«پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام «پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام «پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام «پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام «پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام «پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام «پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام

«پس از بیست سال»؛ روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام

کتاب «پس از بیست سال» روایت داستانی نبرد میان دو قرائت از اسلام است که به قلم سلمان کدیور به نگارش درآمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ کتاب «پس از بیست سال» رمان تاریخی مذهبی با محوریت جریانات به خلافت رسیدن امام علی(ع) تا قیام عاشوراست. این رمان خواندنی که محصول مدرسه رمان شهرستان ادب است، به طور ویژه خارج از بخش رقابتی دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تجلیل شد، در واقع این تجلیل به دلیل تلاش‌های موثر نویسنده در زمینه دراماتیک کردن تاریخ و وقایع دینی و هویتی بود.


 سلمان کدیور نویسنده این اثر، متولد ۱۳۶۵ در شیراز است و تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی ارشد ادامه داده است. او پنج سالی است که داستان‌نویسی را به صورت جدی آغاز کرده و برای نگارش این رمان حجیم ۴ سال زمان صرف کرده است. این اثر خوشخوان، پیشتر در هفدهمین دوره جایزه قلم زرین در بخش رمان بزرگسال به عنوان برگزیده انتخاب شده بود.


 با توجه به اینکه اغلب رمان‌های تاریخی از زاویه دید دانای کل روایت می‌شود؛ در این اثر نیز نویسنده همین زاویه دید را برای روایت تاریخی خود پیش گرفته و سعی کرده به یک مقوله تاریخی در قالب داستان بپردازد و دو قرائت از اسلام را به چالش و تصویر بکشد و نشان دهد که با این دو قرائت می‌توان جامعه را به سرمنزل مقصود رساند یا منحرف کرد.


همانطور که نویسنده معتقد است؛ رمان تاریخی می‌تواند آمیزه‌ای از ذوق نویسنده و واقعیت‌های تاریخی باشد. هنگامی که نویسنده می‌خواهد رمان غیرتاریخی خلق کند، بی‌شک سوار بر اسب خیال می‌شود و شروع به نوشتن می‌کند و شخصیت و ماجرا خلق می‌کند؛ اما نویسنده رمان تاریخی باید توجه داشته باشد که شخصیت‌ها و وقایع مسلم تاریخی وجود دارند و همین امر قدرت مانور نویسنده را کاهش می‌دهد.


 اما نکته قابل توجه در رمان تاریخی به ویژه «پس از بیست سال» این است که نویسنده تلاش کرده جنبه زهد و مظلومیت حضرت علی (ع) را تبیین کرده و با نگاه جامعه‌شناسانه ویژگی‌های مردم کوفه و مشخصات روانی آدم‌های شام را مورد توجه قرار دهد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران