آیاتی که امیرالمؤمنین(ع) هنگام ولادت خواند

زمانی که امیرالمؤمنین(ع) همراه با مادرشان از کعبه خارج شد، رو به رسول الله(ص) کرد و آیاتی از قرآن را تلاوت کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، علامه مجلسي در بحار و شيخ صدوق در امالي خود حديثي را با كمي اختلاف نسبت به يكديگر از امام صادق(ع) نقل مي‎كنند: زماني كه فاطمه بنت اسد(س) از كعبه با اميرالمؤمنين(ع) خارج شد، حضرت به هنگام ديدار پدرشان خوشحال شد و بعد فرمود: «السلام عليك يا أبه و رحمة الله و بركاته»، يعني: سلام و رحمت خداوند بر تو اي پدر.سپس پيامبر اسلام(ص) وارد شد و به محض ورود، علي(ع) تكاني خورد و بر پيامبر لبخند زد و گفت: «السلام عليك يا رسول الله و رحمة الله و بركاته.» حضرت بعد از كمي مكث اين آيات را قرائت كرد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ- الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» و تا آخر آيات قرائت كردند. پيامبر گرامي اسلام(ص) هم بعد از آن فرمودند: حقا كه مؤمنين به وسيله ‌تو رستگار شدند. سپس حضرت علي(ع) دنباله آيات را خواندند تا «أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ- الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ»؛ سپس پيامبر(ص) فرمودند: به خداوند سوگند تو امير آناني و با علمت بر آنان حكومت مي‎كني و آنان مطيع تو خواهند شد. «به خدا سوگند تو راهنماي آنان هستي و به وسيله تو هدايت مي‎شوند؛ قَدْ أَفْلَحُوا بِكَ أَنْتَ وَ اللَّهِ أَمِيرُهُمْ تَمِيرُهُمْ مِنْ عِلْمِكَ فَيَمْتَارُونَ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ دَلِيلُهُمُ وَ بِكَ وَ اللَّهِ يَهْتَدُون‏.» پاسخ به يك پرسش: در ادامه در مورد صحت و سقم سند و مضمون اين روايت و مباحث معارفي پيرامون آن چند نكته تقديم مي شود: 1. اين روايت به سه طريق از احمد بن شاذان نقل شده است كه مرحوم شيخ طوسي در الامالي ص 706 و 707؛ علامه مجلسي در بحارالأنوار ج : 35 ص : 18؛ابن شهر آشوب در مناقب آل ابي طالب(ع) ج 2، ص 173 نقل كرده است. در يك طريق از قول امام صادق عليه السلام از قول پدران بزرگوارش نقل شده است. شايد نتوان همه راوياني را كه در سند اين حديث قرار گرفته اند توثيق نمود. ولي بر فرض صحت روايت مضمون اين حديث قابل دفاع و قابل پذيرش است. هر چند ما اصراري نداريم كه حتما اين مضمون را اثبات كنيم. ولي چنانچه كسي سند حديث را قبول كند مضمون آن قابل دفاع و پذيرش است. 2. قرآن در لوح محفوظ وجود داشته است فقط هنوز براي مسلمانان نازل نشده بود. به عبارت ديگر قرآن نازل يك وجود ديگري داشته كه وجود جمعي بوده و نزد خداوند بوده است، همان وجود جمعي كه در شب قدر بر پيامبر به يكباره و به صورت دفعي نازل شد و در طول رسالتش به تدريج نيز نازل گشت. پس قرآن قبل از بعثت هم وجود داشته است بنابراين ممكن است كه به قدرت و اراده الهي آياتي از آن قبل از نزول تدريجي آن ، از زبان وجود نازنيني مانند حضرت علي (ع) نيز جاري شود. 3. اگر كسي بنده خاص خدا باشد ، هيچ منعي ندارد كه به اراده و خواست خدا از كودكي عجايبي از او ظاهر شود تا مردم حق جو و حق طلب متوجه شوند كه او بنده خاص خداست و به سوي او گرايش پيدا كنند و از هدايت و نور او بهره بگيرند . البته ظهور اين عجايب سبب هدايت انسان هايي مي شود كه قلب سالم دارند و آيات الهي را درك مي كنند. قرآن مي فرمايد: وقتي مريم عذراء قنداقه پسر تازه تولد يافته اش عيسي را در آغوش ، وارد بر بني اسرائيل شد ، آن نامردمان او را به ناپاك دامني متهم كردند . او به امر خدا ، دفاع را به فرزند تازه متولد شده واگذارد و آن فرزند يكي دو روزه به زبان آمد و به سخن فصيح گفت: اني عبد الله آتاني الكتاب و جعلني نبيا و جعلني مباركا اينما كنت و اوصاني بالصلوة و الزكوة ما دمت حيا و برا بوالدتي و لم يجعلني جبارا شقيا و السلام علي يوم ولدت و يوم اموت و يوم ابعث حيا (سوره مريم،آيه 30-33) آيا اين كه عيسي در گهواره از پيامبر بودن خود سخن بگويد و تورات را تصديق كند و اعلام كند كه حرام هايي از تورات را براي شما حلال خواهم كرد و...(سوره آل عمران،آيه 46-49) عجيب نبود؟ آيا به اراده و اذن خدا اين عجايب به وقوع نپيوست؟ حال چگونه تلاوت قرآن از زبان حضرت علي محال باشد؟ 4.به استناد روايات موثق و صحيح، اميرالمومنين علي عليه السلام بر همه انبياء افضليت دارد، با اين حساب و نيز وقوع مشابه اين اتفاق در مورد حضرت عيسي ، چگونه وقوع آن از جانب امام علي را عجيب و باورنكردني بدانيم؟ 5. بر فرض عدم صحت اين روايت مهم اين است كه بدانيم كه ولادت حضرت علي عليه السلام در كعبه قطعي است و آنرا تمام علماي شيعه و اكثر علماي اهل سنت قبول دارند كه به طور نمونه به برخي از منابع اهل سنت در اين زمينه اشاره مي شود: 1 . حاكم نيشابوري مي نويسد: «روايات متواترى وارد شده كه فاطمه بنت اسد ، اميرمؤمنان على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - را در داخل كعبه به دنيا آورده است».( نيشابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ) ، المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ، ص 550 ، تحقيق : مصطفى عبدالقادر عطا ، ناشر : دارالكتب العلميه - بيروت ، الطبعه: الأولى، 1411هـ - 1990م) 2 . شاه ولي الله دهلوي مي نويسد : «و از مناقب وي رضي الله عنه كه در حين ولادت او ظاهر شد يكي آن است كه در جوف كعبه معظمه تولد يافت» .( دهلوي ، شاه ولى الله مشهور به محدث هند (متوفاي 1180هـ) ، إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء ، ج 4 ، باب : اما مآثر اميرالمؤمنين وامام اشجعين اسد الله الغالب علي بن ابي طالب رضي الله عنه ، تصحيح و مراجعه: سيد جمال الدين هروى) 3 . سبط ابن جوزي مي نويسد : «روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي‌كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ‌ورد» . (سبط بن جوزي حنفي ، شمس الدين أبوالمظفر يوسف بن فرغلي بن عبد الله البغدادي ، تذكره الخواص ، ص 20 ، ناشر : مؤسسة أهل البيت ـ بيروت ، 1401هـ ـ 1981م ). 4 . مسعودي مي نويسد: «محل تولد علي عليه السلام ، خانه كعبه است». (مسعودي ، أبو الحسن على بن الحسين بن على (متوفاي346هـ) ، مروج الذهب ، ج 1 ، ص 313؛ توجه به اين نكته هم لازم است كه در شيعه يا سني بودن مسعودي بين علماء اختلاف است ولي در هر صورت او نيز قائل است كه امام علي عليه السلام در كعبه به دنيا آمده است). 5. گنجي شافعي مي نويسد : «امير مؤمنان عليه السلام شب جمعه سيزده رجب ، سال سوم بعد از واقعه عام الفيل در داخل خانه خدا به دنيا آمد . كسي پيش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين از فضائل اختصاصي آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقامش به او عطا كرده است» . (گنجي الشافعي ، أبي عبد الله محمد بن يوسف بن محمد القرشي ، كفايه‌ الطالب في مناقب علي بن أبي طالب ، ص407 ، الباب السابع في مولده عليه السلام ، ناشر : دار أحياء تراث اهل البيت (ع) ، طهران ، الطبعه الثالثه ، 1404هـ ، 1362 ش) . 6. شبلنجى در نورالابصار از ابن صباغ نيز نقل مى‏كند كه: حضرت على(ع) در مكه داخل بيت‏الحرام متولد شد و آن گاه مى‏گويد: «وَ لَمْ يُولَد فِى البَيتِ الحَرامِ قَبلَهُ أَحد سِواهُ»( نورالابصار، شبلنجى، ص 85، نشر دارالكتب العلمية، بيروت) و دهها مورد ديگر. منبع: پرسمان دانشجوئي و ....




مطالب مرتبط

نظرات کاربران