لزوم گسترش معنویت اخلاقی در جامعه 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، گسترش و توسعه فرهنگ معنویت را در جامعه بسیار مهم و گسترش کانون معنویت اخلاقی در جامعه را راهکار موفقیت اجتماعی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به توصیه های هفت گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.


وی «افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق درجامعه» را از مهم ترین توصیه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و تصریح کرد: برای پیشبرد فعالیت های انقلاب باید اخلاق، روش و منش درست را در رفتار به نمایش گذاشت و با برنامه ریزی دراین خصوص می توان موفقیت های خوبی کسب کرد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب، اساس بعثت را اتمام فضائل اخلاق عنوان کرد و یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شد و خداوند هم پیامبر رحمت (ص) را با همین عنوان "وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌خُلُقٍ عَظیم" یاد می کند و یکی از همسران پیامبر در خصوص حضرت رسول (ص) گفت: "کانَ خُلقُهُ القُرآن- اخلاق پیغمبر، قرآن بود او مظهر قرآن بود".


وی با بیان اینکه قرآن همه آیاتش به نحوی گرایش به اخلاق دارد، افزود: رهبر انقلاب در توصیه اخلاقی خود معنویت را به معنای برجسته کردن ارزش های اسلامی از قبیل ایثار، اخلاص، توکل و ایمان می دانند.


سرپرست حجاج ایرانی گفت: اخلاق به معنای رعایت فضیلت ها همچون خیرخواهی است، و یکی از اصول اخلاقی تعاون و همکاری است و بسیار مهم است که خداوند می فرماید:  " تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی- در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید".


وی در بیان محورهای توصیه اخلاقی، اخلاص، توکل، خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمندان، شجاعت، راست گویی، صداقت، تواضع و اعتماد به نفس را از صفات اخلاقی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برشمرد.


وی تصریح کرد: گسترش شئون معنوی در جامعه برکات زیادی دارد و این مهم با جهاد و تلاش بدست می آید و اگر بخواهیم اخلاق اسلامی داشته باشیم، به جهاد، تلاش و کوشش نیاز داریم.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: اگر انسان بخواهد اخلاق ممدوح داشته باشد، باید صفات مذمومه اخلاقی را از خود دور کند، زیرا خودسازی  بسیار مشکل است. از این رو از جهاد با نفس بعنوان جهاد اکبر یاد می کنند.


وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: اخلاق و معنویت با دستور و فرمان به دست نمی آید، باید برنامه مستمر اخلاقی داشت و زمینه اجرایی آن را در جامعه فراهم کرد تا کانون معنویت اخلاقی در جامعه رشد و گسترش یابد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران