حج یک فریضه جهانی است حج یک فریضه جهانی است حج یک فریضه جهانی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج یک فریضه جهانی است حج یک فریضه جهانی است حج یک فریضه جهانی است حج یک فریضه جهانی است حج یک فریضه جهانی است

حج یک فریضه جهانی است

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با ابراز امیدواری رفع مشکلات بهداشتی برای عزیمت حجاج بیت الله الحرام گفت: حج برای ثمردهی باید توأم با شعور و معرفت باشد که ترویج این مسأله را روحانی کاروان برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فاطمی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی حج، با بیان این که یکی از واجبات مهم در اسلام مسأله حج است، اظهار داشت: بر انسان مستطیع حداقل یک بار در طول عمر واجب است و از جمله واجباتی است که جزو ضروریات اسلام محسوب می‌ شود.


 


وی تصریح کرد: حج همچون نماز ضروری دین است و در صورت استطاعت و باز بودن راه باید افراد مستطیع به حج عزیمت کنند. بنابراین اگر انسان شرایط مالی و بدنی و راهی داشته باشد باید برود البته گاهی برخی افراد ناآگاه می‌ گویند به جای حج به فقرا و مساکین کمک کنیم که حرف هایی عوامانه و مطالعه نشده است.


 


استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که هیچ عملی جایگزین حج نمی شود، خاطرنشان کرد: در برخی روایات آمده است: «اگر زمانی بیاید که زائران بیت الله الحرام نتوانند به حج بروند، دولت اسلامی باید خودش مخارج این سفر را فراهم کند که آن خانه مقدس بدون زائر نماند».


 


وی با اشاره به سخن امیرمؤمنان در مورد حج خاطرنشان ساخت: حضرت در نهج البلاغه با حالت تأکید می‌ فرمایند: « خدا را خدا را در حج، تا زمانی که این خانه با عظمت زیارت شود شما صیانت شده و از شر دشمنان اسلام امنیت پیدا می‌ کنید و اگر آن را ترک کنید منتظر ذلت و خاری و حتی عذاب الهی در دنیا باشید».


 


حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با بیان این که اهمیت زیارت خانه خدا بر کسی پوشیده نیست، ابراز داشت: این زیارت اگر توأم با معرفت و شعور باشد و زائران شرایط سفر را درک کنند برکات خود را نمایان می‌ کند، چراکه حج یک فریضه جهانی است که همه انسان ها با رنگ های مختلف و زبان های مختلف از دورترین نقاط عالم جمع می‌ شوند و یک دیگر را می‌ بینند.


 


وی اضافه کرد: حجاج در این سفر نورانی مشکلات سیاسی و اجتماعی یکدیگر را درک می‌ کنند و به وحدت می‌ رسند چرا که حج یکی از مشترکات جهان اسلام است و همه مذاهب اسلامی به آن اعتقاد دارند؛ حج نشان گر این است که انسان ها با تمام اختلافات می‌ توانند در کنار هم قرار بگیرند.


 


این مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به لزوم معرفت در حج و توجیه درست زائران عنوان کرد: این فریضه می‌ تواند شیطنت های دشمنان اسلام را دفع کند، چرا که دشمنان و بدخواهان اسلام از دیدن صحنه های فشرده جمعیت در این کنار خانه خدا حساب می‌ برند.


 


وی در بخش دیگری از سخنان خود رسالت روحانیون کاروان ها را در این سفر حساس ارزیابی کرد و یادآور شد: در روایات ما وارد شده که هرکسی در خانه خدا محرم شود تمام گناهانش بخشیده می‌ شود، اما این موضوع همراه با شرایطی است که باید زائران فراهم کنند، بنابراین احساس می‌ کنیم که روحانیون رسالت سنگینی بر عهده دارند.


 


حجت الاسلام والمسلمین فاطمی تصریح کرد: حج وقتی با شرایط خاص خود همراه شود آثار خود را نشان می‌ دهد از این رو روحانیون و جمله افرادی که سخنران آزاد هستند باید روایات مربوط به حج را درست بشناسند و شرایط آن را به صورت کامل برای مردم بیان کنند.


| شناسه مطلب: 99792




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران