ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس

ترمیم نسخه کهن قرآن در آستان عباسی + عکس

مرکز ترمیم نسخه‌های خطی وابسته به آستان مقدس عباسی جزئیات ترمیم نسخه بسیار کهن و نادر قرآن کریم مربوط به قرن ششم هجری قمری را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، شبکه «الکفیل» نوشت: «لیث لطفی» مدیر مرکز ترمیم نسخه‌های خطی آستان عباسی، درباره ترمیم این نسخه کمیاب قرآن گفت: پیشینه این قرآن به اواخر قرن ششم هجری قمری باز می‌گردد و با خط نسخه‌های قدیمی قرآن نوشته شده است. اسامی سوره‌ها با زعفران و بقیه آیه‌ها با مرکب مشکی نوشته شده و حاشیه صفحات با نقش‌هایی از گل تزیین شده است.


لطفی افزود: ابتدا تمامی این نسخه از نظر وجود نقص در کتابت یا شکستگی اوراق،‌ جلد مصحف و موارد دیگر بررسی و سپس عملیات ترمیم  با تلاش‌ تیم فنی آستان آغاز شد.


وی ادامه داد:‌ این مصحف بر اساس جدیدترین روش‌ها و اصول ترمیم نسخه‌های خطی ترمیم شده و از ورق‌های ژاپنی طبیعی و چسب‌های طبیعی برای ترمیم صفحات آسیب‌دیده این نسخه استفاده شده است. پس از ترمیم اوراق نیز کار دوخت اوراق با نخ‌های پنبه‌ای انجام شد و سپس جلد آن نیز با چرم طبیعی ترمیم شد و برای حفظ و نگهداری در گنجینه آستان مقدس عباسی داخل یک جعبه قرار گرفت.


لطفی در پایان اظهار کرد: برای حفظ و نگهداری اصل این نسخه قرآن، یک نسخه کامپیوتری نیز از آن تهیه شده است تا به اصل آن خدشه‌ای وارد نشود.


| شناسه مطلب: 99519




آستان عباسی قرآن



نظرات کاربران