پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج
پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج
پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه حج تبیین کرد؛

نقش انقلاب اسلامى در احیاى جنبه‌هاى سیاسى - اجتماعى حج

دکتر میرخلیلی با اشاره به ابعاد و جنبه‌هاى بارز سیاسى و اجتماعى حج گفت: امروز انقلاب اسلامى ایران به‌ منزله نماد تبلور این ابعاد شناخته شده و در مجامع مختلف بر جایگاه کنونى آن توجه مى‌شود.

دكتر سيد جواد ميرخليلي پژوهشگر علوم سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني حج اظهار داشت: بدون ترديد، انقلاب اسلامى ايران تأثيرات عميقى بر مناسبات موجود در عرصه روابط بين‌الملل، به‌طور عام، و مناسبات كشورهاى منطقه و همچنين كشورهاى اسلامى، به‌طور خاص بر جاى گذاشت. وي با بيان اين كه انقلاب اسلامى مردم ايران، در چارچوب ارائه نظريه روابط بين‌الملل ظاهر نشد، ابراز داشت: انقلاب اسلامي ايران از اين حيث كه با رهيافت انتقادى و با نگاه بيرونى، در پى طرح مباحث نظرى و ارائه ادبيات جديدى در روابط بين‌الملل بود، افق نوينى را در مطالعات نظرى و نظريه‌پردازى در روابط بين‌الملل مطرح كرد. اين پژوهشگر علوم سياسي اضافه كرد: براى نمونه، طرح مؤلفه‌هاى نوينى همچون استكبارستيزى، برائت از مشركان، حمايت از مستضعفان و عدالت در عرصه بين‌الملل نمونه‌هايى از مفهوم‌پردازى‌هاى جديدى است كه در پى وقوع انقلاب اسلامى ايران، در حوزه‌هاى نظرى روابط بين‌الملل مورد توجه واقع شد، دراين‌ ميان فريضه حج درحالى‌ كه پيش ‌تر، يك عمل عبادى صِرف به شمار مى‌رفت و كمتر بر جنبه‌هاى سياسى آن تأكيد و توجه مى‌شد، بعد از پيروزى انقلاب اسلامى، دچار تغييرات اساسى و بنيادين شد. وي تأكيد كرد: اينك از ابعاد و جنبه‌هاى بارز سياسى - اجتماعى حج سخن گفته مى‌شود كه به‌طور خاص، انقلاب اسلامى ايران به‌ منزله نماد تبلور اين ابعاد شناخته، و بر جايگاه كنونى آن توجه مى‌شود. ميرخليلي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مقاله اي كه در اين زمينه تدوين كرده است، يادآور شد: با توجه به اهميت اين موضوع، بنده در نوشتاري تلاش كردم تا با اشاره به برخى آيات مرتبط با حج، سيره نبوى و ائمه معصومين(ع) و همچنين بيانات امام خمينى(ره) و مقام معظم رهبرى، به برخى از مهم‌ترين ابعاد سياسى - اجتماعى حج كه با انقلاب اسلامى ايران، احيا و زنده شد، اشاره بكنم. وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تصريح كرد: به جرئت مى‌توان ادعا كرد كه حج، عبادتى است كه ابعاد گوناگون فردى، اجتماعى، سياسى، معنوى، اقتصادى و فرهنگى دارد، و از جامعيتى برخوردار است كه در ميان عبادات ديگر، منحصر به فرد است؛ به‌گونه‌اى‌كه حضرت امام خمينى(ره) در سخنى جامع و لطيف، آن را «تمرين تشكّل يك جامعه توحيدى» دانست. پژوهشگر علوم سياسي ادامه داد: دليل بر اين مطلب پيامي است كه حضرت امام(ره) در توصيه خود به روحانيون كاروان‌هاى حج بيان كردند، آن جايي كه فرمودند: «سياست حج، سياستى نيست كه ما درست كرده باشيم، حج، سياست اسلامى است و ما از اول بنايمان بر اين بوده، به حج، آن‌طورى كه بوده است، عمل كنيم؛ همان‌طور كه پيامبر اكرم(ص)، بت‌ها را در كعبه شكست، ما هم بت‌ها را بشكنيم و اين بت‌ها كه در زمان ما هستند، از آن زمان بالاتر و بدترند».




مطالب مرتبط

نظرات کاربران