ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا

ماه رمضان و آرزوی زیارت خانه خدا

خداوندا! امسال و هر سال، تا وقتی مرا زنده می داری، حج خانه خودت را روزی ام کن; آنهم در آسانی و تندرستی و وسعت روزی از سوی خودت. و جایم را در آن جایگاه های ارزشمند و حرم های شریف خالی مگذار و از زیارت قبر پیامبرت محرومم مکن.

پایگاه اطلاع رسانی حج: آنچه در این مختصر مورد توجه قرار گرفته، « جایگاه حج ، و زیارتخانهکعبه در ادعیه و زیارات بویژه در شبهای قدر ماه مبارک رمضان » است. دقت در دعاهایی که در ماه رمضان و شب های قدر وارد شده، این واقعیت را نشان می دهد که حج و زیارتخانه خدا، از خواسته های مهم پیشوایان معصوم ما بوده که از رهگذر دعا از خود به یادگار گذاشته اند. اکنون تنها به اشاره ای در این زمینه بسنده می کنیم:
دعاهای متعددی در شب قدر وارد شده و در میان خواسته های این شب، که شب تقدیر انسان ها است، حجخانه خدا برجسته است.
خداوندا! امسال و هر سال، تا وقتی مرا زنده می داری، حجخانه خودت را روزی ام کن; آنهم در آسانی و تندرستی و وسعت روزی از سوی خودت. و جایم را در آن جایگاه های ارزشمند و حرم های شریف خالی مگذار و از زیارت قبر پیامبرت محرومم مکن.
امام جعفر صادق(علیه السلام) در وصیت به فرزندش، بهره گیری از ماه مبارک رمضان و شب قدر را گوشزد می کند و یادآور می شود که در این ماه و در شب قدر روزی انسان تقسیم می شود، زمان مرگ انسان معین می گردد و کاروانهایحج که به سوی خدا سفر می کنند، مقرّر می شوند.
در روایتی دیگر از امام صادق(علیه السلام) در این باره نقل شده که مقدّرات شب قدر غیر قابل تغییراست، اگر کسی به عنوان زائربیتاللهالحرام معین گردد، لاجرم به این سفر خواهد رفت حتی اگر فقیر و بیمار باشد و اگر کسی به عنوان مسافر حق مقدر نشد، توان انجام حج را نخواهد داشت حتی اگر تندرست و ثروتمند باشد.
غیر از دعاهای شب ها و روزهای ماه مبارک رمضان ـ که زیارت خانه خدا در آن ها درخواست شده ـ دعای روز عید فطر است. در دعای این روز، که پس از نماز عید خوانده می شود، بار دیگر حجخانهخدا آرزو شده است.
امام صادق(علیه السلام)از امیرمؤمنان، علی(علیه السلام) نقل کرده که آن حضرت، دعایی را که بعد از نماز عید فطر در حال سجده خوانده می شود، پس از صلوات برمحمد و آل محمد، چند خواسته آمده، که نخستین آن ها پذیرش ماه رمضان و اعمال و عبادات این ماه، سپس میهمان کردن در خانهخدا، بخشش گناهان و مشمول رحمت خدا قرار دادن است.
مروری دوباره بر دعاهایی که در آن ها حجّ خانه خدا از خداوند سبحان درخواست شده، نشان می دهد که یکی از درخواست های حتمی در اوقات و لحظات ماه مبارک رمضان، توفیق #زیارت_خانه_خداست; خواسته ای که در کنار خواسته های دیگر، تکرار شده است.
روشن است که آمرزش گناهان، بزرگترین آرزوی بندگان خدا می باشد و بهترین فرصت برای برآورده شدن این آرزو، شب های قدر است. در روایات ما نقل شده که اگر انسان در شب قدر آمرزیده نشد، پس از آن آمرزیده نمی شود، مگر آن که در روز عرفه در سرزمینعرفات حضور یابد و مشمول رحمت و مغفرت الهی شود.
طبیعی است چون انسان برای رسیدن به این خواسته بهترین فرصت ها را انتظار می کشد، در خواست حجخانهخدا و قهراً حضور در عرفات در روز عرفه، معنا و مفهوم خود را پیدا می کند تا اگر احیاناً در شب قدر آمرزیده نشد، بتواند از فرصت نهایی روز عرفه نیز استفاده کند، هرچند سفر خانه خدا حکمت های فراوان فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد که هرکدام به تنهایی کافی است که هر مسلمانی آرزوی آن را داشته باشد و در مظانّ اجابت دعا از خداوند سبحان طلب نماید.
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَام ...


| شناسه مطلب: 100502




ماه رمضان دعا حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران