حضرت زهرا(س) الگوی بانوان جامعه امروز است

«حضرت زهرا(س) بها دادن به اندیشه و فکر و دین و دیانت را همواره مد نظر داشتند و این گونه خصلت‌های اخلاقی چارچوب‌های اساسی و باورهای ذهنی حضرت را تشکیل می‌داد. این گونه خصلت‌ها است که حضرت زهرا(س) را برجسته می‌کند و لقب «سید النساء العالمین» بودن را به حضرت می‌دهد و به حق که ایشان می‌تواند الگوی زنان در دو جهان باشد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی از روحانیون باتجربه کاروان های حج و عتبات با اشاره به جایگاه و شخصیت وجودی حضرت زهرا (س) اظهار کرد: درباره شخصیت و مقام مقدس حضرت زهرا (س) سخن‌های بسیار زیادی گفته و نوشته شده است اما اینکه امروز چه الگو و درسی از این بانوی بزرگ و نمونه می‌توانیم داشته باشیم؛ نکته‌ای است که باید به آن پرداخته شود. حضرت زهرا (س) بنا به نظر مورخین شیعه و سنی یا در سن ۱۸ سالگی و یا در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند در هر دو صورت ایشان یک بانوی جوان بودند و پیامبر (ص) در زمانی که حضرت زهرا (س) در سنین پایین‌تری بوده‌اند به ایشان لقب «سید النساء العالمین» دادند.


 


وی گفت: توصیفاتی که در مورد حضرت زهرا (س) شده است نشان دهنده این موضوع است که حضرت یک بانوی جوان بوده و به عنوان یک الگو برای تمام خلقت و به ویژه بانوان مطرح می‌شوند. حضرت یک شخصیت و بانوی قرآنی بودند که می‌تواند در جهان امروز الگو باشد. متأسفانه در مواردی می‌بینیم در جهان امروز زن تبدیل به کالا شده است؛ که این موضوع بر اساس یک تفکر غربی به وجود آمده است. اما پیام حضرت زهرا (س) برای دختران و بانوان جهان امروز این است که شخصیت انسان و ساختار درونی افراد مهم است. این که افراد زهد، عفاف و پایبندی به اصول و مبانی انسانی و دینی را در دستور کار و زندگی خود قرار بدهند. این گونه رفتارها را به وضوح در شخصیت حضرت زهرا (س) می‌بینیم. آن حضرت برای ولایت مداری و حفظ دین همه چیز خود را فدا کردند.


 


حجت‌الاسلام کلباسی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های بارزی که همواره از حضرت زهرا (س)  شنیده‌ایم این است که حضرت در آئین خانه داری و همسرداری همه چیز را رعایت می‌کردند و در زندگی شریک و همراه بودند. گاهی که در خانه به علت شرایط و تنگناهای اقتصادی که بر مسلمانان حاکم بود غذایی پیدا نمی‌شد و خود حضرت و فرزندان گرسنه بودند چیزی به حضرت علی (ع) نمی‌گفتند و از ایشان درخواستی نمی‌کردند که مبادا همسرش نتواند خواسته او را برآورده و تأمین کند و شرمنده شود. این حد از مراعات رفتاری و پرهیز از درخواست می‌تواند برای بانوان جامعه امروز ما الگو باشد. متأسفانه در مواردی می‌بینیم رقابت‌گرا بودن و طلب زیاد داشتن بانوان از همسران خود چه مشکلاتی را برای خانواده و جامعه به وجود می‌آورد و بعضاً برخی از آقایان به سمت‌هایی که نباید بروند می‌روند.


 


این روحانی باتجربه کاروان های حج و عتبات ادامه داد: حضرت بها دادن به اندیشه و فکر و دین و دیانت را همواره مد نظر داشتند و اینگونه خصلت‌های اخلاقی چارچوب‌های اساسی و باورهای ذهنی حضرت زهرا (س) را تشکیل می‌داد. اینگونه خصلت‌ها است که حضرت زهرا (س) را برجسته می‌کند و لقب «سید النساء العالمین» بودن را به حضرت می‌دهد و به حق که ایشان می‌تواند الگوی زنان در دو جهان باشد. ما باید حضرت را الگو و نمونه‌ای در مقابل چشمان خودمان قرار بدهیم تا در رفتار خانوادگی، سیاست و اجتماع و رفتار با پدر و همسر و تربیت فرزندان و سایر موارد الگویی نمونه و برجسته داشته باشیم و در تحمل ناملایمات زندگی از این بزرگوار الگو بگیریم. اگر موازین اساسی را که در حوزه رفتار حضرت زهرا (س) وجود داشته است  رعایت کنیم، می‌توانیم به یک سیره و رفتار مد نظر دین برسیم.




نظرات کاربران