ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی

ضرورت مثبت‌اندیشی و تقویت نشاط معنوی

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به نکات طلایی مقابله با آسیب‎های روحی و روانی کرونا در خانواده، گفت: هفت نکته طلایی برای مقابله با آسیب کرونا وجود دارد که عمل به آن‌ها در این شرایط برای هر فردی حیاتی و بسیار سودمند به شمار می‌آید که از جمله آنها حفظ آرامش و گشاده‌رویی، مثبت‌اندیشی، امیدآفرینی و تقویت نشاط معنوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، غلامعلی افروز، روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران، در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به نکات ضروری روحی و روانی که برای مقابله با آسیب کرونا در شرایط فعلی باید به آنها توجه داشت، گفت: اینکه این رو‌زها همه مضطرب باشیم عجیب نیست، اما اینکه این اضطراب تا چه حد بر زندگی روزمره ما اثر گذاشته، قابل تأمل است. هرچند اضطراب ناشی از نگرانی‌هایی مانند از دست دادن شغل، سلامتی عزیزانمان، ترس از ناشناخته‌ها و اینکه نمی‌دانیم بعداً چه خواهد شد، در میان تمام نگرانی‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند.


 


به خودمان متذکر شویم که تنها نیستیم



وی افزود: دیدن برخی تصاویر ناراحت‌کننده و تفکر در مورد از دست دادن عزیزان و شغل و درآمد و سبک زندگی روزمره که امروز متوقف شده، همگی باعث شده‌اند بیش از هر زمان دیگری احساس تنهایی، استرس، ناامیدی و افسردگی در جامعه گسترش یابد. در کنار این‌ها دلتنگی برای عزیزانمان هم هست و انگار به ‎هر چیزی نگاه می‌کنیم، موجی از ناامنی وجودمان را دربرمی‌گیرد. لذا در این بحران و روز‌های سخت باید به خودمان متذکر شویم که قطعاً تنها نیستیم.



استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه اضطراب یک واکنش طبیعی و قابل توجیه در برابر اپیدمی ویروس جدید کروناست، اما تنها هیجانی نیست که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: باید توجه کرد افرادی که دچار وسواس فکری ـ عملی یا یک اختلال اضطرابی دیگر هستند، جوّ ناامن و استرس‌برانگیز کنونی می‌تواند طوفانی از عوامل محرک را در آن‌ها ایجاد کند. این روز‌ها شنیدن اخبار‌ منفی و نگران‌کننده برای افرادی که از بیماری مزمن رنج می‌برند می‌تواند آن‌ها را در مارپیچی از دلهره و وحشت گرفتار کند.



استاد تمام دانشگاه تهران تصریح کرد: در این میان افرادی بابت مشکلات روحی در این شرایط خود را سرزنش می‌کنند؛ لذا به همه این افراد تأکید می‎شود که بدانند احساسات منفی آنها، از اندوه و اضطراب گرفته تا ناامیدی و خشم و وحشت، طبیعی و بهتر است در این شرایط از طریق تماس‌های مجازی از عزیزان و دوستان خود کمک بخواهند تا آن‌ها را حمایت کنند و این حس به آن‌ها القا شود که درک می‌شوند و تنها نیستند.



افروز با بیان اینکه مردم نباید از احساساتی که دارند خجالت بکشند و یا سعی کنند آن‌ها را پوشش دهند، گفت: مردم ما در این شرایط باید نگرانی‌هایشان را مهم بدانند و برای آرام شدن در موردشان بنویسید و حتی به نگرانی‌های دیگران هم گوش دهند. در این شرایط نباید اجازه دهید خشم و استرس در روح و روان شما انباشته شود و به شما غلبه کند. این اتفاقی است که با نادیده گرفتن احساسات منفی روی خواهد داد. لذا هرچه را در کنترل شما نیست باید رها کنید.



وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله این روز‌ها که به برقراری تعادل روحی کمک می‌کند، حفظ ارتباط با دیگران است، اظهار کرد: وقتی احساس تنهایی و ناامیدی غلبه می‌کند، وقت آن است که از تکنولوژی کمک گیریم و با یک عزیز و یا دوست خوب ارتباط برقرار کنیم. خودمان باید متوجه شویم در این لحظات چه چیزی بهتر کمک‌مان می‌کند تا از حال بد خارج شویم. این‌ اقدامات را باید برای تیمار روح انجام داد.


 


۷ نکته طلایی


این روانشناس مطرح کشور با اشاره به هفت نکته طلایی برای مقابله با آسیب کرونا، گفت: اولین نکته حفظ آرامش و گشاده‌رویی است. باید بدانیم که اضطراب و تنیدگی روانی، توان ایمنی بدن ما را سست می‌کند. دومین نکته مثبت‌اندیشی، امیدآفرینی و تقویت نشاط معنوی است، چرا که احساس ناامیدی و دلمردگی، سلامت زیستی و روانی انسان را به مخاطره می‌اندازد.

افروز اضافه کرد: تغذیه مناسب و خواب شبانگاهی سومین نکته طلایی در این شرایط است، چرا که تغذیه سالم، به ویژه توجه خاص به مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین D و C و خواب آرام‌بخش شبانه در سلامت روان و آرامش و تقویت قوای ایمنی بدن بسیار مهم است. براساس یافته‌های پژوهشی در زمینه روان‌شناسی خواب، مطلوب‌ترین چرخه زمانی خواب که سلامت زیستی و روانی و آرامش سلول‌های عصبی مغز را فراهم می‌کند، از حداقل یک ساعت قبل از نیمه شب تا هنگام اذان صبح است.

استاد تمام دانشگاه تهران با بیان اینکه شستن مرتب دست‌ها، ترجیحاً با آب گرم و صابون و اطمینان از تمیزی صورت، نکته طلایی مهم دیگری است که این روز‌ها نیز بدان تأکید می‎شود، افزود: نوشیدن حداقل هفت لیوان بزرگ آب خیلی گرم در طول روز از دیگر نکات مهمی است که در سلامت فرد اثرگذار است. همچنین تمیز نگه داشتن ناحیه گلو و تار‌های حنجره با غرغره کردن محلول آب گرم و نمک، به ویژه پیش از خواب شبانه و اول صبح از دیگر نکات مهم در این روزهاست.

وی ابراز کرد: ورزش کردن یکی دیگر از نکات مهم و طلایی در این دوران است، چرا که باعث می‎شود هورمون‌های حال خوب در بدن افزایش پیدا کند و قدرت زیادی در کاهش استرس دارد. پس اگر در خانه بالکن دارید می‌توانید از فضای آن برای انجام چند حرکت ورزشی استفاده کنید. در نهایت در کنار تمامی این حرکات نیایش، تلاش و توکل به خالق علیم و حکیم و قدیر را نباید فراموش کنیم تا ضمن سلامت تن، دل‎های ما نیز آرام شود.




نظرات کاربران