به دیگران خیر برسانیم به دیگران خیر برسانیم به دیگران خیر برسانیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
به دیگران خیر برسانیم به دیگران خیر برسانیم به دیگران خیر برسانیم به دیگران خیر برسانیم به دیگران خیر برسانیم

به دیگران خیر برسانیم

کارشناس مسائل دینی گفت: امسال ماه رجب مصادف با آغاز سال جدید است، در این ایام شایسه است تلاش کنیم به هر نحوی دیگران را شاد کنیم که اهل‌بیت(ع) برای اینکار، ثمرات بسیاری بیان فرموده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام محمد سعیدی‌آریا کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم دربارۀ فضیلت ماه مبارک رجب گفت: خدای متعال در قرآن کریم و اهل‌بیت علیهم‌السلام در روایات نکتۀ ویژه‌ای به ما فرمودند مبنی بر اینکه روزهای زندگی شما از حیثِ ارزش با هم برابر نیستند؛ همچنانکه دربارۀ شب قدر داریم: ﴿ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾. شب قدر از حیث فضیلت از هزار ماه یعنی یک عمر زندگی برتر است.


وی افزود: قوانین خدا مثل قوانین ما انسان‌ها در دنیا نیست. یک شب برای ما یک شب است اما برای خدا اینطور نیست و به بعضی روزها و شب‌ها را برتری خاصی عطا فرموده است یا رسول‌الله (ص) در حدیثی می‌فرماید: «إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ؛ در ایام زندگی شما، اوقات و فرصت‌های مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار می‌دهد، بکوشید از آن فرصت‌ها استفاده کنید.»


این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: ماه رجب یکی از این فرصت‌هاست. کاسب‌هایی در این ماه اهل منفعت هستند که یقین کنند این ماه با سایر ماه‌ها برابر نیست و به راستی که خدا خاصیت ویژه‌ای به این ماه عطا فرموده است. ماه رجب، ماه خدا و بندگی اوست و با کمترین زحمت می‌توان بیشترین بهره را به لطف الهی داشت.


«ماه رجب ماهی است که خدا در آن نگاه ویژه‌ای به بندگانش دارد و توبۀ آنان راحت‌تر پذیرفته می‌شود. وقتی این را درک کردیم، باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا منفعت بیشتری نصیبمان شود؛ مثلاً در این روزها که ماه رجب روبه پایان است، از دعاهای این ماه نهایت بهره را ببریم، دعاهای این ماه دارای مضامین والایی است. یکی دیگر از کارهای مهم در این ماه ـ که البته باید در تمام طول سال نسبت به آن اهتمام داشت ـ رسیدگی و خدمت به مردم است.»


وی با بیان مطلب فوق گفت: امسال ماه رجب مصادف با آغاز سال جدید است، در این ایام شایسه است تلاش کنیم به هر نحوی دیگران را شاد کنیم که اهل‌بیت علیهم‌السلام برای این شاد کردن دیگران ثمرات شگفتی بیان فرموده‌اند. سعی کنیم خیرمان به دیگران هم برسد چه خانواده و اقوام نزدیک و چه همسایه و دوست و اقوام دور.


حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا یادآور شد: امام سجاد علیه‌السلام در یکی از دعاهای صحیفۀ سجادیه اینطور فرموده است: «وَ اَجْرِ لِلنّاسِ عَلى یَدِىَ الْخَیْرَ؛ خدایا! به دست من برای دیگران خیر و نیکی جاری کن. خوب است ببینیم چه کاری مورد رضای خداست، همان کار را انجام دهیم.


این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: یکی دیگر از کارهای ویژۀ دیگر در این ایام، احترام و رأفت به پدر و مادرهاست، خدای متعال مصداق رحمت خودش در زمین را در پدر و مادرها قرار داده است. احترام به پدر و مادر موجب جلب توجه و توفیقات الهی است؛ بنابراین سعی کنیم به آن اهتمام داشته باشیم.




نظرات کاربران