استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب

استفتا درباره نگرانی از کرونا و ثبت‌نام حج تمتع ۹۹/ پاسخ دفتر رهبر انقلاب

نام‌نویسی حج تمتع ۹۹ در حال انجام است، اما برخی با توجه به شایعه‌پراکنی رسانه‌های بیگانه، از ترس کرونا نام‌نویسی برای تشرف به حج تمتع ۹۹ را به سال‌های بعد موکول کرده‌اند که در این باره از دفتر رهبر معظم انقلاب استفتا کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در روزهای اخیر با توجه به نام‌نویسی سفر حج تمتع و همچنین شیوع ویروس کرونا در منطقه، برخی از مشمولان تشرف به حج تمتع به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا و نامعلوم بودن زمان دقیق از بین رفتن این ویروس در منطقه، نام‌نویسی برای تشرف به حج تمتع ۹۹ را به سال‌های بعد موکول کرده‌اند.


این امر در حالی رخ می‌دهد که برخی از رسانه‌های بیگانه به ویژه در فضای مجازی همواره تبلیغ می‌کنند که نباید به حج تمتع تشرف یافت و احتمال شیوع ویروس کرونا تا تیرماه سال آینده وجود دارد، اما بسیاری از کارشناسان از مهار این ویروس تا اواسط اردیبهشت ماه خبر داده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی سعودی‌ها نیز احتمال مهار ویروس کرونا تا دو ماه آینده بسیار قوی است.


در عین حال بسیاری از مشمولان حج تمتع ۹۹ نام‌نویسی در کاروان‌ها را به تعویق نینداخته و برای تشرف به این سفر معنوی در حال برنامه‌ریزی هستند، تا جایی که به گفته اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت تاکنون ۶۰ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل شده است.


با این وجود به منظور سهولت در نام‌نویسی زائران و جلوگیری از نگرانی برای تشرف به حج تمتع، از دفتر مقام معظم رهبری استفتاء کرده‌ایم تا جویا شویم که در صورت نگرانی از کرونا و نامشخص بودن زمان مهار آن، آیا ثبت‌نام برای افرادی که دارای استطاعت مالی و توان بدنی هستند، در این شرایط وجوب شرعی دارد یا خیر؟


 


پاسخ دفتر مقام معظم رهبری به شرح ذیل است:


تا وقتی از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده در صورت استطاعت باید برای انجام این فریضه مهم الهی اقدام نمایید.


 


 عربستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا عمره مفرده را متوقف کرده است. همچنین در روزهای اخیر اطراف خانه خدا با دیوار حائل حدود دو متری بسته شده است و زائران در فضایی دور از کعبه به طواف خانه خدا می‌پردازند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران