با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم

با اماکن اسلامی سوریه آشنا شویم

اماکن زیارتی متعددی در سوریه وجود دارد که مهمترین آنها عبارت است از مرقد حضرت زینب (س) ، حضرت رقیّه (س) ، مسجد جامع دمشق ، مَرْج عَذْرا مشهد المحسن بن الحسین‏ و ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، شام یا همان سوریه فعلی را  سرزمین خاطره ها می نامند. این منطقه یادآور مظلومیت های اسیران کربلا و فرازهایی از تاریخ پر فراز و نشیب اسلام است.

برای آشنائی با اماکن زیارتی کشور سوریه مروری کوتاه بر برخی از مهمترین مکان های زیارتی آن دیار داریم:

مرقد مطهر حضرت زینب (س)

پس از حادثة کربلا، حضرت زينب‏­ (س) رهبري اسیران دلسوختة کربلا را برعهده داشت و در كوفه و شام با خطبه‏هاي آتشينش، پيام رسان نهضت بزرگ عاشورا بود و بني اميه را رسوا كرد .به طوری که در اثر همین خطبه‏ها شامیان غفلت زده متحوّل شدند و يزيد مجبور شد كه اهل‏بيت را با احترام به مدينه بازگرداند.

دخت گرامی امیرمؤمنان­ در مدينه نیز به عزاداري و بيان وقايع عاشورا پرداختند و مردم با شنيدن اين فجايع، قيامی كردند که واقعه «حَرّه» در مدينه از نتایج همین قیام است.

يزيد جنايتكار دستور داد آنها را سركوب کنند و تا سه روز مدينه را براي سربازانش آزاد اعلام كرد. در این ماجرا، جنايات لشكريان يزيد به اندازه­ای فجيع است كه حتي شنيدن اين فجايع هم غيرقابل تحمّل می باشد.

پس از اين وقايع حضرت زينب عليها السلام­ ديگر نتوانست در مدينه بماند و به شام رهسپار شد. ایشان پس از مدتی در 15 رجب سال 62 هجري در قريه «راويه» شام از دنيا رفتند و در همان جا به خاك سپرده شدند.

 حضرت رقيّه بنت الحسين‏ ­عليه السلام­

حضرت رقيّه بنت الحسين‏ كه در حادثه كربلا كودكي بيش نبود، همراه ساير اهل‏بيت امام حسين‏ و زينب كبري­، به اسارت درآمد.

كاروان اسيران در خرابه شام، كنار «باب‏الفراديس» استقرار يافت، ایشان که در آن زمان 3 يا 4 ساله بود، نيمه­های شب، خواب پدرش را ديد. از خواب بيدار شد و بهانه پدرش را گرفت، از گريه او بقيه نيز گريستند. یزید که از صدای گریه بیدار شده بود، دستور داد سر مبارك امام حسين‏ ­عليه السلام­ را نزد دخترش ببرند تا ساكت شود. وقتی رقيّه عليها السلام­ آن سر خونين را ديد، از غم و اندوه فراوان، بعد از چند روز وفات يافت و در همان خرابه دفن گرديد.

مقام‏هاي موجود در مسجد جامع دمشق:

1. مقام حضرت هود عليه السلام‏.

2. مقام حضرت خضر عليه السلام.

3. مقام و محل دفن سر حضرت يحيي‏ عليه السلام.

4. مقام امام زين العابدين‏ عليه السلام.

5. مقام رأس الحسين ‏عليه السلام‏

قبرستان باب الصغير

در قبرستان «باب الصغير» آرامگاه بسياري از امامزادگان، اصحاب پيامبرصلي الله عليه وآله، سرهاي شهداي كربلا، علما، مورخان، محدّثان و بسياري از بزرگان قرار دارد.

ام سلمه و ام حبیبه (از جمله همسران پیامبر صلی الله عليه و آله)­، عبداللَّه (فرزند امام صادق‏‏)، ابومحمّد عبداللَّه باهر (فرزند امام سجاد)‏، اُم‏كلثوم‏ (دختر اميرمؤمنان‏)، سكينه‏ (دختر امام حسين‏ عليه السلام‏)، فاطمه‏ (دخترامام حسين‏) مشهور به فاطمه صغري‏، حميده (دختر مسلم بن عقيل‏)، ميمونه (دختر حضرت امام حسن) ‏و اسماء بنت عُمیس ... در این قبرستان مدفونند.

همچنین برخی از سرهاي مطهّر شهدای کربلا که در این مکان به خاک سپرده شده­اند، عبارتند از:

سر مقدّس حضرت علي اكبر، سر مقدّس حضرت اباالفضل العباس و سر مقدّس حبيب بن مظاهر.

پیکر پاک برخی از یاران امامان معصوم ­عليهم السلام­ نیز در «باب الصغیر» دفن گشته اند، از جمله:

عبداللَّه بن جعفر (شوهر حضرت زينب‏­)، بلال بن رياح حبشي (مؤذن رسول اللَّه)، عبداللَّه بن اُمّ مكتوم (مؤذن ديگر رسول اللَّه ) و فضّه، (خادم حضرت زهرا عليها السلام­ ‏).

مَرْج عَذْرا

مزار مطهّر «حُجر بن عَدي» و 6 تن از يارانش در 30 كيلومتري شمال دمشق واقع شده است.

مکان­های زيارتي «شهر حلب»

در این شهر مکان­هایی وجود دارد که از قداستی خاص برخوردارند و همواره به عنوان زیارتگاه مورد توجه زائران بوده است. در زیر به یادکرد و توضیح آنها می­پردازیم.

«مسجد النقطه»

زمانی که كاروان اسيران كربلا به «حلب» رسيد، شب را كنار كوه «جوشن» ماند تا کمی بياسايد.نگهبانان، سرِمبارك امام حسين‏ عليه السلام­ را بر روي صخره‏اي گذاشتند وخود به استراحت پرداختند.صبحگاه، وقتی سرِمقدّس حضرت را برداشتند، چند قطره خون روی صخره به جا ماند .پس از حركت كاروان، مردمِ «حلب» اطراف اين صخره جمع شدند و به عزاداري و شيون و زاري پرداختند. 

مشهد المحسن بن الحسين‏عليه السلام‏

هنگامي كه كاروان اسرا در كنار كوه «جوشن» مانده بود، فرزندي از امام حسين عليه السلام در اين مكان از دنيا رفت که مادرش او را، به ياد فرزند سقط شده حضرت فاطمه‏ سلام الله عليها محسن ناميده بود.

استان رِقّه‏

«رقّه» به همراه منطقه «صِفّين» از جايگاه ويژه‏اي در تاريخ اسلام و شيعه برخوردار بوده است. در اين مكان جنگ صفین به وقوع پیوست . محل دفن بهترین یاران امام علی (ع) از جمله ؛ «عمّار ياسر» و «اويس قرني» می باشد.

گفتنی است در اين جنگ سخت 110 روزه، نزدیک به 90000 تن از لشكريان معاويه نیز، هلاك شدند.

شهر «بُصري»

«بُصري‏» يكي از شهرهاي استان درعا است. پيامبر اکرم (ص) در سفری در ایام نوجوانی که به همراه عمويش ابوطالب به شام رفته بود در صومعه راهبي به نام «بحيري‏» مهمان شده و آن راهب نشانه های پیامبری را در حضرت محمد دیده و به عموی ایشان یادآور شده بود.

اين شهر در 132 كيلومتري جنوب دمشق، نزديك مرز «اردن» قرار دارد.

برای آشنائی بیشتر درباره اماکن زیارتی سوریه می توان منابع ذیل را در کتابخانه تخصصی پایگاه اطلاع رسانی حج مطالعه کرد:

راهنماي اماكن زيارتي و سياحتي در سوريه

سیری در سرزمین شامات

تاريخ و اماكن سياحتي و زيارتي سوريه

راس الحسین علیه السلام

زينب عقيله بني هاشم

شير زن كربلا


| شناسه مطلب: 9937







نظرات کاربران