آنلاین شدن تمام مراحل سفر حج برای زائران هندی

وزیر امور اقلیت‌های هند اعلام کرد برای نخستین بار، تمام مراحل ثبت‌نام، اعزام و اقامت زائران هندی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ روزنامه دراهنما دیلی نوشت: «مختار عباس نقوی»، وزیر امور اقلیت‌های هند اعلام کرد رویای مسلمانان هند برای انجام آسان سفر حج تحقق یافته است.


وی در یک برنامه آموزشی با عنوان «آموزش مربیان» که با حضور ۶۵۰ مربی برای حج ۲۰۲۰ میلادی در مرکز حج هند برگزار شد، گفت: همزمان با اصلاحات انجام شده از سوی دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی، نه تنها کل مراحل حج تمتع به صورت دیجیتالی انجام می‌شود، بلکه هزینه‌های حج نیز کاهش یافته است.
وی افزود: دیجیتالی و آنلاین کردن مراحل حج، واسطه‌ها را از بین برده است و این سفر در مقایسه با چند دهه گذشته مقرون‌به‌صرفه‌تر شده است. حتی پس از حذف یارانه حج، هیچ هزینه مالی اضافه‌ای بر زائران تحمیل نشده است.
نقوی در ادامه گفت: هند به اولین کشور جهان تبدیل شده است که کل مراحل حج ۲۰۲۰ میلادی را به صورت کاملاً دیجیتالی انجام می‌دهد. از جمله درخواست آنلاین، ویزای الکترونیکی، برنامه تلفن همراه حج با عنوان E-Masiha (دستیار پزشکی برای زائران هندی در خارج از کشور)، امکانات بهداشتی، برچسب‌زنی الکترونیکی چمدان‌های حجاج و ثبت تمام اطلاعات موجود در هند در مورد محل اسکان، حمل و نقل در مکه و مدینه به صورت دیجیتالی و آنلاین انجام می‌شود.
نقوی گفت که این سیستم، اطلاعات مربوط به ساختمان و شماره اتاق اختصاص داده شده به زائران، جزئیات حمل و نقل مانند مشخصات اتوبوس‌هایی را که پس از ورود به فرودگاه در عربستان سعودی لازم است، در اختیار حجاج قرار می دهد.


امسال ۲۰۰ هزار مسلمان هندی بدون دریافت یارانه به سفر حج می‌روند. از این تعداد ۱۲۳ هزار نفر از طریق کمیته حج هند و بقیه از طریق سازمان‌های اعزام حجاج سفر می‌کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران