روایت هایی که در اسلام درباره نظافت و بهداشت آمده است

رئیس انجمن کلام حوزه‎های علمیه از وجود 2055 روایت در اسلام در باب سلامتی و اهمیت آن خبرداد و حفظ نفس در اسلام را واجب دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا گفت: از نظر اسلام حفظ نفس واجب است. قرآن کریم برای نشان دادن اهمیت حفظ نفس، قتل یک انسان را مانند قتل همه انسانها، و نجات جان یک انسان را مانند نجان جان همه انسانها می داند:در آیه 32 سوره مائده نیز می خوانیم که "مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً".


وی افزود: این مطلب هم در مورد جان دیگران مطرح است و هم در مورد جان خودمان. از این رو قتل دیگران و خودکشی هیچ کدام جایز نیست.


رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در توجیه حرمت به خطر انداختن جان خود و دیگران، اظهار کرد: باید توجه کرد که خالق و مالک همه چیز، از جمله جان انسانها، خداست، نه خودمان. از این رو نمی توانیم بگوییم من مالک خودم هستم و می خواهم ملک خود را از بین ببرم.


وی در خصوص این‌ که چرا خداوند این قدر در مورد جان انسانها حساس است، تصریح کرد: چون انسان اشرف مخلوقات است و هر کس نسبت به بهترین و کاملترین محصول خود بیشتر از دیگر محصولاتش حساسیت دارد.


استاد فلسفه دانشگاه تهران عنوان کرد: در برخی روایات ذیل آیه ذکر شده، در کنار احیای ظاهری و حفظ جان، احیای معنوی و هدایت کردن انسان هم ذکر شده، که نشان دهنده آن است که هم بعد مادی و دنیوی انسان مهم است و هم بعد معنوی و اخروی انسان.


*دیدگاه اسلام درباره نظافت و بهداشت، و ارتباط آن با حفظ نفس


استاد حوزه‌های علمیه در خصوص دیدگاه اسلام درباره نظافت و بهداشت، و ارتباط آن با حفظ نفس، عنوان کرد: پیامبر اسلام و اهل بیت او علیهم السلام دستورات بسیاری در مورد بهداشت و نظافت داده اند. در کتاب دانش نامه احادیث پزشکی تالیف آیه الله ری شهری ۲۰۵۵ روایت در این خصوص، گردآوری شده است.


وی افزود: برخی از این دستورات عبارتند از تمیز کردن لباس و دستمال، کوتاه کردن ناخن ها، مسواک، و تمیز کردن و شستن دهان. برخی از این دستورات درباره آداب غذا خوردن است و برخی از آنها به سلامتی اندام های مختلف بدن مربوط می‌شود.


رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه این دستورات‌ را در راستای حفظ و سلامتی انسان و مبتلا نشدن به بیماری خواند و گفت: در همین روایات آمده که وقتی انسان بیمار شد باید به پزشک مراجعه کند و به مداوا بپردازد. همچنین درباره اخلاق و آداب پزشکان و پرستاران نیز مطالبی ذکر شده است.


وی تاکید کرد: با توجه به ارتباط و تاثیر و تاثر بدن و روح، در روایات اسلامی، درباره سلامتی و شادابی روح نیز نکاتی بیان شده است. اصولا دین و عبادت و ذکر خدا باعث آرامش و نشاط روح است(الابذکر الله تطمئن القلوب) و این نشاط و شادابی روح، در سلامتی جسم موثر است.


وی در پایان بیان کرد: از مجموعه دستورات دین برای سلامتی جسم و روح، می‌توان اهمیت انسان و سلامتی او را استنباط کرد.




نظرات کاربران