دلیل ذکر نشدن نام قدس در قرآن از دیدگاه شیخ الازهر

احمد طیب، شیخ الازهر، تغییرات مکرر نام قدس در طول تاریخ را دلیل عدم ذکر آن در قرآن توصیف کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پايگاه خبري صدي البلد نوشت؛ احمد طيب، شيخ الازهر، سخن برخي افراد كه عدم ذكر نام قدس در قرآن را دليلي بر عدم حقانيت مسلمانان بر مالكيت بر اين شهر مي‌دانند را كلامي شبيه به هذيان توصيف كرد. وي در گفت‌وگو با شبكه‌ ماهواره‌اي «المصريه» تصريح كرد: نام قدس به صورت مستقيم در قرآن ذكر نشده بلكه در آيه «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ: منزه است آن [خدايى] كه بنده‏‌اش را شبانگاهى از مسجدالحرام به سوى مسجدالاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏‌ايم سير داد تا از نشانه‏‌هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست (سوره اسراء آيه ۱)، به صورت غير مستقيم به قدس شريف اشاره و آن شهر مبارك خوانده و اين خود دليلي بر اعجاز قرآن است. شيخ الازهر تغيير مكرر نام قدس در طول تاريخ را دليلي بر عدم ذكر آن در قرآن توصيف كرد و افزود: اين منطقه پيش از عهد اسلامي بارها توسط فارس،، بابلي‌ها، رومي‌ها فتح شده و هربار نام آن تغيير يافته است. شيخ الازهر از ايلياء، يبوس(نام كنعاني قدس شريف)، شهر داود به عنوان نام‎هاي قدس ياد كرد و توضيح داد: در ميدراش يهود (يكي از كتاب‌هاي ديني يهوديان) هفتاد نام براي قدس ذكر شده كه در قرآن تنها به يكي دو تا از اين نام‌ها اشاره شده است. وي افزود: به عنوان مثال مكه از ابتدا به نام مكه يا بكه بوده و نام آن تاكنون تغيير نكرده و به همين نام نيز در قرآن آمده است، زيرا وقتي با اين نام از آن ياد شد مردم مي فهميدند منظور چه مكاني است. وي در پايان گفت: قرآن با وصف از قدس ياد، كرده زيرا نام‌ها از نسلي به نسل ديگر تغيير مي‌كنند اما اوصاف ثابت هستند/. منبع: ايكنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران