اعمال ماه رجب اعمال ماه رجب اعمال ماه رجب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعمال ماه رجب اعمال ماه رجب اعمال ماه رجب اعمال ماه رجب اعمال ماه رجب

اعمال ماه رجب

فردا اولین روز ماه مبارک رجب است. رسول خدا(ص) هنگام مشاهده هلال ماه رجب چنین دعا می‌فرمودند: خدایا این ماه را بر ما نو کن به امنیت، ایمان، سلامت و دین اسلام.

فردا سه‌شنبه ششم اسفندماه، مصادف با اولین روز از ماه مبارک رجب است. در فضیلت این ماه عزیز همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرموده‌‌اند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است؛ کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌شود و غضب الهى از او دور می‌گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته می‌شود.


برای اولین شب از این ماه شریف اعمال مستحبی روایت شده است که پر توصیه‌ترین عمل روزه گرفتن است.


از رسول خدا(ص) نقل شده است: هنگامی که هلال ماه رجب را رویت می‌کرد، این دعا را می‌خواند: «اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَ الاْیمانِ، وَ السَّلامَةِ وَ الاْسْلامِ، رَبّی وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ؛ خدایا این ماه را بر ما نو کن به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام پروردگار من و پروردگار تو (ای ماه) خدای عزوجل است».


و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتی هلال ماه رجب را می‌دید، می‌فرمودند: «اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ اَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده برای گرفتن روزه و شب زنده‌داری و نگهداری زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده».


غسل کردن، خواندن زیارت امام حسین(ع)، احیای شب اول ماه رجب، خواندن دعای منقول از امام سجاد(ع) و اقامه نمازی ۲۰ رکعتی(هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت یک بار سوره حمد و یک بار سوره توحید) از دیگر اعمال توصیه شده امشب است.


برای سایر روزهای ماه رجب نیز اعمالی توصیه شده است. رسول خدا(ص) فرموده‌اند: هر شخصی در ماه رجب ۱۰۰ مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در آخر صدقه‌ای کنار بگذارد، خداوند مغفرت و رحمت در کارش نصیب می‌کند و هر کس ۴۰۰ مرتبه آن را بگوید، فضیلت شهیدان را دارد. و نیز فرموده‌اند: هر شخصی هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» در ماه رجب بگوید، حسنات و ثواب فراوانی از سوی خداوند بر او نوشته می‌شود.


در یکی از روایات نقل شده است: هر کس در ماه رجب، در زمان صبح، ۷۰ مرتبه و شب همچنین ۷۰ مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ» و بعد از آن، دستان خود را بلند کرده و بگوید «أَللّهُمَّ اغْفِرْلی وَ تُبْ عَلَیَّ» چنانچه در همان ماه رجب بمیرد، رضایت و خشنودی خداوند از آن او خواهد بود و نیز در طول این ماه هزار مرتبه بگویید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان و رحیم آمرزشش را برایتان نشان دهد.


در ماه رجب «سیّد بن طاووس» در «اقبال» فضیلت زیادی برای خواندن سوره «قل هو الله احد» نقل کرده است و از رسول خدا(ص) روایت کرده که هر کس در ماه رجب با نیتی خالص، ۱۰ هزار بار سوره «قل هو الله احد» را بخواند، در حالی که مثل روزی که از مادر متولد شده و از گناه مبرا شده است وارد عرصه قیامت می‌شود و ۷۰ فرشته از او استقبال کرده و به او وعده بهشت را می‌دهند.


همچنین از آن حضرت ذکر شده است که پاداش قابل توجهی برای هزار و یا صد بار خواندن سوره «توحید» در این ماه در نظر گرفته شده است.


از رسول خدا(ص) در روایتی آمده است که آن حضرت فرمود: «هر که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند(هر دو رکعت با یک سلام) و در رکعت اول ۱۰۰ مرتبه «آیة‌الکرسی» بخواند و در رکعت دوم ۲۰۰ مرتبه «قل هو الله احد»، قبل از اینکه بمیرد خود را در بهشت نظاره می‌کند و یا حتی کسی دیگر جای او را در بهشت می‌بیند(و برای او تعریف می‌کند».)


برای این ماه پر برکت به خصوص روزهای خاص این ماه مانند لیله‌الرغائب و ۱۳ ماه رجب نیز اعمال خاصی توصیه شده است که برای مطالعه آنها می‌توانید به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید.


| شناسه مطلب: 99314




اعمال ماه رجب



نظرات کاربران