تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل

تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل

نویسنده کتاب حاضر به بررسی و شرح موضوع «تقریب در اندیشه» به عنوان یکی از مهم ترین وظایف در راستای تقویت و تحکیم وحدت مواضع عملی مسلمانان پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «رسالت ما؛ تقریب در اندیشه ها و وحدت در عمل» به قلم «آیت الله محمد علی تسخیری» نوشته شده و «انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» نیز آن را به چاپ رسانده است.

نویسنده در کتاب حاضر به بررسی و شرح موضوع «تقریب در اندیشه» به عنوان یکی از مهم ترین وظایف در راستای تقویت و تحکیم وحدت مواضع عملی مسلمانان پرداخته است.

در این راستا با استناد به قرآن کریم و سنّت شریف نبوی مباحثی چون: محور های وحدت اسلامی، ضرورت پیروی از سنّت و عمل به حدیث، هم زیستی ملت ها در دیدگاه اسلامی، نحوة شکل گیری مذاهب اسلامی، اصول و ارزش های جنبش تقریب مذاهب اسلامی، خود انتقادی از حرکت اندیشمندان اسلامی معاصر، ایجاد توازن میان ویژگی های فرد و کشور و جنبه های عام امت و... مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این مسیر برخی از پرسش ها و شبهات مطرح در این زمینه نیز پاسخ داده شده است. از میان آن پرسش ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد: «آیا فتنه انگیزی مذهبی میان شیعه و سنّی راه به جایی می برد؟»، «آیا تقریب سنّی و شیعه امکان پذیر است؟» و ... .

آیت الله تسخیری در فصل اول این کتاب به مفاهیم وحدت، تقریب و گفتگوی منطقی پرداخته تا معنای صحیح این مفاهیم برای مخاطب تبیین شود. ایشان سپس از محورهای وحدت صحبت به میان آورده و این محورها را قرآن کریم، سنت شریف نبوی و مرجعیت علمی و تفسیری اهل بیت «ع» معرفی کرده است.

در فصل دوم کتاب به راهبردهای مدیریت اختلافات مذهبی پرداخته شده است. آیت الله تسخیری در این فصل به اصولی که تقریبی ها باید بدان پایبند باشند اشاره کرده و نمونه هایی از تجربیات مثبت و منفی تعامل میان مذاهب را بیان می کند.

فصل سوم کتاب به پیشنهادهایی برای عمق بخشیدن به تقریب اختصاص دارد. در این فصل پیشنهاداتی در جهت تحکیم تقریب میان مذاهب اسلامی بیان می شود.


| شناسه مطلب: 99985




وحدت اسلامی کتاب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران