بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند

بلومبرگ گزارش داد: زنگ خطر کرونا در مکه و مهاجرانی که قربانی می‌شوند

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از افزایش قابل ملاحظه و ملموس تعداد مبتلایان به کرونا در مکه خبر داد و نوشت: میزان ابتلای کارگران خارجی و مهاجران در این شهر به کووید ۱۹، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

پایگاه خبری عربی ۲۱  با ترجمه گزارش بلومبرگ آورده است: عربستان برای مهار انتشار ویروس کرونا در مکه تلاش می‌کند و مسئولان سعودی سعی دارند این ویروس را در مناطق حاشیه‌نشین و فقیر اطراف این شهر که در آن کارگران خارجی ازدحام زیادی دارند، کنترل کنند و این در شرایطی است که در بیشتر شهرهای عربستان مقررات منع آمد و شد اعمال شده است.


تعداد بیماران کرونایی در مکه مکرمه که حدود یک میلیون جمعیت دارد تا شامگاه دیروز دوشنبه(۲۵ فروردین) به ۱۰۵۰ نفر رسیده است که در مقایسه با تعداد مبتلایان در ریاض، پایتخت عربستان رقم قابل توجهی است؛ چرا که ریاض با جمعیتی سه برابر جمعیت مکه، مبتلایان را ۱۴۲۲ نفر اعلام کرده است.


بلومبرگ می‌فزاید: مناطق فقیرنشین مکه و مهاجران غیر قانونی که در این شهر زندگی می‌کنند، مهار ویروس کرونا را برای عربستان سخت کرده است.


در ماه مارس گذشته پنج تن از کارگران شرکت ساختمانی «گروه بن‌لادن» در مکه به کرونا مبتلا شدند و حدود ۸ هزار کارگر نیز در قرنطینه قرار گرفتند و همین امر موجب توقف عملیات توسعه مسجدالحرام شد؛ این در حالی است که مدیریت این شرکت از پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کارگران در قرنطینه امتناع کرده است.


کنترل مکه در بحران کرونا، حافظ مشروعیت خاندان سعودی


در گزارش بلومبرگ تأکید شده است که حفظ شهر مقدس مکه در برابر بیماری همه‌گیری که ایتالیا و آمریکا را در نوردیده، بسیار مهم است زیرا این شهر پایگاه اسلامی مهمی برای مسلمانان جهان است و  حمایت از آن در چنین شرایطی، برای حفظ مشروعیت خاندان سعودی حاکم بر عربستان و پادشاه آن که ملقب به «خادم حرمین شریفین» است، بسیار ضروری است.


در ادامه گزارش آمده است: مقامات سعودی از افزایش انتشار کرونا در مکه هراس دارند تا قدرت عربستان در حمایت از این شهر مقدس که بیانگر مشروعیت حکومت سعودی است، زیر سؤال نرود.


این در حالی است که مکه نخستین شهر تحت قرنطینه در عربستان در فوریه گذشته بوده و مسجدالحرام نیز در ماه مارس پس از انتشار کرونا تعطیل، زیارت‌های دینی متوقف و همه مساجد عربستان بسته شد.


این گزارش همچنین حاکی است که طبق آمارهای وزارت بهداشت عربستان میزان ابتلای مهاجران به کرونا در مکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و این میزان بالا سؤالاتی را درباره نقش مهاجران در انتشار این بیماری به وجود آورده و سبب شده است سعودی‌ها با حمله به کارگران مهاجر، آنان را به هراس‌افکنی در جامعه و انتشار عمدی ویروس کرونا متهم کنند.


محمد العلوان، از کاربران توئیتر نیز در توئیتی با واکنش در برابر این وضعیت نوشت: «امیدوارم مقامات عربستان پس از پایان کرونا شرایطی انسانی برای کارگران فراهم کنند».


در همین راستا، توفیق الربیعه، وزیر بهداشت عربستان در گفت‌و‌گویی تلویزیونی به وجود این مشکل اذعان و اعلام کرده است کمیته‌ای برای بررسی این معضل تشکیل شده و دولت عربستان قول داده است بیماران کووید ۱۹ را که در میان آنان مهاجران غیرقانونی نیز هستند، رایگان درمان کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران