روزه را با خرما و آب‌گرم بازکنید

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی استان قم عنوان کرد: وعده سحری، آغاز روزه‌داری است و به همین دلیل لازم است از غذاهای دیرهضم مانند میوه و سبزی استفاده شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، علي‌اكبر حق‌ويسي در خصوص فوايد روزه داري بيان كرد: روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان، باعث مي‌شود كه اعضاي بدن مخصوصاً دستگاه گوارش انسان، در طول 11 ماه كه كاملاً مشغول انجام فعاليت بودند به مدت يك ماه استراحت كرده و نيروي تازه اي بگيرند؛ از سوي ديگر، ذخاير چربي‌هاي مضري كه مخصوصاً در ناحيه شكم تجمع پيدا كرده و مي‌تواند مشكلات زيادي را براي ما ايجاد كند ، كاهش يافته و سموم بدن دفع مي‌شود. وي با اشاره به اصول تغذيه در ماه مبارك رمضان، اظهار كرد: روزه داران بايد از يك رژيم غذايي سالم و با كيفيت پيروي كنند تا به اين ترتيب بدن خود را با شرايط جديد تطبيق دهند؛ در ايام روزه داري برنامه غذايي افراد به دو وعده اصلي افطار و سحري محدود مي شود؛ در اين خصوص وعده سحري از اهميت ويژه اي برخودار است زيرا پس از اين وعده، ساعات روزه داري شروع شده و بدن انرژي ديگري دريافت نمي كند. اين كارشناس تغذيه افزود: به همين دليل بهتر است از غذاهاي ديرهضم مانند غذاهاي حاوي كربوهيدرات پيچيده " قندهاي مركب" و فيبر نظير ميوه، سبزي، غلات كامل و حبوبات مثل جو، گندم، عدس، لوبيا و نان‌هاي سبوس دار در اين وعده استفاده شود؛ متخصصين تغذيه تأكيد دارند كه در اين وعده غذايي بايد از خوردن غذاهاي سرخ شده ، پرچرب و شيرين پرهيز شود. **بدون سحري روزه نگيريد وي ادامه داد: وعده غذايي سحري، در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهاي عادي بوده و مهمترين وعده غذايي به حساب مي آيد؛ از آنجا كه تمام غذاهايي كه در اين وعده مصرف مي شوند، انرژي مورد نياز و مواد مغذي لازم براي تمركز و فعاليت روزمره را تأمين مي كنند، اشخاصي كه بدون خوردن سحري اقدام به روزه گرفتن مي كنند، در طول روز دچار افت قند خون، كاهش تمركز و پائين آمدن توان كاري مي شوند؛ اين عوارض هيچ ارتباطي با روزه گرفتن ندارد و تنها به دليل تغذيه نامناسب و عدم مصرف سحري مي باشد. حق ويسي تصريح كرد: روزه داران بايد سحري را مانند صبحانه كامل يا يك ناهار سبك ميل كنند؛ خوردن سالاد و ميوه در سحري نبايد فراموش شود، زيرا براي كاهش احساس گرسنگي و تشنگي بسيار موثر مي باشد. ** كاهو، بهترين سبزي براي وعده سحري وي عنوان كرد: حداقل سالادي كه مي توان تهيه كرد، سالاد خيار و گوجه فرنگي است كه مي توان با افزودن كمي هويج ياجوانه گندم ، عدس و ماش به ارزش غذايي آن افزود، اما بهترين سبزي كه مي توان به عنوان سالاد در سحر ميل كرد، كاهو است؛ اين سبزي در مقايسه با ساير سبزي‌ها داراي آب بسيار بالايي است و به همين دليل مي‌تواند از احساس تشنگي در طول روز بكاهد؛ همچنين فيبر بالاي كاهو، مانع ابتلاي روزه داران به يبوست مي شود. ** روزه را با خرما و آب‌گرم بازكنيد رييس گروه تغذيه معاونت بهداشتي استان قم در خصوص رژيم غذايي وعده افطار نيز گفت: بهترين رژيمي كه براي افطار مي توان استفاده نمود، رژيمي است كه در درجه اول حاوي مايعات و قندهاي ساده قابل جذب سريع باشد، زيرا در زمان افطار قند خون در پائين ترين حد خود قرار گرفته و مي تواند يكي از علل سردردهاي نزديك افطار باشد؛ به همين دليل توصيه مي شود شروع افطاري با خرما، آب گرم، چاي كم رنگ يا شير باشد، بدين ترتيب نياز شديد به مواد قندي به سرعت برطرف مي‌شود و بدن آمادگي بهتر براي استفاده از مواد غذايي ديگر را پيدا مي كند. ** غذاي اصلي در وعده افطار بايد به تدريج صرف شود وي ادامه داد: نبايد يكباره حجم زيادي از غذا يا مايعات وارد معده شود، چون اتساع ناگهاني معده باعث اختلال در جريان خون ديگر اندامها و اعضاء بدن شده و از طرفي باعث بروز سوء هاضمه نيز مي شود؛ پس بايد غذاي اصلي در وعده افطار، كم كم و به تدريج صرف شود؛ از طرف ديگر مصرف يكباره مقادير زيادي نوشيدني‌هاي سرد ممكن است علائم ناراحت كننده گوارشي در فرد روزه دار به وجود آورد و بايد از اين عمل پرهيز شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران