فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند
فعالیت جهادی طلاب در مقابله با کرونا؛

مدافعان دین دوشادوش جهادگران عرصه سلامت / طلابی که سفیدپوش شدند

در ایامی که ویروس منحوس کرونا امان مردم را بریده و بسیاری را در خانه قرنطینه کرده است، برخی جهادگران که پیشتر رسالت دیگری داشتند، لباسی نو به تن کرده اند و در کنار قهرمانان سلامت، بی‌ادعا به نبرد با کرونا مشغول‌اند. مدافعان دیروز دین و معرفت که امروز دوشادوش جهادگران سلامت در حال خدمت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازایکنا، این روزها که کرونا امان مردم را بریده و جمع زیادی را خانه‌نشین کرده است، هستند خادمانی که در کنار قهرمانان سلامت مخلصانه و بی‌ادعا و بدون آنکه چشمداشتی مادی داشته باشند به نبرد با کرونا مشغول‌اند؛ خادمانی که خدمتشان یادآور روزهای قشنگ و زیبایی است که نه بارها و صد بار بلکه هزاران بار در این سرزمین تکرار شده است؛ یادآور روزهای همدلی، ایثار و از خودگذشتگی دفاع مقدس.  خادمانی که این روزها موقتاً لباس علم را کنار گذاشته و در کنار هموطنان پزشک و پرستار خود، لباس رزم بر تن کرده‌اند؛ لباسی از جنس خدمت به همنوع و این خادمان بی ادعا کسانی نیستند جز طلاب حوزه‌های علمیه.


 


هنوز چند روزی از کشف اولین فرد مبتلا به کرونا در قم نگذشته بود که کادر درمانی به آمادگی نسبی و تجهیزاتی هرچند اندک برای مقابله با این بیماری هراسناک رسیدند و در همان روزهای نخستین بود که حوزه علمیه هم به تعبیر رئیس دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه، درگیر این جنگ شد و با اعلام آمادگی خادمان بی‌ادعای سلامت دست به کار شد. از توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد غذایی گرفته تا ارائه مشاوره دینی و روانشناسی، کفن و دفن درگذشتگان کرونا و قدردانی از کادر درمان بیمارستان‌های قم و هر نوع خدمتی که از دستشان بر آید.


 


فعالیت ۸۵۰ طلبه جهادی خواهر و برادر


بیش از ۸۵۰ طلبه جهادی خواهر و برادر وارد این آزمون ایثار و خدمت شدند و خدمتشان را در قالب کارهای مختلف دنبال کردند؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در این زمینه می‌گوید: عیادت، همراهی و رسیدگی به مشکلات بیماران به ویژه مشاوره مذهبی به آنان و در عین حال رسیدگی به مشکلات فوق‌العاده مالی خانواده‌های درگیر در کرونا از جمله وظایف این طلاب است و این طلاب به طور متناوب در سه شیفت ۸ ساعته عهده‌دار وظایفی هستند که ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه علمیه برعهده آنها نهاده است.


این طلاب که متشکل از خواهران و برادران هستند، اقلام غذایی مانند بسته‌های حاوی مقادیری پسته و آبمیوه بهداشتی را که خود طلاب، تهیه و بسته‌بندی می‌کنند، در اختیار بیماران و پرسنل درمانی بیمارستان‌ها قرار می‌دهند؛ این طلاب، حتی کار نظافت بخش‌ها، دادن دارو به بیماران، تعویض آنان، تقویت معنوی بستری‌شدگان، صحبت کردن با بیماران و امیدآفرینی، تقویت و غذادادن به آن‌ها را هم انجام می‌دهند؛ کاری که گفتنش آسان است و روحیه جهادی و ایمانی قوی می‌خواهد تا تن به آن بدهد.



 


جهاد خواهران طلبه در ۴ شیفت


بانوان طلبه هم هرچند در تعدادی کمتر ولی دوشادوش برادران به این کارها به خصوص تغسیل و تدفین فوت‌شدگان کرونایی می‌پردازند؛ بانوانی که در ۴ شیفت ۴ ساعتی این وظیفه را عهده‌‌دارهستند تا مجاهدت آنان یادآور روزهای دفاع مقدس باشد که زنان و مردان دوشادوش هم به جنگ با دشمنان پرداختند. دشمنی که امروز لباس عوض کرده و هجوم نظامی خود را به هجومی همه‌جانبه از حملات بیولوژیک گرفته تا هجوم فرهنگی و اقتصادی تبدیل کرده است.


«تحفه درویش» یکی از طرح‌هایی است که طلاب جهادی فعال در این بخش روزانه به طور متوسط ۵۰۰ لیتر آب هویج آماده می‌کنند و به همراه بسته‌های تغذیه اعم از آجیل، کیک بسته‌بندی و ... بین پرسنل، پزشکان، پرستاران و بیماران توزیع می‌کنند.


 


تقدیر معاون وزیر بهداشت از طلاب


خدمات طلاب آن قدر مفید و مؤثر بود که حتی حریرچی، معاون وزیر بهداشت، در سفرش به قم به تجلیل از آن پرداخت و گفت: بی‌انصافی است اگر از کار جالب و خداپسندانه این طلاب تقدیر نشود. کسانی که بدون آنکه بخواهند در کار درمان دخالتی داشته باشند با هماهنگی پرسنل درمانی بیمارستان‌ها مشغول خدمت به بیماران هستند.


علی ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم، هم به تجلیل از اقدام این جهادگران پرداخت و گفت: کار جهادی طلاب در مراکز درمانی قم الگوی عملی پیوند حوزه و دانشگاه است که باید همچنان ادامه داشته باشد.


محمود پرهام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، نیز حضور طلاب جهادی در مراکز درمانی را موجب تقویت روحیه و ایجاد یک فضای همدلی توصیف می‌کند.



 


تهیه اقلام با پول شخصی


علی عربشاهی، مسئول کمیته بحران بیمارستان فرقانی، نیز از ارتباط صمیمی کادر پزشکی با طلاب تقدیر می‌کند و می‌گوید: مواردی پیش آمده که هنگام کمبود مواد غذایی و آبمیوه، طلاب جهادی به صورت خودجوش این اقلام را با پول خودشان تهیه می‌کنند. انصافاً مدیریت آن‌ها به صورت دقیق است. در روزهای اول هیچ چیزی نمی‌خوردند، اما چون ما اصرار کردیم که خیرین این اقلام را برای تمام افراد از جمله کارکنان بخش خدمات تهیه کرده‌اند، توانستیم آنها را متقاعد کنیم از امکانات استفاده کنند.


اما در میان فعالیت جهادگران طلبه مجاهدت محمد مداح، طلبه‌ای که در حین خدمت همسر باردار و فرزندش را از دست داد، بیش از همه در جامعه صدا کرد و پیچید و نشان داد که برخلاف برخی تبلیغات نادرستی که علیه همه طلاب و روحانیت می‌شود، کم نیستند روحانیون و طلبه‌هایی که با روحیه جهادی و مقاوم، حتی در مسیر خدمت بستگانشان هم فدا می‌شوند؛ این حادثه و مجاهدت‌ها به همه ما گوشزد می‌کند که نباید رفتار نادرست عده‌ای معدود از کسانی را که در لباس روحانیت به دین و روحانیت خیانت می‌کنند، به پای همه آنان بنویسیم. این مصداق بارز بی‌انصافی و بی‌عدالتی است.



 


تشکیل ۹ کمیته تخصصی


حجت‌الا‌سلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه نهادهای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا به شرح خدمات جهادگران طلبه پرداخت و گفت: طلاب روز به روز با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا احساس دغدغه و وظیفه کرده و وارد عرصه خدمت و همکاری شدند و ما برای پیشبرد منظم امور ۹ کمیته کاری تخصصی را طراحی کردیم.


به گفته زمانی، کمیته عیادت از بیمارستان‌ها یکی از این کمیته‌ها است که حدود ۴۰۰ طلبه در شش بیمارستان قم مشغول خدمت هستند و ۶ وظیفه بر دوش آنان قرار داده شده است؛ عیادت از عموم بیماران بیمارستان‌ها، همراهی با بیماران کرونایی که این کار، شبانه‌روز صورت می‌گیرد، قدردانی و تشکر از پرسنل بیمارستان‌ها، آموزش احکام دینی و عبادی بیماران همچنین آرام‌بخشی به این عزیزان، ایجاد فضای دینی و معنوی در درون بیمارستان‌ها، رسیدگی به بیمارانی که دچار مشکل مالی هستند و نمی‌توانند هزینه‌های درمانی خود را بپردازند که این کار با حمایت خیرین صورت گرفته و تاکنون هزینه ۳۰ بیمار پرداخت شده است.


وی افزود: کمیته دوم، کمیته مشاوره تخصصی برای کسانی است که دارای افسردگی و یأس شدید هستند و ممکن است نه بر اثر کرونا که بر اثر نومیدی، ترس و یأس از بین بروند. ۲۵ نفر از استادان مشاور در بیمارستان‌ها و منازل در این زمینه به خدمت مشغول‌اند. کمیته دیگر ما، کمیته تجهیز شرعی است که فوتی‌های کرونا را غسل و کفن کرده و بر آنان نماز میت می‌خوانند؛ این گروه در کنار این کار وظیفه آرامبخشی و تبیین مسائل شرعی را هم عهده‌دار هستند.


زمانی بیان کرد: کمیته دیگر، کمیته توزیع بسته‌های پزشکی است که در هفته اول کرونا ۱۵۰ هزار بسته و در هفته دوم ۴۰ هزار بسته دیگر را در مناطق محروم قم توزیع کردند؛ اعضای این کمیته در کنار توزیع بسته‌ها وظیفه تبیین راه‌های پیشگیری از کرونا، توزیع بسته‌های فرهنگی و کتبی در مورد زندگی سرداران شهید، وسائل بازی هدفمند برای کودکان و مطالب دینی را عهده‌دار بودند. بررسی و شناسایی خانواده‌هایی که بر اثر کرونا دچار ضعف مالی شدید شده و کمک محترمانه به آنان، ضدعفونی کردن مراکز دینی، مغازه‌ها و درب منازل و ... از دیگر کارهایی است که این گروه آن را متقبل شدند.



 


بررسی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کرونا


به گفته زمانی کمیته دیگری که در این عرصه پا به رکاب خدمت شد کمیته بررسی پیامدهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بود که مجموعه‌ای علمی از سوی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه تهیه و به دستگاه‌های نظام ارائه شد تا بخشی از معضلات اقتصادی جبران شود. همچنین کمیته تولید محتوا از دیگر کمیته‌های فعال ما در بیماری با کروناست؛ این گروه به سؤالات و شبهاتی که دشمنان علیه نظام به راه انداخته‌اند پاسخ می‌دهد همچنین ده راهبرد معنوی اسلام در مورد خروج از بحران‌ها را توضیح و تبیین می‌کنند. کمیته دیگر کمیته رسانه است همچنین کمیته فقهی و فتوا را داریم که نظرات مراجع معظم و به خصوص مقام معظم رهبری را بررسی و به سؤالات مردم پاسخ می‌دهند.


وی در پایان تصریح کرد: کمیته پشتیبانی  کمیته دیگر ماست که هفت نهاد حوزوی با کمک همدیگر از اقدامات گفته شده حمایت می‌کنند  و در مجموع ۸۵۰ طلبه خواهر و برادر جهادی در ۴ کمیته اول مشغول جهاد در عرصه سلامت هستند.


این روزها، همدلی، مهربانی، همرنگی، همکاری، کار جهادی و همه مفاهیم مرتبط با آن، ارزش و جایگاه دیگری در ذهن ملت ایران دارد؛ روزهایی که در هشت سال دفاع مقدس هزاران بار آن را تجربه کردیم و امروز وظیفه همگان است تا اجازه ندهیم این روحیه در گذر زمان رو به فراموشی برود.




نظرات کاربران