نکاتی که در ماه مبارک رمضان نباید فراموش کنید

کارشناس تغذیه برای روزه داری بهتر در روز‌های بلند سال و جلوگیری از آسیب بدن توضیحاتی داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پيام فرح بخش متخصص تغذيه در خصوص تغديه مناسب در اولين روز ماه رمضان، اظهار كرد: با توجه به اينكه امسال روزه داري در روز‌ها طولاني سال است، احتمال كم آبي بدن بالاست؛ لذا افراد در اولين روز‌هاي اين ماه بايد به خوراك خود بسيار اهميت دهند، توصيه مي‌شود در اولين روز كه بدن عادت به كم خوراكي و كم آبي ندارد از شير يا آب ولرم استفاده كنند. اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه افراد در اولين روز از ماه رمضان بايد از نوشيدن آب يخ پرهيز كنند، بيان كرد: نوشيدن آب يخ بلافاصله در زمان افطار آسيب جدي به بدن روزه داران وارد مي‌شود؛ لذا افراد بايد براي باز كردن روزه خود به جاي آب يخ از نوشيدني‌هاي گرم استفاده كنند، آب و شير ولرم همچنين چاي بهترين نوشيدني براي باز كردن روزه است.خرما بهترين ماده در تامين قند از دست رفته بدن فرح بخش با بيان اينكه افراد براي تامين افت قند خون مي‌توانند از مواد غذايي ساده استفاده كنند، عنوان كرد: بهترين ماده قندي خرما است؛ خرما به تامين قند بدن كمك مي‌كند، افراد براي كاهش بي حالي و ضعف خود مي‌توانند از سه الي ۴ خرما در زمان افطار استفاده كنند، خرما در تامين آب و قند بدن بسيار موثر است و براي سرحالي در زمان افطار بهتر است اين ماده مصرف شود. وي با تاكيد بر اينكه افراد پس از باز كردن روزه خود بايد چند دقيقه پس از مصرف مايعات، خوراكي‌هاي جامد استفاده كنند، مطرح كرد: بهتر است كمي نوشيدني گرم ميل كنند، نماز خود را بخوانند (براي فاصله انداختن بين جامدات و مايعات) و بعد جامدات را مصرف كنند؛ براي استفاده از مواد غذايي جامد پيش از ان از مواد غذايي آبكي مانند سوپ، آش و حليم استفاده كنند، اين مواد غذايي كمبود آب بدن را تامين مي‌كنند، انرژي از دست رفته را باز مي‌گرداند و حجم زيادي از معده را پر نمي‌كند.پس از افطار از ميوه‌هاي متنوع استفاده كنيد اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه افراد در اولين روز ماه رمضان اصلا نبايد از پلو خورشت در زمان افطار استفاده كنند، تصريح كرد: بعد از افطار، مصرف ميوه جات به ويژه ميوه‌هايي متنوع كه ويتامين و املاح بدن را تامين مي‌كند و قند خون بدن را افزايش مي‌دهند، مصرف شود. فرح بخش با تاكيد بر اينكه افراد پس از افطار، شام مصرف نكنند، بيان كرد: افراد با توجه به افطاري و ميوه جاتي كه مصرف كردند اصلا نبايد شام بخورند، اما سحر مانند وعده ناهار است، لذا مي‌توانند در اين زمان از پلو خورشت، چلو كباب، پلو مرغ و مواد غذايي ديگر استفاده كنند.در سحر از مواد غذايي كم نمك استفاده شود وي با اشاره به اينكه افراد در زمان سحر حتما بايد از مواد فيبردار استفاده كنند، گفت: سالاد و سبزيجات بهترين ماده تامين فيبر هستند؛ در زمان سحر بهترين ماده‌اي كه به تامين آب بدن كمك مي‌كند، استفاده از فيبر‌ها است؛ مصرف سبزيجات باعث مي‌شود آب بدن در طول روز تامين شود، همچنين در زمان سحري استفاده از لبنيات و دوغ توصيه مي‌شود. اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه افراد نبايد در وعده سحر از مواد غذايي پرنمك استفاده كنند، ياد آور شد: مصرف نمك باعث مي‌شود آب بدن زودتر از حالت عادي از بين رود؛ لذا در زمان سحري از مواد غذايي كم نمك استفاده شود، حتي اگر دوغ مصرف مي‌شود بايد حتما از نوع كم نمك باشد. منبع: خبرگزاري دانشجو




مطالب مرتبط

نظرات کاربران