نقش سردار سلیمانی در بازسازی عتبات عالیات

سفیر ایران در عراق که دوستی ۴۰ ساله با سردار شهید قاسم سلیمانی داشته از سال‌های این دوستی و تلاش‌های سردار برای نزدیکی دو ملت ایران و عراق سخن گفت و نزدیکی دو ملت ایران و عراق را آرزوی سردار بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق است و ارتباط او با شهید سلیمانی به دوران دفاع مقدس بازمی‌گردد. دوستی و ارتباطی عمیق و ۴۰ ساله‌ که از قرارگاه رمضان در دفاع مقدس تا سازندگی اعتاب مقدسه تا همین روزها ادامه داشت.


ایکنا ـ دوستی شما با شهید سلیمانی از چه زمانی آغاز شد؟


از زمان دفاع مقدس؛ آن موقع در قرارگاه رمضان بودم و ایشان فرمانده لشکر کرمان بودند. بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز ارتباط ما تداوم یافت. وقتی ایشان فرمانده سپاه قدس شدند، بنده رئیس ستادشان بودم. سپس با شروع کار من به عنوان سفیر در عراق این دوستی و همکاری ادامه یافت.


 


آیا فرمانده نظامی موفق تعریف جامع و صحیحی از سردار است؟


شخصیت ایشان چندوجهی و دارای ابعاد مختلفی بود. از منظر نظامی، فرمانده توانمندی بودند و این توانمندی را در زمان جنگ تحمیلی، مقابله با اشرار و فرماندهی نیروی قدس نشان دادند. همچنین، ایشان توانمندی برجسته‌ای در درک و فهم مسائل سیاسی داشتند، زیرا تحلیل خوبی را از شرایط منطقه به خصوص کشورهای درگیر بحران‌های مختلف ارائه می‌دادند و شناخت دقیق از تروریسم منطقه‌ای و بین‌المللی از ایشان سیاستمداری کامل و برجسته ساخته بود.


علاوه بر این، سردار فهم فرهنگی عمیقی از مسائل فرهنگی و اجتماعی داشتند؛ در بحث قدرت تصمیم‌گیری، مدیریت، اجرا، پیشبرد مأموریت‌ها و محقق کردن خواست و اراده جمهوری اسلامی در کشورهایی که در آنها مسئولیت داشتند، از جمله سوریه، یمن، لبنان، افغانستان، عراق و فلسطین، بسیار موفق و چندبُعدی بودند و از تمام ابعاد شخصیتشان بهره می‌بردند.  


موارد زیادی را می‌توان برشمرد. ایشان در بسیاری از مسائل سیاسی که در لبنان، افغانستان و به خصوص عراق بعد از سقوط صدام (سال ۲۰۰۳) رخ داد، مثل انتخابات، تشکیل دولت، اقلیم کردستان، روابط بین طوایف و جریان‌های سیاسی مختلف، ایجاد وحدت در عمل و هماهنگی بین گروه‌های مختلف، نگاه و عملکرد سیاسی راهگشایی داشتند. سردار سلیمانی فرماندهی نبود که فقط عهده‌دار مبارزه با داعش باشد، بلکه در ارتباط با رهبران سیاسی، رؤسای جمهور، نخست‌وزیران، رهبران گروه‌ها و احزاب سیاسی کشورهای مختلف، حتی کشورهایی غیر از مناطق درگیر، در مقام یک شخص صاحب‌نظر و فهیم در درک شرایط پیچیده سیاسی شناخته‌ شده بودند و به دیدگاه‌ها و نظرات ایشان توجه می‌شد. البته سردار سلیمانی در مورد اقناع طرف مقابل و به اثبات رساندن نقطه‌نظراتشان منطقی قوی داشتند و با رهبران بزرگ سیاسی منطقه نیز، از جمله بشار اسد، طالبانی، برهم صالح، نخست‌وزیران مختلف در دوران مالکی، حیدر عبادی، عادل عبدالمهدی، رهبران احزاب و گروه‌ها مثل سیدحسن نصر‌الله، مرحوم سیدمحمدباقر حکیم، رؤسای کل، گروه‌ها و ائتلاف‌ها، ارتباط داشتند.


 


سردار سلیمانی در بازسازی عتبات عالیات چه نقشی داشتند؟


سردار بنیانگذار و مؤسس ستاد بازسازی عتبات عالیات بودند. پس از راه‌اندازی این ستاد، افرادی را مسئول اداره آن کردند، اما در طول دوره‌ بازسازی اعتاب مقدسه نقش هادی، کمک‌کننده و ناظر این مجموعه عظیم را برعهده داشتند.


 


برای بازسازی چه طرح‌هایی داشتند که هنوز اجرا نشده است؟


پروژه‌های زیادی در دست اقدام بوده و هست؛ مثل ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف، صحن حضرت عقیله بنی‌هاشم در کربلا، طرح‌های توسعه‌ای در حرم امامین جوادین و امامین عسکریین(ع)، امامزاده سیدمحمد(ع) و مرقد سلمان فارسی در مدائن. البته در یک سوی این بازسازی‌ها ستاد بازسازی ایران و در سوی دیگر مسئولان اعتاب مقدسه عراق و سوریه قرار دارند.


 


آرزوی سردار در مورد روابط دو ملت ایران و عراق چه بود؟


شهید عزیز ما به منظور ایجاد روابط بین دو کشور ایران و عراق، هم روابط سیاسی و دولتی و هم روابط مردمی، تلاش بسیاری کردند. موضوعاتی همچون آسوده‌خاطر بودن مردم در پیاده‌روی اربعین، حضور عراقی‌ها در اماکن مقدس ایران و توریسم زیارت و سلامت جزء اهداف ایشان بود. در حال حاضر سالانه رفت و آمد بین دو کشور به هفت میلیون نفر می‌رسد که به برکت تلاش‌های سردار است. ایشان همیشه مدیران اجرایی را برای تحقق این اهداف تشویق و از آنها حمایت می‌کردند. البته غیر از روابط سیاسی و رسمی بین دو کشور، در ایجاد پیوند‌های اجتماعی بین دو ملت ایران و عراق، عشایر و گروه‌های مختلف نیز تلاش جدی داشتند.


 


 چشم‌انداز سردار سلیمانی در این روابط چه بود؟


بسیار علاقه‌مند بودند که روزی مردم ایران و عراق بتوانند با امنیت کامل و سهولت بین دو کشور تردد کنند؛ بدون ویزا و کمترین مشکل و معطلی. آرزوی سردار سلیمانی این بود که رابطه بین دو ملت روزبه‌روز قوی‌تر و صمیمی‌تر شود و دشمنان مشترک نتوانند تفرقه و اختلافی ایجاد کنند. امیدوارم تداوم اهداف بلند و مقدس ایشان در دستور کار همه مسئولان قرار گیرد.


 


 خط مشی ایشان در زمان فرماندهی نیروی قدس مشتمل بر چه نکاتی بود؟


زمانی که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس شدند، در ایجاد قدرت بین نهضت‌ها، جریان‌ها و گروه‌های آزادی‌بخش و اسلامی در اقصی نقاط منطقه نقش برجسته‌ای داشتند. به این جریان‌ها روحیه، انگیزه، توان و قدرت بیشتری می‌دادند و بین این گروه‌ها وحدت رویه را در مبارزه با صهیونیست‌ها، استکبار، تروریسم، داعش، القاعده و جریان‌های الحادی در سوریه و عراق ایجاد کردند. همین فرمانده قدرتمند، جدی و سختگیر در کار، در روابط شخصی بسیار مهربان، عاطفی، بامرام و بامعرفت بودند.


 


 رسانه‌های معاند تلاش خود را به‌کار گرفتند تا القا کنند که مردم عراق از شهادت سردار سلیمانی خوشحال شده‌اند. آیا افرادی در عراق از این ترور خوشحال شدند؟


مراسم تشییع‌‌ برای شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس معرف عکس‌العمل مردم عراق بود. تشییع‌ شهدای ترور در بغداد، کاظمین، نجف و کربلا همانند مراسم‌ تشییع در ایران باشکوه بود و حداقل ۴۰۰ مراسم از سوی جریان‌های مختلف و با حضور گسترده مردم و مسئولان طی یک ماه اول و قبل از مراسم چهلم ایشان برگزار شده است. آنچه ما دیدیم ناراحتی مردم عراق از جنایت آمریکایی‌ها در این سرزمین مقدس و سنگ‌ تمام گذاشتن مردم برای شهدا بود. شهید سلیمانی به آزادسازی مناطق عراق از دست داعش کمک بزرگی کرد و جانش نیز در همین راه فدا شد. همرزمان شهید سلیمانی و مدافعان حرم در کنار نیروهای عراقی خون دادند و به شهادت رسیدند؛ مردم عراق قدرشناس این رشادت‌ها هستند.  


شهید سلیمانی، فرمانده بزرگی بودند و ما ایشان را از دست دادیم، اما به قول مقام معظم رهبری، این یک مدرسه، مکتب، منهج، طریق و راه است. راه شهید سلیمانی، اعتلای اسلام و وحدت امت اسلامی، حمایت از جریان‌ها و نهضت‌های آزادی‌بخش و تقویت جبهه مقاومت اسلامی است. ان‌شاء‌الله این راه و مسیر با قدرت، وحدت و همدلی مسلمان‌ها ادامه می‌یابد.


آرزوی توفیق الهی برای جایگزین ایشان، سردار قاآ‌نی، دارم. ان‌شاءالله ایشان نیز با قدرت این مسیر را ادامه خواهند داد. مطمئن باشید برای بهای خونشان، این مسیر با تمام توان پیموده می‌شود و فتح و نصرت از آن مسلمان‌ها و جبهه مقاومت اسلامی است.  




نظرات کاربران