آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند

آیت‌الله فقیهی: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند

استاد حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت رفع حاجات مردم گفت: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند، اما ناصر و ولی حقیقی خداست، از این رو در روایت بیان شده که اگر افرادی برای رفع حاجتشان به شما مراجعه کردند، حاجاتشان را برآورده کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد تفسیر حوزه، امروز، ۱۹ فروردین‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره بقره که به صورت اینترنتی در حال برگزاری است، به آیه ۱۰۷ این سوره «أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ » اشاره کرد و گفت: در آیات گذشته به بحث نسخ پرداخته شد؛ نسخ در اسلام پذیرفته شده است، همان طور که ادیان قبل از پیامبر نسخ شدند.


وی با بیان اینکه نسخ شامل دو بخش تکوینی و تشریعی است، افزود: یهودیان به نسخ برخی احکام و آیات قرآن ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند که اگر حکمی از خدا صادر شده، باید الی الابد ثابت باشد وگرنه نشانه عالم نبودن خدا و اشتباه است که حکمی را عوض کرده است.


فقیهی با بیان اینکه ممکن است در زمان و مکانی امری مصلحت باشد و در زمان و مکان دیگر مصلحت نباشد، لذا نسخ احکام به دستور خدا صورت می‌گیرد و خدا به مفاسد و مصالح آگاه است، اظهار کرد: ممکن است مصلحت جامعه این بوده که قبله مسلمین بیت‌المقدس باشد و در زمان دیگری این مصلحت تغییر یافته است، لذا ما مسئله نسخ را می‌پذیریم.


استاد سطح خارج تفسیر حوزه علمیه اضافه کرد: وقتی خداوند دستوری می‌دهد، قطعاً از روی حکمت و مصالح و علم است؛ خداوند مالکیت آسمان‌ها و زمین و بین آن‌ها و ستارگان و ... را دارد و آن را بر اساس نظم دقیق آفریده که اگر یک ثانیه از این نظم بیرون بروند، متلاشی خواهد شد.


فقیهی با اشاره به این آیه «أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ» افزود: اولین نکته این آیه آن است که خداوند آسمان‌ها و زمین را در هر لحظه و آن اداره می‌کند و طوری نیست که آفریده شده و رها شده باشند؛ ستارگان و کهکشان‌ها و زمین همه در سیری در حال حرکت هستند و اداره آن بر عهده خداوند است، یعنی ملک به معنای خالق، اداره‌کننده و مدبر است.


وی افزود: یکی از اشتباهاتی که برای انسان رخ می‌دهد، این است که تصور می‌کند خیلی‌ها یاور و ولی او هستند؛ این اشتباه در اثر اعتماد به دوستان، آشنایان و ... است، ولی خدا اشاره کرده که دوستی‌ها زوال می‌یابد، زیرا گاهی همان دوستی که خیلی ارزشمند است و مبدل به دشمن می‌شود. 


فقیهی تصریح کرد: خداوند تأکید فرموده است که شما غیر از خدا هیچ ولی و یاوری ندارید؛ لذا به خدا اعتماد کرده و او را دوست و ولی قرار دهید. البته اشکال ندارد انسان با همه رفیق و خوب باشد و از آنان کمک بگیرد ولی باید بدانیم که ناصر و ولی واقعی ما خداوند است و اگر کسی این روحیه را پیدا کرد، تحت ولایت خدا قرار می‌گیرد.


تبعیت  از دستور پزشک شرعی است


استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه هر حرکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و ... باید با کمال عقل، درایت و مشورت انجام شود و نتیجه همه امور را باید به خدا واگذاریم، اظهار کرد: تمام انسان‌های روی زمین باید این تفکر را اعم از مسلمان و غیر مسلمان داشته باشند که خدا را یاور خود بدانند؛ الان در بیماری‌هایی مانند کرونا که رخ داده است، دستور از تبعیت پزشک را قانونی و شرعی می‌دانیم، ولی نتیجه در دست خداست و هر چه او مصلحت بداند، رخ می‌دهد.


وی با بیان اینکه نباید اعتماد زیادی به دیگران داشته باشیم و برعکس باید به خدا اعتماد کنیم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند به اروپا و آمریکا اعتماد نکنید و به خدا توکل کنید و به قدرت خویش اعتماد داشته باشید. اینکه چشم برخی افراد به این است که از جایی کمک بگیرند، این کمک‌ها جزیی و ناپایدار است، ولی حمایت و لطف خدا دائمی و فراوان است.


وی با بیان اینکه آیا خطاب آیه به پیامبر است یا به مردم؟ گفت: یعنی آیا به پیامبر خطاب شده که آیا نمی‌دانی ملک آسمان‌ها و زمین برای خداست و ولی‌ای غیر از خدا نداری؛ در قرآن آیات زیادی هست که خطاب آن به پیامبر شده، ولی در واقع خطاب آن به مردم است، مثلاً در مورد طلاق خطاب به پیامبر شده، ولی در واقع بیان حکم طلاق و عده و ... برای همه مردم است. 


استاد حوزه علمیه تأکید کرد: انسان‌ها وسیله و ابزار برای تحقق ولایت و نصرت الهی هستند، ولی ناصر و ولی حقیقی خداست، از این رو در روایت بیان شده که اگر افرادی برای رفع حاجتشان به شما مراجعه کردند، حاجاتشان را برآورده کنید، زیرا خدا به شما لیاقت این وساطت را داده است؛ خدا ولی آن فرد است، ولی خواسته تحقق آن از طریق شما صورت بگیرد. بنابراین تا می‌توانید در رفع نیاز مردم در حد توان خود بکوشید و آن را تلقی به خیر کنید.




نظرات کاربران