تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور

تصمیم عربستان برای توسعه غار های حرا و ثور

«خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه با صدور فرمانی، دستور توسعه دو پروژه غارهای «حرا» و «ثور» در شهر مکه را صادر کرد و با توجه به شیوع ویروس کرونا و فرصت نبود زائر، خواستار سرعت بخشیدن هرچه بیشتر در اجرای این پروژه‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روزنامه «سبق» عربستان، هدف از اجرای این پروژه‌ها پیرایش و حذف زوائد بصری در محدوده این دو غار و از بین بردن آن چیزی است که مقامات سعودی آن را رفتار اشتباه و ناصحیح برخی زوار بیت الله الحرام می‌دانند.


قرار است در پروژه توسعه غارهای حرا و ثور که به گفته مقامات سعودی مرحله اول آن ۳۰ روز به طول می‌انجامد، نوشته‌های موجود در دو غار و نوشته‌های روی صخره‌ها در مسیرهای منتهی به غار حرا و ثور حذف شود. همچنین قرار است موانع بتنی و سایه‌بان‌ها و تخته‌های چوبی در مسیر برداشته شود و سرویس‌های بهداشتی برای زائران درنظر گرفته شود.


غار حرا که در کوه حرا یکی از کوه‌های معروف شهر مکه و مشهور به «جبل النور» واقع شده‌است از اماکن مقدس نزد مسلمانان است که پیامبر اسلام (ص) هر ساله مدتی را در آن به عبادت می‌پرداختند و برای اولین در این مکان بر ایشان وحی نازل شد.


غار ثور هم که در کوه معروف ثور قرار گرفته در جنوب شرقی مسجدالحرام واقع شده و به دلیل اقامت سه روزه پیامبر اسلام در این غار در زمان هجرت از مکه به مدینه همواره نزد مسلمانان مقدس شمرده می‌شود.


پروژه توسعه غارهای حرا و ثور درحالی مطرح شده‌است که دولت سعودی تاکنون به اسم توسعه حرمین شرفین بسیاری از اماکن تاریخی و مقدس برای مسلمانان را تخریب کرده است. تخریب قبور ائمه در قبرستان بقیع، تخریب منزل پیامبر و حضرت خدیجه در مکه مکرمه و تخریب و تعطیلی تعدادی از مساجد تاریخی در مدینه منوره از جمله این موارد است.




نظرات کاربران