنهادات مطرح است که امکان جابجایی آن به داخل خانه کعبه ممکن است که در این صورت از هر جهتی میتوان نماز طواف را در پشت مقام ابراهیم به جا بیاوریم.