تاریخچه «صحن جامع رضوی» تاریخچه «صحن جامع رضوی» تاریخچه «صحن جامع رضوی» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاریخچه «صحن جامع رضوی» تاریخچه «صحن جامع رضوی» تاریخچه «صحن جامع رضوی» تاریخچه «صحن جامع رضوی» تاریخچه «صحن جامع رضوی»

تاریخچه «صحن جامع رضوی»

همزمان با شیوع ویروس کرونا و کم شدن سفرها در سطح کشور به نقاط مختلف حرم مطهر رضوی سر زده و قصد داریم از طریق خواندن سطور مختلف، فرشته خیال را در آن حریم امن به پرواز درآوریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، فرا رسیدن ایام نوروز برای بسیاری از ایرانیان فرصتی برای مسافرت و گردش را فراهم می‌کند. سفرهایی که شمار بالایی از آن به مشهد الرضا علیه السلام منتهی شده و شوق زیارت امام هشتم رنج پیمایش راه طولانی را بر مسافران کم می‌کند.


امسال اما آخرین عید نوروز قرن چهاردهم هجری شمسی همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا در سراسر دنیا و به ویژه ایران شده و همین موضوع سبب ساز قرنطینه خانگی و کاهش چشمگیر مسافرت‌ها تا نزدیک صفر شده است. بر همین اساس گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا تصمیم دارد هر روز صبح به معرفی گوشه‌ای از بهشت آستان مقدس رئوف اهل بیت حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و ثنا بپردازد و روح مخاطب را بدین وسیله به سمت قبله هفتم روانه کند. با ما در پرونده «باز هم زائرتان نیستم از دور سلام» همراه باشید، تا در سومین شماره این پرونده سری بزنیم به صحن جامع رضوی و بیشتر با آن آشنا شویم.


صحن جامع رضوی در جنوبی‌ترین نقطه حرم مطهر واقع شده و عنوان بزرگترین صحن حرم را نیز به خود اختصاص داده است. صحن جامع رضوی ازطریق دو بست، با خیابان‌های امام رضا یا همان خیابان تهران سابق و خیابان شهید اندرزگو که سابقا خسروی‌نو نامیده می‌شده است، ارتباط دارد.


این صحن از شمال به رواق امام خمینی ره، صحن قدس، صحن جمهوری اسلامی، صحن غدیر، صحن کوثر و بسط شیخ بهایی مرتبط می‌شود. در قسمت‌های شرقی و غربی این صحن هم ایوان‌های بزرگی که شرح آن در ادامه می‌آید زائران را به بسط‌های خروجی حرم راهنمایی می‌کند.


 


علت ساخت صحن جامع رضوی


در زمینه شکل گیری این صحن بایستی اشاره کرده که باتوجه به رشد فزایندۀ زائران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ویژه در ایام تابستان و مناسبت‌های خاص، ساخت صحنی بزرگ که ظرفیت شمار زیادی از زائران را داشته باشد، بیش از پیش ضروری جلوه می‌کرد. لذا صحن جامع رضوی با مساحت ۱۱۷هزار و ۵۸۴مترمربع، در ۱۳۶۶ شروع و در ۱۳۸۱ به پایان رسید.


این صحن که بزرگ‌ترین صحن حرم رضوی هم هست با کاربری عبادی مذهبی، ۶ منارۀ رفیع و ۳ ایوان دارد. ایوان غربی صحن جامع، باب الهادی، ایوان شرقی آن باب الکاظم و ایوان جنوبی آن ایوان ولی عصر (عج) نام دارد.


 


مناره‌های عظیم در بزرگ‌ترین صحن حرم مطهر


ایوان ولی عصر، با دو مناره به ارتفاع ۷۰متر و ایوان‌های غدیر و کوثر هر کدام با دو مناره به ارتفاع ۵۷ متر، شکوه و عظمت خاصی به صحن جامع رضوی بخشیده‌اند. این صحن که بزرگترین صحن ساخته شده در طرح توسعۀ حریم حرم مطهر است، در مجموع، ۵۵ غرفه و گنجایش ۷۰هزار نمازگزار را دارد.


تزیین صحن جامع رضوی شامل سنگ‌های ابزار خورده و کاشی‌های زیبایی است. سنگفرش انجام شده در این صحن، آمیزه‌ای از معرق و معقلی سنگهای الوان و گرانیت و خلج است.


 


باب الجواد راه ورودی به قلب توست


از جمله نقاط خاطره انگیز و بسیار پر طرفدار صحن جامع رضوی، یکی از ورودی‌های جنوبی آن است که به یاد دردانه حضرت علی بن موسی الرضا، باب الجواد علیهماالسلام نام گرفته است. شعرا و آنها که ذوق فراوان در مدح حضرت داشته‌اند در مجموعه‌های خود بسیار از این ورودی یاد کرده و خیل زیادی از زائران ارتباط عاطفی تنگاتنگی با این قسمت از حرم بر قرار کرده‌اند.


آستان قدس رضوی برای رفاه حال زائران برخی فروشگاه‌ها را در ورودی حرم قرار داده است تا آنها بتوانند برخی اقلام ضروری خود را به راحتی و پس از زیارت تهیه کنند. بیشتر این اماکن در کنار ورودی باب الجواد واقع شده است.


در همین راستا و درست در فاصله چند قدمی باب الجواد (ع)، نمایشگاهی دائمی از محصولات آستان قدس رضوی واقع شده است. در همان حوالی فروشگاه عطاری، کتابفروشی آستان قدس رضوی، فروشگاه مواد غذایی (به صورت شبانه روزی) و فروشگاه فرش آستان قدس نیز به چشم می‌خورد.


 


ورودی پارکینگ حرم به صحن جامع رضوی


گفتنی است که دو دستگاه پله برقی، ارتباط این صحن را با پارکینگ شمارۀ ۱ و شمارۀ ۲( ویژۀ خدام) برقرار میکند. راه ورودی به رواق امام خمینی۶ و دارالمرحمه و رواق کوثر و رواق غدیر از این صحن میباشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران