نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال

نماز زیارت در مسجدی به قدمت بیش از هزار سال

همزمان با شیوع ویروس کرونا و کم شدن سفرها در سطح کشور به نقاط مختلف حرم مطهر رضوی سر زده و قصد داریم از طریق خواندن سطور مختلف فرشته خیال را در آن حریم امن به پرواز درآوریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، یکی از جاهایی که هنگام زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام همواره شلوغی خاصی را تجربه می‌کند و معمولا برای حضور در آن مکان زوار به انتظار صف می‌کشند، مسجد بالاسر در جوار مضجع نورانی امام هشتم علیه السلام است. مسجدی که از نامش هم پیداست، درست در بالای سر حضرت قرار دارد.


مسجد بالاسر در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شده است؟


در خصوص تاریخچه این مسجد باید گفت که مسجد تاریخی بالاسر، اولین بنایی است که پس از روضۀ منوره ساخته شده است و بیش از هزار سال سابقۀ تاریخی دارد. این بنا بین روضۀ منوره و رواق دارالسیاده قرار دارد.


این مسجد تاریخی در دوره غزنویان یعنی سال ۴۲۵ هجری قمری در غرب روضۀ منوره ساخته شده است. بانی مسجد بالاسر، ابوالحسن عراقی است که یکی از رجال معروف آن دوره به شمار می‌آمده و معروف به «دبیر» است.


تاریخچه‌ای از محراب و سقف مسجد بالاسر و تعمیر آنها


اگر توفیق قرائت نماز زیارت در این مکان را در گذشته داشته باشید حتما چشم‌تان به محراب زیبایی که در مقابل‌تان قرار گرفته افتاده است. در ضلع جنوبی مسجد بالاسر محرابی از کاشی معرق با ِسبکی زیبا ایجاد شده است و کنار آن، تاریخ ۱۳۶۲ هجری قمری و در طرف دیگر، نام محمدخان رضوان به عنوانکاشی‌ساز و نقاش محراب به چشم می‌خورد. 


در گذشته سقف این مسجد از چوب و آجر ضربی تشکیل شده بود که بر اثر فرسودگی و خرابی که ناشی از مرور زمان بر آن عارض شده بود، این سقف برداشته شد و با اسلوبی جدید و بتون مسلح تجدید بنا شد و در ادامه کاشی کاری و تزئین گردید. در ادامه ضلع شمالی آن نیز توسعه یافت و به رواق دارالشکر متصل شد.


محراب قدیمی که سابقا در ضلع جنوبی مسجد بالاسر قرار داشت، بر اثر تعمیرات یادشده که در طی سال‌های ۱۳۴۲-۱۳۴۴ انجام شد، به ناچار برداشته شده و به همان صورت به موزه آستان قدس منتقل شد.


ابعاد و تزئینات مسجد بالاسر


مسجد تاریخی بالاسر به لحاظ ابعاد و اندازه، ۸ متر طول، ۴/۵ متر عرض و ۱۰متر ارتفاع دارد. در خصوص تزئینات مسجد نیز باید گفت که ازاره مسجد، سنگ مرمر و در بالای سنگ مرمر، به کاشی‌های الوان شش ضلعی که حاوی آیاتی از قرآن کریم و احادیث و هشت ضلعی منقوش شده، مزین است.


در بالای قسمت کاشی شدۀ دیوار، دو کتیبۀ چشم‌نواز و زیبا وجود دارد. یکی از این  کتیبه‌، که کتیبۀکاشی سنجری چینی مانند، به عرض ۵۰ سانتی متر است و رنگ آبی بوده که مزین به آیاتی از قرآن کریم به خط ثلث است.


همچنین در بالای طاق این مسجد که به حرم مطهر نیز متصل است، دو بیت از دعبل خزاعی شاعر مشهور اهل بیت علیهم السلام به چشم می‌خورد. این ابیات زیبا بدین شرح هستند؛


 قبران فی طوس خیر الناس کلهم                   وقبر شرهم هذا من العبر


 لا ینفع الرجس بقرب الزکی                         ولا علی الزکی بقرب رجس من ضرر




مطالب مرتبط

نظرات کاربران